Bijlage blad "Bijen".

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Ed Pieterse » zo 20 jun 2004, 14:23

Reclamefoldertje PPO.

Bij het blad bijen werd een reclamefoldertje meegeleverd over 'Bijen en bestuiving bij bedekte teelten'

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door heidecap » zo 20 jun 2004, 22:15

Hallo, Ed,

ik kan mij niet aansluiten bij jouw kritiek op PPO-bijen.
Deze folder is hier en daar inderdaad een beetje kinderlijk geschreven, maar niet iedereen is zo'n doorgewinterde imker en koninginneteler als jij.
Als je je verplaatst in de groetentelers die er een paar bijenvolkjes op nahouden dan heb je hier toch even wat compacte informatie.
De titel van de folder is "bijen en bestuiving bij bedekte teelten" en niet "varroabestrijding". Die folder heb je als het goed is ook gehad. Deze folder varroabestrijding, en ik kan alleen voor mezelf spreken, heeft mij enorm op weg geholpen bij de aanpak van varroa. Ik weet zeker dat zonder deze folder een hoop imkers stuurloos zouden zijn bij de behandeling van de mijten.
En om nou te veronderstellen dat ze daar in Hilvarenbeek opeens het ei van Columbus zouden uitvinden, terwijl wereldwijd onderzoeken gaande zijn lijkt mij een erg gemakkelijke conclusie.
Mijn ervaringen met PPO-bijen zijn louter positief. Misschien komt dit wel omdat ikzelf regelmatig de telefoon heb gepakt en om nadere informatie over varroabestrijding en Nosema heb gevraagd. In de door mij gevoerde telefoongesprekken bleek dat de mannen van PPO beschikken over diepgaande kennis.


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 jun 2004, 23:27

Thomas, in het land der blinden is eenoog koning.
Hans.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Henk Klok » ma 21 jun 2004, 00:21

Thomas, in het land der blinden is eenoog koning.
Hans, Thomas schrijft ook:
- maar niet iedereen is zo'n doorgewinterde imker en koninginneteler als jij.
Ik vraag me wel af waar de folder voor bedoeld is. Voor imkers toch een beetje simpel.
Misschien om mee te nemen naar de kasteler?

Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jun 2004, 00:34

Thomas kan gewoon niet oordelen of pbo bijen een juist advies aan hem geef![:0]
Als hij daarmee blijft schermen zal hij nooit een juist beeld van het geheel kunnen krijgen![|)]
Hans.[:)]

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door heidecap » ma 21 jun 2004, 13:37

Beetje goedkope raeaktie, Hans !

Ik zou niet weten waarom ikzelf niet zou kunnen oordelen waarom ik mij bij PPO bijen wel goed geserviced voel.
Dit is mijn persoonlijk beleving en enkel die is voor mij belangrijk.
Wat jij vind hoe ik moet denken en oordelen moet jezelf weten, maar dat interesseert me geen lor.
Je noemt jezelf redactielid. Het zou je dan ook sieren om hier je eigen mening over dit onderwerp te geven i.p.v. deze discussie te frustreren.

De enige insteek van mijn inbreng in dit onderwerp is om ook de andere kant et laten horen. Ik en waarschijnlijk heel veel andere imkers hebben wel wat aan het foldermateriaal van PPO bijen. Nogmaals, de varroa folder vond ik erg overzichtelijke en nuttig en de bestuivingsfolder is waarschijnlijk ook erg nuttig voor andere minder ervaren imkers die met bestuiving te maken hebben.

Thomas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door maartenkleijne » ma 21 jun 2004, 17:53

Als een goed professioneel apidologisch onderzoekinstituut 2.000.000 euro per jaar kost en er 8.000 imkers zijn, zijn de kosten per imker dus 250 euro per jaar. Zodra wij dat ook betalen mogen we onbeperkt kritiek leveren. Nu -denk ik- is de uitspraak van een gegeven paard niet in de bek kijken van toepassing, en waarderen wat er met beperkte middelen toch nog gebeurt.
Ik ben 'lid op' -zoals mijn kleindochter zou zeggen- het blaadje Bijen. Dat kost bijna niks, althans veel minder dan het blaadje van mij kleindochter kost. Nou dan moet ik er ook niet teveel van verwachten en alles wat er toch aan nuttig in staat is meegenomen.
Van mij zou 'Bijen' wel meer professioneel mogen worden en dan wil ik ook wel navenant betalen, zeg maar 5-8 euro per nummer .

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 jun 2004, 22:36

Thomas kan me voorstellen dat je in "je wiek bent geschoten" van mijn opmerking.
Maar als jij voortdurend PBO er bij haalt om kracht bij te zetten bij jou beweringen frons ik mijn wenkbrauwen en daar ben ik niet de enige in. En als je voor de zoveelste keer verteld hoe goed PBO is..... dan kan je commentaar verwachten
Verder schrijf ik niet als redactie maar als Hans van der Post. Als ik als reactie zou schrijven zou ik of je een persoonlijke mail sturen of het er bij zetten.
Ik kan me voorstellen dat er entomologen zijn die ons imkers "ongevraagd" wel hun kennis willen delen. Ga maar eens luisteren op een kon.teeltdag kost geen 250 euro maar 7,50[:)].
Hans.

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijlage blad "Bijen".

Bericht door Imkerij Westland » di 22 jun 2004, 07:46

Persoonlijk vond ik het een leuke bijlage met wat algemene info omtrent de bestuiving onder glas/plastic. Zeker de moeite om een aantal van deze flyers te bestellen en aan een aantal bestuivingsklanten uit te delen. Hetzelfde vond ik van de flyer dit voorjaar omtrent bestuiving in het fruit van PPO (Wageningen tegenwoordig). Uiteraard kan je van een flyer niet de gedetaileerde info verwachten zoals in het bestuivingsboek van Leih Hensels en om eerlijk te zijn het deel praktijk is in dit vakboek nog veel te beperkt.

Wie de kap past trekt hem aan:
Nieuwe imkers moeten/willen nog veel leren en op het forum zijn een aantal imkers met zeer veel ervaring aktief. Om deze ervaren leermeesters tegen je in het harnas te jagen is niet slim.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten