Landelijke Open Imkerijdag

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redaktie
Berichten:105
Lid geworden op:wo 06 feb 2008, 00:59
Locatie:Nederland
Contacteer:
Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door redaktie » ma 28 jun 2010, 16:30

Image





Eerste Landelijke Open Imkerijdag lijkt groot succes te worden!
Afbeelding

Het tweede weekend van juli is de eerste Landelijke Open Imkerijdag. Al meer dan tweehonderd individuele imkers of lokale verenigingen hebben zich aangemeld. Zij stellen op zaterdag 10 of op zondag 11 juli of het hele weekend hun bijenstal open om bezoekers te laten kennismaken met de bijenhouderij.
Het doel van de dag is een kijkje in de keuken van een imker te geven. Bijenhouden is een zeer boeiende bezigheid met veel raakvlakken met de natuur. Het is vooral een bezigheid waar de meeste mensen geen weet van hebben: wat is een imker en wat bezielt hem of haar om met die bijen bezig te zijn?

Tijdens de Landelijke Open Imkerijdag kunnen bezoekers zelf ervaren wat het is om imker te zijn. Bijvoorbeeld door met een bijenkap op in het bijzijn van een imker een bijenkast open te maken en te zien hoe prachtig een bijenvolk, met een koningin in hun midden, functioneert. Zelf honing uit bijenraten slingeren behoort ook tot de mogelijkheden of een eigen honingpot vullen met het vloeibare goud.
Omringd door de geur van was en honing kunnen bezoekers antwoord krijgen op tal van vragen, zoals wat het verschil is tussen honingbijen, wespen en hommels, waarom bijen zo nuttig zijn voor onze voedselvoorziening of wat je ervoor moet doen om zelf imker te worden.

Welke imkers deelnemen aan de Landelijke Open Imkerijdag en waar die zich bevinden, is te vinden op de website van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging: http://www.bijenhouders.nl.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Bart de Coo » ma 28 jun 2010, 23:19

Het volgende persbericht verstuur ik aanstaande vrijdag naar ons 'streeksufferdje': De Regiobode



PERSBERICHT




HONINGDAG BIJ DE DIERENSE IMKERS

Op zaterdag 10 juli organiseert de Dierense imkersvereniging De Immenhof voor de derde keer een honingdag. Wegens het grote succes van de afgelopen jaren, kunt u die dag opnieuw op de bijenstal aan de Goudakkerstraat honing proeven, kopen en een kijkje nemen in de keuken van de imker.

De honingdag valt samen met de Landelijke Open Imkerijdag. Alle Nederlandse imkers gaan vanaf dit jaar proberen om daar een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. Het doel van de dag is, zoals gezegd, een kijkje te nemen in de keuken van de imker. Bijenhouden is een zeer boeiende bezigheid met veel raakvlakken met de natuur. Het is vooral een bezigheid waar de meeste mensen geen weet van hebben: wat is zijn imkers en wat bezielt hen om met de bijen bezig te zijn?

Op deze vraag hopen de Dierense imkers u een duidelijk antwoord te kunnen geven, bijvoorbeeld door in het bijzijn van een imker een bijenvolk te bekijken en te zien hoe prachtig een bijenvolk functioneert, of door zelf honing te slingeren of een eigen honingpot te vullen.

Dit jaar hebben de imkers in ieder geval voorjaarshoning voor u, afkomstig van verschillende bijenstanden in Dieren, Spankeren en Ellecom, en heel, heel misschien is er al lindehoning beschikbaar. De talrijke, heerlijk geurende lindebomen geven veel honing dit jaar, maar misschien is het op 10 juli nog net te vroeg, omdat de bomen dan nog bloeien. Maar we zullen zien. Kom vooral langs om te kijken of we al lindehoning voor u hebben!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door m.kolsters. » wo 30 jun 2010, 17:49

Dag Heren , om dit een groot succes te laten worden moet je het wel een voudig maken.
Als je als niet imker moet zoeken waar dit is vermeld , vinden ze dit nooit.
Maak even een punt waar niet imkers snel kunnen zien waar de open dag is en welke streek.
B.V.B. WWW. Open imkerij dag .nl.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Bart de Coo » do 08 jul 2010, 11:49

Naar aanleiding van het bovenstaande persbericht had ik gisteren opeens een journalist van De Gelderlander aan de telefoon. Of ik zin had in een interview met een fotograaf erbij. Dat had ik. Vervolgens gauw rondgebeld met de vraag of er nog een ander verenigingslid was dat zin had om erbij te komen zitten. En zo stonden Reinier van Zadelhoff uit Ellecom en ik de pers vanmorgen te woord. Er zijn mooie foto's gemaakt van mijn lattenkast. Ik krijg morgenmiddag de tijd om het stuk nog even na te zien op inhoudelijke blunders en dan staat het zaterdagochtend in de krant. Het zal wel in de streekbijlage staan. Dus wie De Gelderlander leest, met daarin de streekbijlage waarin ook over Dieren geschreven wordt: even de krant in de gaten houden dus.

Ondertussen zit ik mij een klein beetje te verbijten. Dit hadden wij beter moeten regelen! Op http://www.bijenhouders.nl staat een lange lijst met deelnemende verenigingen. Alle ons omringende verenigingen doen mee: Arnhem/Velp, Eerbeek, Brummen en ook de bijenstal bij het bezoekerscentrum in Rheden is open. Deze pr hadden wij moeten coördineren! Wat zou daarvoor het meest geschikte platform zijn? Zijn er andere verenigingen in het land die gezamenlijk de pers bewerken? Hoe doen jullie dat dan?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door m.kolsters. » do 08 jul 2010, 18:01

Dag Bart kijk op http://www.bakhuis.net
Dit hebben we gedaan om liefhebbers te helpen.
Maar ja het is het eerste jaar.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Wim Joosten » vr 09 jul 2010, 09:52

Bart en anderen.

Alle kritiek en punten voor verbetering en andere suggesties zijn hier welkom. Deze kunnen dan meegenomen worden naar de commissie communicatie van de NBV, zodat het volgend jaar nog beter georganiseerd kan worden.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Jeroenvt » ma 12 jul 2010, 09:05

Bart heeft een punt, ik ben zaterdag geïnterviewd voor Omroep Flevoland en was de avond ervoor nog aan het uitzoeken wat er in omringende plaatsen te doen was. Overigens was het een geslaagde middag in Zeewolde, uiteraard mooi weer, een leuke opkomst, denk toch wel dertig geïnteresseerden. En een kwartier na afloop een plensbui. De demonstratiekast in de schaduw was goed te doen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Bart de Coo » ma 12 jul 2010, 13:52

Ondanks een paginagroot stuk in de streekbijlage van De Gelderlander, toch een zeer lage opkomst bij ons. Jammer. Volgend jaar beter. In elk geval heeft de pr dus een flink artikel opgeleverd. Ik ben benieuwd hoe het bij de omringende collega's was.

Bart

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Robbert » di 13 jul 2010, 00:18

Bij de Zorgimkerij in Beesd was de opkomst goed. Vooral voor de lunch waren er veel volwassenen en wat kinderen. In de middag nam de frequentie af maar we mochten niet klagen. Vooral het ontzegelen en slingeren was populair onder de mensen. We hebben zo'n 70 kilo honing geslingerd. We hadden ook nog de bijzondere expositie bijenpostzegels van Jan en Lucie.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Landelijke Open Imkerijdag

Bericht door Barbapapa » di 13 jul 2010, 10:06

Beste mensen,

Ik ben als bezoeker naar de biologische boomgaard te Hedel gegaan, ik en mijn gezin hebben ons uren vermaakt. Ik viel met mijn neus niet alleen in de honing maar ook in de boter met een cello concert. :clap:

Toch zou ik graag een algemene (landelijke) tip willen meegeven; Alhoewel ik van een van de aanwezige imkers/bijenhouders te horen heb gekregen dat hij de afgelopen 12 jaar geen 1 volk verloren had, vind ik het toch belangrijk dat op dit soort dagen het accent ook op het bestuiven van gewassen mag staan. Het overgroot gedeelte van ons dieet kan alleen bestaan door bestuiving. Het moeten natuurlijk wel een vrolijke dagen blijven, maar een stukje bewustwording mag best. :think:

Gr,B

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten