Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door Hans van der Post. »

Een nieuw middel een nieuw geluid? Begin tachtigerjaren van de vorige eeuw was er een nieuw middel ter bestijding van een schimmel in de fruitteelt. Bergen bijen koste dit middel. Haalbijen die thuis kwamen werden als 'vreemd'
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door wilde »

Ik daag de besturen van VBBN, ZLTO, ABTB, LLTB en AIN uit om eens die profileerwoede in te houden en het om te zetten in een positieve doorbraak; gezamenlijk op te treden voor hun leden.
Bravo Hans!
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door Hennie Peters »

Ook voor de imkers ligt er een taak. Dupont zal stellen dat niet alle sterfgevallen door STEWARD werden veroorzaakt.
Als de gesmeerde bliksem dode bijen verzamelen dus. Voordat het bewijsmateriaal door de mezen wordt opgevreten en de imkers naar hun schadevergoeding kunnen fluiten.
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door J A Verwijmeren »

Ik wil eenieder er op attend maken dat zelf (eigenhandig) verzamelen van dode bijen geen rechtsgeldig bewijs materiaal is.
Dit moet gebeuren door iemand van de AID.

Groeten Jack
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door wilde »

Jack, dat verzamelen van bewijs is juist, maar daarvoor is het al te laat. De appelbloei is al een heel eind gevorderd en de bijen vliegen nu op andere dracht. Dus ook als er nu nog gespoten wordt met het middel zal dat nauwelijks nog schade geven. Dode bijen van meer dan een week geleden kun je niet nuttig verzamelen. Die zijn naar mijn mening niet meer geschikt voor onderzoek.
Toch hoeft dit een actie richting regelgevers niet in de weg te staan. Volgend jaar zou het anders moeten zijn. Daarop moet men zich richten. Er zijn immers schades genoeg gemeld?
Groetend, Albert
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door dickvanleeuwen »

Is er niet een vakblad voor de fruitteler waar (een objectief schrijver van) de VBBN wellicht nu al een "bezorgd" artikel zou kunnen plaatsen? Al is het alleen al om in dit stadium een geluid van "de bezorgde imkerij" te laten horen?

"Mijn fruitteler" heeft dit middel ook gebruikt. Ik heb er overigens niets van gemerkt, haalde er wel 3 zeer rustige volken weg.



Bijgewerkt door - dickvanleeuwen op 12/05/2003 20:35:31
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door Imkerij Westland »

Dick,
Het weekblad Groente en Fruit is het aangewezen blad om hier aandacht aan te besteden. Indien je behoefte heb kan ik je het adres van de redactie bezorgen. Daar ik zelf geen ervaring heb met Steward, lijkt het niet verstandig dat ik een artikel schrijf.
Maarten
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door dickvanleeuwen »

Hopelijk wordt dit verhaal opgepikt door de VBBN
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door Hans van der Post. »

Jammer dat er maar een vereniging heeft gereageerd. De rubriek 'Imkerverenigingen'
henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gezamelijk optreden tegen STEWARD.

Bericht door henkvanderscheer »

Hans,

Ik heb even gewacht om op jouw opmerking te antwoorden, teneinde bestuurderen van de andere imkerorganisaties de gelegenheid te geven te reageren. Dat gebeurt dus niet. Overigens is dat in dit geval vermoedelijk ook niet te verwachten. Je zou kunnen zeggen dat ik namens alle andere bestuurderen heb geantwoord vanuit mijn functie van voorzitter van de spuitschadecommissie en in die spuitschadecommissie heeft namens de imkerij de Bedrijfsraad zitting. In dat geval is het dus niet logisch dat er nog iemand anders zou reageren.
Dat neemt niet weg dat bestuurderen van andere imkerorganisaties best eens wat van zich zouden kunnen laten horen op het imkerforum. Bij mijn weten heeft ooit Mari van Iersel wel eens wat geschreven op het imkerforum (ik dacht op uitnodiging van Romée) naar aanleiding van het mislukken van de fusie/federatie-besprekingen. Mogelijk zou Mari nu wat kunnen zeggen over de stand van zaken in deze bij de ZLTO. Bij die organisatie staat namelijk sinds hun laatste ALV het samengaan met de VBBN weer als gespreksonderwerp op de agenda.

Henk van der Scheer

P.S. Waar blijven de spuitschadeformulieren met de melding dat Steward schade veroorzaakt? Downloaden van de site http://www.vbbn.nl en opsturen naar wageningen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten