Reacties uit Bijen over Bijen.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » vr 26 mar 2004, 13:08

Albert,

Toch geen schip zonder leiding hoop ik.
Ik wens alle vertegenwoordigers op de ALV een dusdanig inzicht,handelswijze en acceptatievermogen toe dat er een vereniging
waarvan ik zelfs lid zou willen worden.
Doortastend bestuur met kennis van zaken gevoed door een bewogen en
actieve achterban.
Fouten worden er gemaakt,kritiek geleverd maar met een positief doel
is dat acceptabel voor IEDEREEN.
Een leerzame dag toegewenst.

Groet,
A-3

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Huib Koel » vr 26 mar 2004, 18:51

De besluitvorming binnen de subvereniging heeft al plaats gevonden.
Op dit forum wordt nu alleen gesproken over het agendapunt Bijen. Ook het agendapunt t.a.v. de wijziging van inning PPO gelden is m.i. een voorsorteren op.
Hebben de subverenigingen dat aspect ook gezien?

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 26 mar 2004, 19:19

agendapunt t.a.v. de wijziging van inning PPO gelden ..
Huib, hebben we gezien. Maar dit is al enkele jaren bekend, alle subverenigingen hebben hierover hun standpunt al bepaald.

Hetgeen mijzelf minder wenselijk voorkomt is dat er in de stukken regelmatig gesproken wordt over "hobby imker" (ook hier op het forum). Hoe willen wij ooit serieus genomen worden door Overheidsinstanties als wij onszelf hobbyisten beschouwen. Waarom niet gesproken over kleinschalige imkers of i.d. De meesten van ons beschikken immers over de nodige officiele vakdiploma's op imkergebied, destijds uitgegeven door Groencolleges.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » za 27 mar 2004, 08:56

Els,

Voor mij is het hobby,tbv eigen gebruik.

Groet,
A-3

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door piml » di 30 mar 2004, 09:49

Beste collega's,

Vanaf de zijlijn heb ik de discussies via dit medium gevolgd. Als journalist en bladenmaker heb ik geprobeerd mij afstandig te houden. Toch wil ik even reageren, zonder daarbij iemand tegen zijn zere benen aan te trappen.

Toen wij met de groep Noord-Holland in februari in Krommenie vergaderde, kreeg ik van de sub-verenigingen signalen door dat de imkers in de provincie niet echt tevreden zijn met het blad. "Gelukkig dacht ik toen, zien anderen het dus ook zo!"

Een paar dagen eerder, tijdens een workshop voor journalisten, heb ik het blad door 'profs' laten bekijken. Reacties: het blad is niet meer van deze tijd! Het ziet er nog net zo uit als twintig jaar geleden. Weinig foto's, spreektaal in plaats van schrijftaal, saaie grijze pagina's met lange teksten, weinig kleuren en een veels te klein lettertype. Er zijn reeds collega-imkers die het blad met een loep moeten lezen.

Op de bladenmarkt zien we momenteel een duidelijke verandering qua opmaak. Grotere foto's, minder tekst, een groter lettertype en meer kleuren. Een maandblad nieuwe stijl zal ik, en met mij nog velen, dan ook alleen maar toejuichen!

Met een jaloerse blik in de ogen kijk ik nu naar de bladen zoals die in Belgie en Duitsland worden gemaakt. Zoiets kan de VBBN alleen toch ook....?

Groeten,



Pim Lemmers

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door maartenkleijne » di 30 mar 2004, 10:47

Afgelopen 10 jaar heeft 'Bijen' duidelijk aan kwaliteit gewonnen op weg naar een echt vakblad, in plaats van een traditioneel verenigingsblaadje. We staaan nu op de drempel van een kwantumsprrrrrrong van: 'het gaat echt een heel mooi blad worden!'

Het voorstel van het VBBN bestuur houdt in dat BIJEN terugkeeert naar het idee van een verenigingsblad. De hoeveelheid 'grijze' pagina's, over bestuurlijk administratieve zaken, moet volgens het bestuur sterk worden worden uitgebreid. Dat kan alleen maar ten koste van de professionele inhoud. Dat heet dan: profilering van de VBBN!
In werkelijkheid wordt profilering niet bevorderd door wat je als verenging kunt roepen, maar door wat je feitelijk aan het doen bent.

Als relatieve buitenstaander wil ik dan wel formuleren wat ik weet van profileringen van imkerverenigingen:

De ANI heeft een voortreffelijke en actieve imkercultuur. Helaas bestaan ze in het Gooi niet anders zou ik onmiddellijk lid van worden.

De ZLTO organiseert eerste klas nationale studiedagen. Zou ik lid van worden als ze hier lokaal waren.

De VBBN is de grootste, heeft het Bijenhuis -whatever that may be-, en zit altijd te zeuren over fusieperikelen. Niks gezellig! Maar wel: in het Gooi enkele prima lokale afdelingen waar ik graag lid van ben. Bovendien zijn zij de hoofdverantwoordelijken voor 'BIJEN' (afgezien van de grijze pagina's die toch niemand leest) en hoofdsponsor van het fantastische Imkerforum.

De ABTB klinkt mij ook heel goed maar daar weet ik weinig van. De rest weet ik helemaal niet.

Het bestuursvoorstel klinkt een beetje als een zeurend kind: "nou, niemand wil met ons fuseren, nou dan gaan we toch lekker met onszelf fuseren". Zoals gewoonlijk schaam ik mij een beetje VBBN lid te zijn.

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » di 30 mar 2004, 12:04

Hoe reageren onze bijen op BIJEN over BIJEN?
Dat zie je vaak er wordt wel over maar niet mee gesproken.

groet,
A-3

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » wo 31 mar 2004, 18:30

Pim ik ben het niet met je eens. Je schrijft [quote]'Op de bladenmarkt zien we momenteel een duidelijke verandering qua opmaak. Grotere foto's, minder tekst, een groter lettertype en meer kleuren. Een maandblad nieuwe stijl zal ik, en met mij nog velen, dan ook alleen maar toejuichen!'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door maartenkleijne » wo 31 mar 2004, 18:56

Over lange teksten en korte teksten het volgende: bij de meeste teksten in een blad als bijen kan je de helft tot twee derde doorstrepen zonder dat er iets van de betekenis en informatie verloren gaat. Kortere artikelen wil dus niet zeggen: minder interessante informatie, misschien juist wel meer.
Net als nu zal er ook in de toekomst veel zin en onzin in staan, maar wat de ene onzin vind, vind ik misschien juist heeeel fijn om te lezen.
Mij lijkt A-4 te groot. Ik heb hier voor me liggen: Scientific Am. en Break Out. Het laatste formaat was Scient. Am. vroeger ook, jammer dat het nu niet meer zo is. Liefst een leuke letter met schreef, lettergrootte .12, hoef ik geen nieuwe bril te kopen.
Het huidige Bijen lees ik vaak niet: teveel lettertjes die ook nog te klein zijn.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Leo van der Heijden » wo 31 mar 2004, 21:57

Maarten schreef
Mij lijkt A-4 te groot. Ik heb hier voor me liggen: Scientific Am. en Break Out.
Maarten wat vind jij dan wel een goede maat? Geef je Scientific Am. en Break Out op als zijnde het goede voorbeeld? Trouwens Break Out is op 1 cm na A4 formaat.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten