Reacties uit Bijen over Bijen.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » wo 24 mar 2004, 22:59

Hans,

In een tijd van crisis gelden andere wetten en regels.Argumentatie en redelijkheid hebben dan geen daadkracht.
Als ik de inbreng van vd Scheer en vd Zee lees moet ik concluderen dat alleen ingewijden/betrokkenen een beetje inzicht in de warboel hebben.
Voor de buitenstaanders,7000 minus ingewijden,klinkt het niet vrolijk.
Of ZLTO nu een partner is op basis van gelijkheid wil ik betwijfelen.
Een cultuur van overleg met de basis heb ik binnen die organisatie de
laatste 10 jaar niet kunnen ontdekken.
Maar als er samengewerkt moet worden zal men een partner moeten accepteren.
Ik blijf bewondering hebben voor die personen die zich belangeloos
inzetten voor de totale imkerij.
Of dat ooit een eenheid wordt met alle gezichten een kant op blijf
ik betwijfelen.Maar ieder die daar wel in gelooft zal uiteindelijk
met hetzelfde resultaat genoegen moeten nemen als ik.
Een blad met informatie over de hobby kan bindend werken toch denk ik dat de waarde voor de 7000 potentiele lezers overschat wordt.Niet omdat het geen waardevolle info bevat maar louter en alleen omdat het
lezen een probleem zal zijn.Dus het dwingen/uitnodigen tot lezen zal een zeer grote creativiteit vergen van de redactie zowel op het gebied van onderwerpen als tekst.
Ik denk dat het forum een mooi beeld geeft.Vergelijk het aantal
ingelogden maar met het aantal dat uberhaupt een bijdrage levert,wel of niet zinnig.Ik vind dat wel eens jammer.

Groet,
A-3

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 mar 2004, 23:15

Tijdelijk zal ik mijn retraite verbreken, omdat ik volledig de nood van dit belangrijke onderwerp inzie

Is een fusie gewenst ja of te nee? En is een fusie met de zuidelijke bonden realistisch?
Dat zijn de twee hoofdvragen die gesteld moeten worden! Aanhangsel is het blad Bijen.
Bijen is secundair, terwijl het nu tot '˜alles draait om' onderwerp gebombardeerd word: immer valt in Bijen te lezen dat het blad dient als letterlijk opstapje voor de fuserende vereniging. (Niks geen financiële overwegingen!) De onderlinge (zuster-)verenigingen versmelten langzaamaan tot een vloeiende homogene massa. Ik denk dat zo'n tien jaar na het verschijnen van het blad Bijen geconcludeerd moet worden dat Bijen niet (versnellend) leidt tot een fusie met andere imkerverenigingen. Als opzegging van het blad Bijen tot einde fusiemogelijkheid leidt ben ik voor. Ik zal u in onderstaande alinea's mijn argumenten hiervoor aandragen. Bovendien ben ik niet altijd even gecharmeerd van het blad Bijen. Ik vind het niet zorgvuldig om hier klakkeloos mijn ietwat negatieve mening over het blad Bijen te ventileren.

Een fusie is naar mijns inziens ongewenst. Ten eerste omdat de gedachte groot groter grootst foutief is. Ik denk dat het niet realistisch om te denken dat één grote vereniging alle problemen oplost. Imkers moeten realistisch zijn en de komende jaren het imkerbestand willen zien inkrimpen. Dat is niet erg, omdat het inspeelt op een verschraling van de bijenweide, ziektegevoeligheid bij honingbijen, wering uit natuurgebieden en de neergaande status van de landbouw in Nederland. Al deze oorzaken zorgen er zelfs voor dat het aantal imkers wel moet afnemen.
Klein(er), dat hoeft niet te te betekenen dat er geen daadkracht is. Klein kan de juiste proporties betekenen en klein kan ook betekenen dat de doorgewinterde imker met hart voor de zaak overblijft. Sterk door klein te zijn. Een kleine(re) verenigingen kan soms meer presteren dan een grote logge lastig te besturen vereniging. (Het is niet zo dat dit kleine betoog een oproep is om alleen maar passief achterover te leunen.)


Zelf ben ik lid van andere (landbouwgerelateerde) organisaties. Organisaties die in vele opzichten vergelijkbaar zijn met de bijenhouderij/imkerverenigingen. Bijvoorbeeld de NOG (Nederlandse Organisatie voor Geitenfokkerij) in Nederland. Deze vereniging, die kleiner is dan de VBBN, is net zo'n ondergeschoven kindje bij de landbouwminister als de imkerverenigingen. Het NOG kampt vele en vele malen meer dan de bijenhouderij met vergrijzing, regels met betrekking tot ziektebestrijding en -preventie (hygiëne), registratie systemen etc etc etc. Wat dat betreft mag de imker zich gelukprijzen als ie nog steeds niet onder regeltjesvuur is komen te liggen van Den haag of zelfs van Brussel. De NOG weet met al die afgevuurde regels zeer goed om te gaan. Hiermee bedoel ik klein en daadkracht!
De NOG is de laatste tijd een diepgaande reorganisatie begonnen om een andere organisatiestructuur te krijgen in hun vereniging. Zo vinden er fusies plaats van lokale verenigingen die leiden tot één provinciale vereniging. De vereniging wordt hierdoor veel compacter: de '˜plaatselijke' verenigingen bezitten daadkracht en er ontstaan korte lijnen naar het hoofdbestuur. De NOG zoekt het dus niet in fusies met andere verenigingen (die er overigens wel zijn, bijv. andere rassenverenigen en de NEVEM (de ver. voor melkgeitenhouders), maar in het compacter maken van haar eigen vereniging. Doch zij schuwt samenwerking niet; met de NEVEM brengt zij samen een blad uit en ook op het gebied van ziektebestrijding is er coöperatie met andere organisaties. De VBBN kan nog veel van dergelijk gelieerde verenigingen opsteken. Zij deelt grotendeels dezelfde problemen.

U mag best weten dat ik me schaam, maar dan ook echt schaam, als ik aan derden moet uitleggen dat wij imkers verenigd zijn, maar al vanaf 1937 (en eerder) pogingen doen om te fuseren tot één grote vereniging. Al ben ik een imker die nooit een ALV bijwoon (niet uit afschuw, maar omdat ik in de weekenden altijd moet werken) weet ik bijvoorbeeld uit de '˜uit de imker van de PC' van wijlen Dick Vunderink, dat heel veel tijd van de bestuurders in rook is opgegaan aan fusieperikelen.
Ik vind dat nu maar eens die dikke knoop moet worden nagezocht op enige mogelijkheid van oplossingen, want gezien de historie van onze imkerverenigingen, zijn verdere fusiebesprekingen een verlies aan bestuurderstijd. Tijd die anders direct ten goed komt aan drachtverbetering, ledenwerving, en bijenwelzijn etc. En anders doorhakken die knoop.

Eén of andere manier, gebleken uit al die vergeefse fusiepogingen, is er geen goede vertrouwensbasis tussen de onderlinge verenigingen. Een fusie met andere imkerbonden in Nederland op korte termijn (binnen vijf jaar) is dan ook onrealistisch.
Wat betreft de opmerking van mevr. Van der Zee ben ik kort: één zwaluw maakt nog geen zomer.
(Is het wel een zwaluw?)

Op een vertrouwensband die al decennia lang zo broos is, is het lastig te balanceren.

j.p.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » do 25 mar 2004, 08:55

JP,

Je bent weer helemaal de oude.
Hou je haaks en pas op jezelf.
Tot over 3-4 maanden.

Groet,
A-3

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Ed Pieterse » do 25 mar 2004, 11:21

Beste allemaal,

Wat betreft het relaas van Jelte moet ik toegeven dat we nog redelijk bespaard zijn gebleven van regeltjes van de overheid. Dan hoop ik echter dat al ze al komen, dat ze dan uit Brussel komen, want de Nederlandse overheid lijkt soms wel alles te willen regelen. Als ik naar de boeren kijk, dan zijn die nog het meest de dupe daarvan geweest.
Ze werden wat de mest betreft haast gek van die overheid, die indertijd het meest door bureaubiologen werd geregeerd.

Het verhaal van Henk van der Scheer deed me goed, want zo zit het in elkaar en ook ik heb me verbaasd over het stuk van Marleen Boerjan. De plek al, die het inneemt, met de groteske opmaak in het toch al kleine blad 'Bijen'

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 25 mar 2004, 12:01

Geachte mevr. Boerjan en heer v.d. Scheer,

Met welk een onzekere mening op het punt van het voortbestaan/voortgang van Bijen zal ik a.s. zaterdag de stem van mijn subvereniging uitbrengen. En aan deze onzekerheid zal zeker de helft van de afgevaardigden lijden. Wij hebben de voor en tegens van u beiden in Bijen en ook op dit forum kunnen lezen.

Natuurlijk verdient uit het oogpunt van mevr. Boerjan, als eindredacteur, een zo groot mogelijke achterban van medewerkers '“ d.w.z. een ruimere keuze uit interessante artikelen - de voorkeur. Het redacteurschap is immers al lastig genoeg.
En natuurlijk wil dhr v.d. Scheer '“ als verantwoordelijke binnen het HB VBBN '“ een grotere en duidelijkere herkenbaarheid van de VBBN. Daaraan heeft het binnen de VBBN de laatste jaren geschort in hun streven om tot één landelijke vereniging te komen.

Hetgeen ik bij geen der beide standpunten ben tegengekomen, is hoe de ABTB, LLTB en NCB over Bijen denken. Liften zij mee met de inbreng van de VBBN (kosten en inzet medewerkers VBBN), maar hebben zij daarbuiten toch ook zelf nog een 'eigen'

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » do 25 mar 2004, 12:20

Els,

Als jij een groep mensen vertegenwoordigd zal je aan die groep gevraagd moeten hebben welk standpunt erin genomen moet worden.
Het meest eerlijke zou zijn dat je precies aangeeft hoeveel leden voor en hoeveel leden tegen een bepaald voorstel zijn.
Omdat veel leden niet weten wat er speelt en er wellicht ook niet zo
veel belangstelling voor hebben is het wellicht belangrijk in te zien dat het belang van de organisatie nu ook weer niet zo groot is.En als we denken dat met een eenheid en een gezicht richting overheid iets in
te brengen hebben dan betwijfel ik dat ten zeerste.Daarvoor heb ik vanuit de agrarische sector toch teveel meegekregen.
Ik zou het wel mooi vinden als juist uit vrije wil en een drang naar eenheid vanuit alle imker-lagen een weg richting eenheid wordt ingeslagen.Maar als ik dhr. vd Scheer goed begrijp moeten daarvoor nog teveel persoonlijke belangen(of speeltjes)ingeleverd worden.
Nogmaals ik bewonder de inzet van een ieder en wens ze veel plezier in het besturen en succes met hun beslissingen.

Groet,
A-3

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Hennie Peters » do 25 mar 2004, 12:43

Hetgeen ik bij geen der beide standpunten ben tegengekomen, is hoe de ABTB, LLTB en NCB over Bijen denken. Liften zij mee met de inbreng van de VBBN (kosten en inzet medewerkers VBBN)
Els,
Ik kan me niet voorstellen dat de VBBN voor sinterklaas speelt en de andere partijen kosteloos laat meeliften.
Het lijkt me logischer als er een verdeelsleutel is op basis van het aantal leden. Maar ik ben hiervan ook niet op de hoogte en het lijkt mij ook zinnig als iemand hierop een antwoord kan geven.
Als het nu zo geregeld is dat de kosten eerlijk verdeeld worden dan wordt het voor alle partijen duurder, ook voor de VBBN, om een eigen blad uit te geven zodra de VBBN uit dit samenwerkingsverband stapt.
Willen de leden van de VBBN een deel van hun contributie verspillen door meer geld te steken in een eigen blad ?
Gaat dit nieuwe blad dezelfde hoeveelheid informatie bieden als het alleen door de VBBN wordt uitgegeven ?

groet,
Hennie

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Romée van der Zee » do 25 mar 2004, 13:06

Het is zoals je veronderstelt Hennie. De verenigingen dragen per lid een bedrag af voor de uitgave van Bijen. De VBBN beschikt, gezien het aantal leden, over voldoende middelen om op eigen kracht een nieuw blad uit te geven. Voor de andere verenigingen wordt het een moeilijke zaak om Bijen door te laten draaien. Voor een gezond draagvlak zou er vermoedelijk gerekend moeten worden op een aantal abonnées uit VBBN-kring.
In wezen wordt het blad Bijen door de VBBN op dit moment gebruikt als hefboom om de andere verenigingen naar een fusie te brengen. Juk schreef ik eerder. In een vorige ronde was de VBBN bereid om de potentiële partners verregaand tegemoet te komen, en per saldo een onevenredig grote inbreng te gunnen in een fusievereniging. Dat heeft niets opgeleverd. Nu wordt de macht van het getal benut.
Romée

PvanR
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 2000
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door PvanR » do 25 mar 2004, 13:32

Ik vind het juist een voordeel als er meerdere verenigingen actief zijn in plaats van één landelijke vereniging. Elke vereniging ontwikkelt zijn eigen cultuur en men kan zich aansluiten bij de vereniging waar men zich het prettigs voelt. Gezonde concurrentie tussen de verenigingen om nieuw leden aan te trekken en bestaande leden te behouden stimuleert de activiteiten. Zo ook het eigen verenigingsblad. Elke vereniging zal zijn best doen om het meest aantrekkelijke verenigingsblad, als haar visitekaartje, uit te geven.,

Paul van Rooijen

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 25 mar 2004, 13:44

Hennie en Romée, natuurlijk weet ik dat de VBBN naar quotum leden de kosten in Bijen draagt. Maar aangezien hier 4 partijen in vertegenwoordigd zijn lijkt het mij heel redelijk ook de meningen van de overige 3 eens te horen. En ook te vernemen of zij wellicht helemaal niet zo happig zijn geweest op het verliezen van die eigen identiteit. En hebben zij de afgelopen jaren "Bijen" er gewoon bij genomen, de meeste kosten werden immers toch door de VBBN gedragen.

Hierbij denk ik aan de allereerste Nationale honingkeuring in Hilvarenbeek jaren geleden, in samenwerking met alle Ned. Imkersverenigingen. Was daar zelf nauw bij betrokken. Nog voor deze Nationale keuring bleek al dat de overige bonden dat "Nationale" toch niet zo algemeen zagen als de VBBN, datzelfde jaar hadden zeker 2 verenigingen ook zelf nog een Nationale.

En wellicht is dat ook bij Bijen het geval, de VBBN heeft het 'eigen' opgegeven als doel naar het 'nationale', maar is dit voor de andere bonden niet zo vanzelfsprekend geweest.
In dat geval ben ik (en mijn achterban) het volkomen eens met de wens van de VBBN naar de terugkeer van de eigen idenditeit.

Ook realiseren de leden van mijn subverening zich heel goed dat een verkleining van de oplage verenigingsblad een vermeerdering van de kosten voor de individuele imker via de contributie met zich mee zal brengen. En dan wordt een keuze minder vanzelfsprekend. Vandaar dat een afweging vooraf belangrijk is.

Maar aangezien er meerdere partijen zijn betrokken - alhoewel kleiner - wil ik ook graag hun mening weten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten