Inhoud bijenbladen februari 2011

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door wilde » wo 20 apr 2011, 09:12

Trouwens wat ik me afvraag: fourageert dit beest alleen op honingbijen of ook op hommels, wespen en solitairen??
Lees mijn artikel.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 20 apr 2011, 11:04

Gelezen. Dus ook op andere insecten wat natuurlijk logisch is.
Het is wel de vraag in hoeverre die andere insecten daar veel last van zullen ondervinden. Waarschijnlijk minder. Aangezien deze beesten enorm groot zijn en letterlijk veel monden hebben te voeden moet de intake ook groot zijn. Ik neem aan dat een hommelnestje of een aantal nesten van solitairen in die zin minder snel iets oplevert dan een bijenstand met 20 kasten of een wespennest. Je artikel blijft nogal aan de oppervlakte als het hier omgaat, maar zeer vermoedelijk is hier natuurlijk nog weinig over bekend. Trouwens het is te verwachten dat de soort zelf ook een bestuivingsfunctie heeft. Ze zijn ook een beetje harig... maar tja hoeveel soorten bestuiven ze?

Vestiging van de deze dieren bij wijngaarden kan ik begrijpen in de zin dat dat de druiven een snel en gemakkelijk bereikbaar voedsel voor de beesten zijn. Wijnboeren zouden wellicht het probleem kunnen verergeren door niet alle druiven te oogsten of door trossen te dunnen? De overgebleven druiven kunnen waarschijnlijk gemakkelijk door de beesten worden verkregen? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

JP

PS Ik zal eens in mijn plaatselijke vereniging navragen wat er in BE zo allemaal gebeurd. Als vereniging hebben wij 'tentakels' in landelijke besturen :P .
JP

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door wilde » wo 20 apr 2011, 12:06

De initiële vestitinging in wijngaarden was toeval. Het had te maken met de aankomstplek van deze hoornaar in Frankrijk. Inmiddels zijn ze daaruit ook weer merendeels vertrokken, omdat ze daar niet zo veel te zoeken hebben. Er leven in wijngaarden geen grote hoeveelheden insecten, die als voedsel voor het broed kunnen dienen. Alleen in het najaar kunnen de imago's wat suikers van de druiven ophalen. Daar heben ze dan niet zo veel meer aan want de nesten gaan dan te gronde.
Er is ook een opmerking gemaakt over de oppervlakkigheid van mijn artikel op sommige aspecten. Helaas kan dat niet veel anders. Een rijk geïllustreerd artikel van 3 pagina's geeft de auteur niet voldoende ruimte om overal uitvoerig op in te gaan. Zoek daarvoor nadere informatie in internetbronnen, die er volop zijn. Dergelijke teksten zijn ook bedoeld voor de gemiddelde lezer. Niet iedereen wil al die details. Het is altijd een compromis.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 20 apr 2011, 13:14

Er is ook een opmerking gemaakt over de oppervlakkigheid van mijn artikel op sommige aspecten. Helaas kan dat niet veel anders. Een rijk geïllustreerd artikel van 3 pagina's geeft de auteur niet voldoende ruimte om overal uitvoerig op in te gaan. Zoek daarvoor nadere informatie in internetbronnen, die er volop zijn. Dergelijke teksten zijn ook bedoeld voor de gemiddelde lezer. Niet iedereen wil al die details. Het is altijd een compromis.
Ter verduidelijking: de opmerking van mij is ook niet bedoeld als verwijt, maar meer als constatering. Ik snap natuurlijk heel goed dat je na zo'n twee jaar na de (sterk toenemende) invasie niet van alle facetten, bestuivingsfunctie, prooidieren, etc. op de hoogte kunt zijn.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten