Is een fusie wel gewenst?

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door maartenkleijne » ma 29 mar 2004, 12:22

'˜Verenigen' gaat over zorgen dat je ergens bij hoort waar je bij wilt horen en dat er dingen gebeuren die je met elkaar kunt doen maar niet alleen.
De toekomst van '˜verenigen' zal dankzij moderne media anders worden dan voorheen. Het wordt veel makkelijker erbij te horen en mee te praten en geïnformeerd te blijven zonder ergens lid van te zijn.

Wat hebben we nodig? Waar is plaats voor?

1. Een enkele landelijke vereniging die dingen doet waar alleen landelijk ruimte voor is, zoals:
-een goed nationaal bijentijdschrift
-landelijk en europees politiek en economisch beleid
-een nationale website
-goede opleidingen, onderzoek en studiedagen op niveau
-internationale contacten en samenwerking
-etc.
Lidmaatschap van deze landelijke vereniging zal steeds meer synoniem zijn met een abonnement op het nationale Bijenblad.

2. Lokale en regionale afdelingen voor dingen die alleen lokaal kunnen bestaan, zoals:
-de onderlinge verbondenheid en cultuur
-drachtverbetering en standplaatsen
-doppenprojecten
-jaarmarkten
-etc.
Lidmaatschap hiervan wordt steeds makkelijker dankzij websites en lokale emaillijsten.

Als er geen fusie komt zal deze situatie toch ontstaan doordat een deel van de verenigingen letterlijk '˜uitsterft'.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door kole.amj » ma 29 mar 2004, 14:33

Maarten,

Toch ligt de basis bij het individu dat verenigd wil/moet worden.
Hennie verwoordde het prima.Hij gaf aan wanneer hij niet verenigd wilde worden.Hij kan en mag dat zo stellen omdat hij onafhankelijk is.

Groet,
A-3

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door Romée van der Zee » ma 29 mar 2004, 15:55

Hennie Peters schreef:

Romee,
..............
Ik ben voorstander van meerdere kleinere verenigingen die onderling samenwerken maar wel hun eigen beslissingsbevoegdheden houden.


groet,
Hennie
Enkele projecten die de laatste jaren betekenis hebben gehad zijn spontaan ontstaan door imkers die geen bestuursfuncties vervulden. Denk daarbij aan het Floriadeproject en Bijenhouden.nl.(wat opzichzelf al verzameling projecten is). Daaraan werd/wordt door imkers meegedaan zonder dat traditionele verenigingsgrenzen een rol spelen. Blijkbaar is het mogelijk om als loslopend wild tot mooie dingen te komen. Prettig anarchistisch eigenlijk.
Maar dat is niet voldoende. Beide projecten zijn uiteindelijk vrijwillig binnen de traditionele verenigingen gebracht (VBBN). Daardoor ontstond een breder draagvlak, minder financieel risico en een beter uitzicht op continuiteit. Uit de opbrengst van de floriade kunnen nu bv leuke pr-projecten gesteund worden. Ik vind dat prachtig.

Ik denk dat het vaak zo gaat. Die samenwerkende kleine verenigingen waar jij op doelt hebben in vergelijking daarmee een relatief geringe betekenis. En daar ligt mijn probleem. Spontane initiatieven moeten er vooral blijven. Anders is het dood in de pan. Maar voor het afwegen van belangen en belangenbehartiging is een sterke organisatie nodig. Die is er nu niet, met als gevolg een verwaarlozing van de problemen waar wij ons als imkers mee bezig zouden moeten houden. Voor veel imkers zijn die problemen zelfs onzichtbaar. Op de ALV van afgelopen zaterdag riep een imker: "Ik ben de helft van mijn volken kwijt. Wat is daarvan de oorzaak, wat doet u daaraan." Dit is het probleem in zijn naakte vorm. Het waarmaken van die verwachting kan alleen binnen een goede organisatie die over middelen beschikt en de mogelijkheid die adequaat te besteden. En dat bij voorkeur slagvaardig en grensoverschrijdend. Daarvoor is een bepaalde schaal nodig.
Het is in mijn ogen én én. Goede spontane initiatieven van onderop én een landelijke flexibele organisatie. Naar mijn ervaring heeft de huidige situatie van vrijblijvendheid tussen de verschillende clubs veel meer bureaucratie opgeleverd.
Romée
ps En dank zij het forum kan iedereeen met mensen uit het HB, als Henk vd Scheer van gedachten wisselen. Zo kleinschalig is het toch wel. Daardoor kom je op de hoogte. Ik denk bv dat een individualist als A-3 op deze manier geheel aan zijn trekken komt, en op zijn beurt het gemeenschappelijke zal steunen.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door Huib Koel » ma 29 mar 2004, 19:03

Enkele projecten die de laatste jaren betekenis hebben gehad zijn spontaan ontstaan door imkers die geen bestuursfuncties vervulden. Denk daarbij aan het Floriadeproject
Een kleine correctie is op zijn plaats: Dick Vunderink was zowel voorzitter van de VBBN als van de Vereniging Amstelland in Amstelveen (de Floriade 2002 werd dus in zijn achtertuin gehouden). Hij kende de gebr. Hooijman, die pas net lid waren van de VBBN afd. Amstelland. In de gebroeders Hooijman (PH, JH) is organisatietalent gecombineerd met bouwtalent (en een stuk eigenzinnigheid, maar welke imker heeft dat niet? HK). Dick wist hoe belangrijk de Floriade was vanuit PR standpunt (richting ministerie van Landbouw, richting andere imker- en natuurorganisaties).

Floriade 2002 werd dus vanuit de landelijke VBBN opgezet (oproep bijen, vergadering wageningen). Toen er financieel te weinig support was, werd het VBBN-project door de Gebr. Hooijman weer afgeblazen (ALV VBBN). Een bijenzwerm aan een verbindingsslurf tussen vliegtuig en terminal op een zondagochtend op Schiphol en de insteek van de Verenigde Bloemenveiling Aalsmeer hebben de Floriade 2002 financieel op de weer rails gezet.
Natuurlijk werd het werk gedaan door de lokale verenigingen: vele imkers van diverse bonden en verenigingen hebben meegeholpen. Ook niet imkers hebben regelmatig staan presenteren. Maar garantiestelling voor de Floriade 2002 werd, zoals Henk vd Scheer al schreef, alleen door de VBBN gedaan.

Het Dick Vunderink fonds gaat de komende jaren PR activiteiten voor imkerend Nederland stimuleren. In 2012 zal de nieuwe Floriade werkgroep nieuwe plannen voor een 'Bee-at-Home' kunnen uitvoeren, en dat wellicht vanuit een verenigde imkerbond, mede dankzij het Dick Vunderinkfonds.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door kole.amj » ma 29 mar 2004, 22:25

Romee,

Wat versta je onder individualist?
Wellicht heb ik geen zelfkennis maar ik kan van mezelf zeggen dat ik
altijd oog heb gehad voor het collectief.
Als iemand op de ALV schreeuwt IK HEB....... dan is dat wat mij tegenstond en tegenstaat.
Ik heb gestreden,op mijn manier,voor de leden.Het resultaat was tegenwerking door een secretaris die uiteindelijk de organisatie heeft verlaten met meer dan een miljoen omdat hij het niet eens was
met het beleid,dat is ZLTO en dat was geld van de leden.
Bij de veilingorganisaties heb ik gevochten tegen de ongelijkheid
en het zwarte circuit.Momenteel lopen diverse "toppers" voor een totaal van ruim 10 miljoen in een afkoopregeling,allemaal geld van de telers.Ik vind dat zeer onrechtvaardig en zou dat geld het liefst
persoonlijk terughalen desnoods met geweld.Maar gezond verstand houd mij tegen.Bovendien zou ik keuzes moeten maken en dat zou ongelijke behandeling betekenen maar het is wel wrang te constateren dat er zo gemakkelijk onredelijk geld weggegeven wordt door weer bestuurders.
Mijn vereniging is er een van en met de leden en doorzichtig!
Vragen dienen beantwoord te worden.
Maar mij te laten gebruiken daar pas ik voor maar gun een ieder het recht daar anders over te oordelen.
Ik heb geen enkele ambitie om voorop te treden of geridderd te worden
ik geniet ervan als op een vergadering de zaal vol zit de mensen
meepraten en met een tevreden gevoel naar huis gaan.Als een voorzitter mij na afloop bedankt voor de bijdrage aan de lange discussie dan heeft dat pas waarde als in de volgende tijd de toezeggingen worden nagekomen.Gebeurt dat niet dan zal ik ze daar aan herinneren maar dat maak de vergadering niet boeiend.
Maar misschien is mijn handelswijze wel individualistisch maar niet met een ondertoon van egoistisch en hoort dat bij mij.Ik ben wel iemand die geen vrienden heeft in die zin dat ik mensen ken die onherroepelijk te vertrouwen zijn.Wellicht dat mijn ervaring tijdens en na de kankeroperatie daartoe heeft bijgedragen(overigens ook een gebeurtenis die tot meer individualisme kan leiden volgens de chirurg).
Een vertegenwoordiger van een grote organisatie heeft mij eens verweten dat ik "te rechtlijnig was",hij heeft mij dat ahv regels en statuten van de vereniging nooit duidelijk kunnen maken,wel aan de hand van praktijkvoorbeelden....

Groet,
A-3

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door Romée van der Zee » do 01 apr 2004, 12:16

Dag A-3, Bedankt voor je persoonlijke reactie. Het in opstand komen tegen misstanden spreekt me aan. Ik heb enige geschiedenis op dat gebied.

Je vraagt wat ik onder een individualist versta. Dat zal voor iedereen verschillend liggen. Ik doel in dit geval op een wat heroïsche opvatting over de eigen opvattingen en belangen. Iemand die dat zo sterk beleeft, dat het gemeenschappelijk belang daartegenover komt te staan. Dat lijkt me ook een beschrijving van veel mensen die vasthouden aan de huidige verzuilde imkerverenigingen.
Wat ik er tegenover stel is dat het gemeenschappelijk belang een welbegrepen eigen belang is. Je hebt een vereniging nodig die snel op problemen kan inspelen die ik als individuele imker ervaar. De voorbeelden heb ik hierboven gegeven.
Ik was benieuwd naar jouw opstelling daarin.
met weer een groet van,
Romée

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door DaanL » vr 09 apr 2004, 08:05

Net zo als Frits Dalm bemoei ik mij het liefts niet met deze discussie omdat ik ook lid ben van de ANI.

Ik vind ook, dat kleine bonden leuker, gezzeliger en misschien zelf belangrijker zijn voor de imkerij. Ik ben dan lid van de ANI, al jaren, en heb ook de mislukte fusie uit 1999 meegemaakt (al gold dit alleen voor 2 bijenbladen samen) IK vind het ook, ja, kinderachtig wat ik hoor van de VBBN-ers (bijna)alle imkersbonden gaan samen, behalve de ANI. En waarom??? Omdat er al meerdere pogingen zijn gedaan om te fuseren en volgens de VBBN de ANI alleen maar "tegenwerkt" DAT IS NIET ZO!!! De ANI wil best fuseren, misschien op een andere manier dan de VBBN, maar daar valt toch over te praten???

Een fusie hoeft van mij niet direct maar waar zijn imkersverenigingen voor?? Om de imkerij te promoteneen fusie hoeft daarom niet, maar een betere samenwerking zou erg goed zijn voor de pormotie van de imkerij. Een voorbeeld, de ANI heeft vooral vereniginen in Gelderland, en zal dus ook niet snel PR doen in Limburg. Maar als je daar goede aqfspraken over maakt, kan de LLBT dat gweoon in samenwetrking met de andree bonden WEL doen.

Ook vind ik het bij de ANI wat "gezelliger" iets meer "Ons kent Ons" Bij de VBBN, nou, echt niet. Vaan de 500 leden van de ANI ken ik er misschien wel 350. Van de 5000 leden van de VBBN ken ik er denkelijk 15. Nou ben ik nog niet lang lid bij de VBBN, net een maand, dus dat kan nog komen, maar ik voel mij veel meer aangesproken om naar een vergadering van de ANI te gaan dan die van de VBBN. Daar kom je nog eens iemand tegen, je drinkt een kopje koffie kletst wat, en het is er niet druk. Bij de VBBN daaraantegen, is dat (volgens mij hoor) niet zo.

Ook vind ik het ECHT sneu dat omdat de ANI een paar jaar terug niet wil fuseren, de ANI buiten alle activiteiten zal worden gehouden. Ze zullen blijven zitten in de Bedrijfsraad en nog wat van dat soort dingen, maar ik begreep (kan onzin zijn dus hang me er niet aan op) dat de ANI zoals gezegt buiten alle activiteiten gehouden zal worden. KINDERACHTIG.


Zoals het er nu voor staat ben ik tegen de fusie van alle bonden en sluit af met de zin die slaat op de ANI:
Wij zijn groot geworden door klein te blijven!

Een prettig pasen,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 09 apr 2004, 20:19

Daan heeft het over kinderachtig.
Dan heeft hij over de ANI welke club van alle activiteit wordt uitgesloten door de overige imkerverenigingen.
-
Vandaag zag ik Loenatik op Ned 3 en dat ging over ruzie tussen Doolittle en de Majoor.
De overige drie geestelijk gehandicapten zijn mevrouw De Haas, Fats en Bep.
Die vijf gestoorden zou je kunnen vergelijken met de vijf imkerverenigingen. Die hebben ook 'n sterk, eigen karakter en willen niet graag hun 'cultuur', hun opvattingen afstaan.
EEN blok valt er niet van te maken.
Groepen zijn zo eigenzinnig; die zijn in het verleden ontstaan; kijk maar eens naar Serven, Albanezen, Bosniers, Shiieten, Soennieten en zo meer.
-
Wat te doen ?????
In Loenatik kon doctor Bonhoff geen eenheid smeden.
Wie kon dat wel?
Dat kon Fats.
Hij noemde de positieve dingen van de twee 'strijders' en liet ze dus hun eigen waarde behouden. Daardoor ontdooiden die en vielen elkaar in de armen. Ook zij hadden hevig geleden onder de strijd.
-
Dus verenigingen..:
Blijven bestaan; elkaar niet kleineren, maar positiveren en doen waar de bijen en hun baasjes om vragen.
-
(Loenatik (VPRO) is een fantastisch programma. Ongelofelijk goed gespeeld en ombeschrijfelijk creatief (en gelukkig bestaan de bandjes nog))
*10-04 :foutje hersteld

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 apr 2004, 23:05

Jammer Daan ik kijk naar de positieve zaken voor/van alle imkers we moeten in ieder geval kijken wat ons samen bind en dan heb ik het niet over een fusie.
Frans heeft het goed verwoordt wat ik ook bedoel.
We zien elkaar morgen in Driebergen, we houden bijen!
Hans.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Is een fusie wel gewenst?

Bericht door frits dalm » vr 09 apr 2004, 23:32

Hoi Daan,
Helaas heb ik de ervaring opgedaan dat bij sommige
mensen eigenbelang voorgaan.
Het doet mij denken aan de zin die ik eens las, we
hebben twee kerken in het dorp die samen gaan. Zo
dus jullie nu een kerk? nee drie de samen gaande kerk
en de twee oude!
mvrgr Frits


Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten