Reacties uit Bijen over Bijen.

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 mar 2004, 18:21

Ik vind de art.uit Bijen maart 2004 zo belangrijk en heb toestemming van de beide auteurs om deze op het forum te plaatsen.
Hans.

Haalt Bijen 2006?: over dilemma's en strategieën


Henk van der Scheer, hoofdbestuurslid VBBN

Onlangs was ik bij een medelid van mijn subvereniging en die zei: "Via via heb ik iets vernomen en waarom hoor ik over dat onderwerp eigenlijk niets van jullie?" Met die "jullie" bedoelde hij het hoofdbestuur (HB) en hij sprak mij daar dus op aan. Ik vind het een goede zaak dat leden hun bestuursleden aanspreken en om uitleg vragen, vooral als die leden het idee hebben dat hun bestuur "regeert" over hen en zonder hen. Nog beter zou het zijn als het bestuur regelmatig opening van zaken geeft en daarover dan in discussie treedt met de leden als ze vragen hebben.

BIJEN is geen verenigingsblad.
Neemt u van mij aan dat het HB van goede wil is. "En toch loopt het van geen meter" hoor ik u al zeggen.
Dat komt omdat het HB een probleem heeft. De HB-ledenvoelen zich namelijk belemmerd om discussies te starten in het blad BIJEN, over bijvoorbeeld vragen die de imkerij aangaan of meer specifiek over de toekomst van de VBBN. BIJEN is een prima informatief vakblad over bijenhouden, niets dan lof voor de redactie, maar BIJEN is geen verenigingsblad. Mogelijk heeft de ANI dat indertijd onderkend en deed ze daarom in 1992 niet mee met de fusie van de toenmalige bijenbladen tot het huidige blad BIJEN. Ook is mogelijk, dat de ANI toen al niet geloofde in een fusie van de Nederlandse imkerorganisaties.

Op een dergelijke fusie mikte namelijk het toenmalige HB van de VBBN en daarom gaf ze met instemming van de leden het eigen blad "Bijenteelt" op. Die fusiegedachte is helaas achterhaald en wij hebben geen verenigingsblad meer, zoals vele andere organisaties. Denk aan de ANWB, de radio- en televiesieomroepen, de Koninklijke Maatschappij Tuinbouw en Plantkunde, SOVON Vogelonderzoek Nederland, Natuurmonumenten, de provinciale landschappen, De Vlinderstichting, enz. BIJEN is dus niet van de VBBN en BIJEN is ook al niet van alle imkers in Nederland.

De huidige, getrapte communicatie is ook niet alles.
Het HB vindt dat de huidige constructie van BIJEN de identificatiemogelijkheden voor VBBN-imkers beperkt. Volgens het redactiestatuut dient het HB slechts informatie te verstrekken over verenigings- en bestuurszaken en die komen op de onaantrekkelijke grijze pagina's. Reden voor het HB om dan maar via andere kanalen te communiceren met de leden. Dat gaat met notities en voorstellen naar de afdelingen, veelal via de gewestelijke groepen en vice versa; getrapt dus. Nogal omslachtig, naar mijn mening.
Uiteindelijk leidt dat alles tot ideeën in een concept Beleidsplan dat vervolgens op een Algemene Ledenvergadering (ALV) kan worden besproken en kan worden geamendeerd. Uiteindelijk mag je dan hopen dat het wordt goedgekeurd.

In de praktijk blijven dergelijke discussies veelal hangen bij bestuursleden van de subverenigingen en de gewestelijke groepen en weten de leden niet of maar vaag wat er speelt. Vroeger werden voorstellen in het verenigingsblad geplaatst, inclusiefuitgebreide financiële verslagen. Ik weet dat de meeste leden op dat laatste niet zitten te wachten, maar die verslagen en voorstellen, inclusief die tot contributieverhoging, veroorzaakten wel vaak "Poolse landdagen". Niet dat ik naar die situatie terug wil, maar het geeft aan dat voor diverse leden financiële zaken zeer gevoelig liggen (en lagen) en dat leden er toch uitleg over willen hebben om te kunnen meebeslissen. Uiteindelijk is niet de hoogte van de contributie zaligmakend, maar datgene wat men wil en daar hangt dan een prijskaartje aan.

Strategie.
In de concepttekst van het nieuwe beleidsplan voor de periode 2004-2009 staat een en ander over de strategie die de VBBN zou moeten nastreven. Of u het daarmee eens bent kunt u kenbaar maken op de komende A

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door wilde » ma 22 mar 2004, 21:12

Hans, je zult ongetwijfeld reacties willen uitlokken. Ik zal het spits afbijten en dat direct duidelijk gekleurd doen. Op een zwart-wit standpunt is het gemakkelijker schieten, vandaar:

Conclusies.
'¢ Het besluit van het VBBN hoofdbestuur om te streven naar een eigen blad zal een verdere versnippering van imkergroeperingen (studiegroepen, teeltgroepen, bestuivingsimkers, imkerbedrijven, e.a.) bevorderen.
Die versnippering is al een feit. Waarom zou er met meer duidelijkheid meer versnippering komen?

'¢ BIJEN is een vakblad voor imkerend Nederland.
Dat zal de opvolger ook zijn. De kunst is om toonaangevend te zijn.

'¢ BIJEN is een blad dat aan elke vereniging ruimte biedt voor communicatie met haar leden.
Inderdaad, jammer genoeg: al die onzin zou ik gaarne missen. Jubilea moet je plaatselijk vieren en amateuristische verslagen van acties en vergaderingen dragen niets bij aan de kwaliteit van het blad, integendeel.

'¢ BIJEN bevordert de samenwerking tussen de verschillende groepen, afdelingen en bijenhoudersorganisaties.
Tot nu toe heeft het niets opgeleverd. Dan moet je ook een keer duidelijk kunnen zijn en jezelf in je eigen blad kunnen profileren.

'¢ BIJEN kan inspelen op de actualiteit, want korte informatieve stukjes (maximaal 250 woorden) kunnen tot voor 3 weken voor verschijnen van het maandblad bij de redactie worden aangeleverd.
Dit forum kan per minuut inspelen op actualiteit. Zelf heb ik bovendien geen goede ervaringen met de redactie van het blad en het plaatsen van teksten. Leuk om het nu te beweren, maar het is jarenlang echt anders geweest.

'¢ Bijen is niet geschikt als promotiemateriaal voor het werven van nieuwe leden. Goede PR vraagt een gerichte aanpak.
Ieder kwaliteitsproduct is geschikt voor werving. Ik weet zeker dat er relatief veel leden zijn die lid zijn vanwege een bijenblad. De plaatselijke verenigingen verschillen erg in kwaliteit en activiteiten. Dan is een blad toch een leuke verenigingsuiting.

'¢ Het besluit van het VBBN hoofdbestuur om te streven naar een eigen verenigingsblad is ouderwets en houdt geen rekening met de vele betrokken imkers die in de regio allerlei activiteiten organiseren waarmee ook nieuwe leden worden geworven.
Gewoon onzin.

'¢ De energie en het geld dat besteed zou worden aan het starten van een nieuw blad kan beter gebruikt worden om promotiemateriaal te maken waarmee afdelingen en andere groepen imkers nieuwe leden kunnen werven.
Dat zou onverstandig zijn. Juist de kwaliteit en identiteit van het blad zullen een wervende werking hebben. Plaatselijk kan ik me er niets bij voorstellen, niet bij mijn subvereniging maar ook niet in de buurt.

'¢ De energie en het geld dat besteed zou worden aan het starten van een nieuw blad kan beter gebruikt worden om BIJEN te versterken zodat het een reden is om lid te blijven.
Ik zou menen als volgt: niet om lid te blijven, maar om lid te worden. Ook dat is niet een erg sterk argument.

Albert de Wilde

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Ria van den Berg » ma 22 mar 2004, 21:51

Wij hebben deze "Bijen" ook al in huis en ons allebei verbaasd over het "dreigement"van de VBBN.
We lezen "Bijen" nog steeds (via de VBBN), omdat het zulke goede en goed leesbare informatie geeft. Ik vind het zelfs vergelijkbaar met American Bee Journal en veeeeel beter dan ons Alberta Beenews. Het is ook een stuk beter dan het "Groentje" zoals wij het hebben mee gemaakt. Ik neem mijn hoed af voor de redaktie om zo'n blad uit te geven in zo'n klein taalgebied.
De jubilea enz. zijn leuk voor de betrokkenen en nemen relatief weinig plek in. Het argument van de VBBN dat het geen goed communiecatiemiddel is, is misschien wel terecht, maar ze kunnen voor snelle communicatie toch dit forum gebruiken ? Er is m.i. in elke vereniging wel iemand met computer, internet en printer.
Wij hebben in tegen stelling tot Albert wel goede ervaring met het plaatsen van een stukje, al is dat wel bijna acht jaar geleden.
Ik hoop dat de ledenvergadering het NIET met het hoofdbestuur eens is, en is het een (vroege) 1 april grap blijkt te zijn.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Ed Pieterse » ma 22 mar 2004, 23:29

Wat betreft het verenigingenblad "Bijen" denk ik dat het een goede zaak is om er een verenigingsblad van te maken. Dan meteen in A4 formaat (zoals het Duitse Bienen Journal) en ook in kleur. Dat zal wel wat meer kosten, maar dat zal een prima visitekaartje voor de VBBN worden.
Ik ben het ook volkomen eens met Albert zijn commentaar.

Ed Pieterse

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » di 23 mar 2004, 08:49

Jammer dat binnen zo'n kleine groep belanghebbenden geen eenheid te creeren is.Het effect van versnippering is duidelijk.De reden van versnippering zal wel nooit duidelijk worden omdat we met mensen te doen hebben.
Maar ook in dezen is er niets nieuws onder de zon.
Immers als men eensgezind zou zijn zou het niet uitmaken of de besturen of de leden beslissen met hun stem,immers die klinkt hetzelfde.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Oude Essink » di 23 mar 2004, 14:49

Ik ervaar BIJEN als een blad niet zozeer van- alswel eerder voor de Nederlandstalige imker. De artikelen zijn doorgaans van uitstekende kwaliteit, informatief, afwisselende onderwerpen en redelijk op de actualiteit inspelend.
Zodra een van de imkerverenigingen probeert een stempel te zetten, stoort mij dat en de grijze bladzijdes zijn aan mij niet besteed.
Mijn ervaringen bij het leveren van bijdragen zijn niet best:
Ik stuurde drie keer een tekst in: "Ambrosius" bleef twee jaar in de la; "Zelfbestuiving" haakte in op het fruitseizoen en verscheen ergens in de zomer; een discussiestuk "De imker en zijn kosten" bleef ook lang liggen en toonde duidelijk aan, dat een echte discussie
in het blad geen zin heeft, omdat er telkens twee maanden tussen respons en wederwoord liggen en niemand meer weet waar het over gaat.
Mijn advies zou zijn: hink niet op twee gedachten maar laat de verenigingen hun eigen promotiekrant uitgeven (tot er enige eenheid groeit) en laat BIJEN verder uitgroeien toteen degelijk op bijengebied informatief blad voor de Nederlandstalige imker: een blad, dat ons bindt. Voor discussies is geen betere weg te bedenken dan dit forum.
hennie oes
Afbeelding

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Ed Pieterse » wo 24 mar 2004, 00:32

Beste Adri,
Begrijp me goed je hebt voor een deel gelijk, maar als er bij de VBBN iets gebeurt heb ik de mogelijkheid om daar in algemene jaarvergadering wat over te zeggen. Los van het feit dat ik mogelijk geen gelijk krijg. Wat voor mogelijkheden heb ik als de andere verenigingen iets via de bedrijfraad beslissen waar ik het niet mee eens ben?
Als toonaangevende vereniging denk ik dat de VBBN recht heeft om een eigen blad uit te geven. Daar staan dan ook de ideeën in van VBBN'rs.
Daar hoort het bestuur op te reageren. Dat bestuur heeft dan ook invloed op de redactie van het blad.
Nu is het blad van niemand, want van mij kunnen ze de bedrijfsraad afschaffen. Het heeft nog niets positiefs opgeleverd.
We praten en men leunt op het apparaat van de VBBN.
Wist je dat bv van de ANI meer als de helft van de leden ook lid is van de VBBN? Eigenlijk moesten we deze discussie privé houden, want er zijn altijd mensen die zich er weer aan storen.
Ed Pieterse

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door kole.amj » wo 24 mar 2004, 09:04

Ed,

De laatste regel in je bijdrage is wat mij boeit.Iemand die gestoord word is aandachtig.Ikzelf doe waarook mijn mond open met het doel een positieve bijdrage te leveren,niet altijd met succes binnen 24 uur.Een
vergadering is een makkelijk te manupuleren massa bijeenkomst waar hoogstens koffie geschonken wordt en een presentatie geleverd wordt
conform de wens van de machthebbers.
De beste bijdrage is wegblijven.Een lege zaal is dodelijk en degenen die er wel komen zijn medestanders.
Nu is een vereniging natuurlijk ook een tamelijk log lichaam en moeilijk echt van koers te doen veranderen.Ons land wordt toch gekenmerkt door mensen die uitkomen voor een mening en daar vaak,terecht of onterecht,vasthoudend in zijn.Op dit forum eigenlijk
een plaats waar dagelijks vergaderd wordt kan men ook veel zeggen en zelfs op lange tenen gaan staan.Als die mogelijkheid blijft en de tolerantie vergroot wordt,door het niet steeds schrappen van door de "machtshebbers als belastend ondervonden artikelen",zal hopelijk
een goed overleg orgaan ontstaan.Zelfs als de lokale bestuurders kunnen printen kan het de basis worden voor schriftelijke verspreiding van het nieuws onder diegenen die geen computer hebben.
Dat laatste vereist veel energie maar zal bindend kunnen zijn door alle zuilen heen.
Uit ervaring weet ik dat echter de eigen belangen,zeker na het verlaten van de vergaderzaal,prevaleren en dat het verstandig is dan maar in klein verband door te gaan volgens eigen wensen.De financiering van die strategie is het eenvoudigst,de lijnen het kortst en de voldoening het grootst.Want wie het kleine niet......

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 mar 2004, 10:17

Ed Pieterse schreef:
Als toonaangevende vereniging denk ik dat de VBBN recht heeft om een eigen blad uit te geven. Daar staan dan ook de ideeën in van VBBN'rs.
Ed Pieterse
Ed vertel, wat maakt de imker van ZlTO, ANI, ABTB, VBBN en LLTB zo anders? Is het niet een beetje dol dat wij bijenhouders in de Nederlandse taal en dan noem ik de Vlaamse collega's ook maar even bij, ieder een blad uitgeven?
Dit is versnippering van kennis!
Wat zijn; "ideeën van VBBN'rs"? zijn die anders dan de rest van de Nederlandse taal imkers?
Hans.

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Reacties uit Bijen over Bijen.

Bericht door Henk Klok » wo 24 mar 2004, 10:26

Als die mogelijkheid blijft en de tolerantie vergroot wordt,door het niet steeds schrappen van door de "machtshebbers als belastend ondervonden artikelen",zal hopelijk
een goed overleg orgaan ontstaan
Adrie,
die "machthebbers" zijn mensen die bereid zijn gevonden toezicht op het forum te houden zodat het goed blijft functioneren als imkerforum. Dat er weleens teveel wordt geschrapt is een uitvloeisel van het feit dat een moderator hierin soms wel eens te ijverig is. Dat kan gebeuren, moderators zijn ook mensen. Het kan ook gebeuren dat een forum helemaal dichtslibt met niet terzake doende 'artikelen', en dat zou nog slechter zijn.
Het forum is niet meer en niet minder dan een mogelijkheid om ideeën en vragen over bijen uit te wisselen, een ontmoetingsplek.
Een overlegorgaan is het niet.

Met vriendelijke groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten