Inhoud bijenbladen februari 2011

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Oude Essink » wo 26 jan 2011, 12:07

Afbeelding

Gebruikersavatar
iloy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 14:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door iloy » wo 26 jan 2011, 14:21

heeft iemand toevallig deze uitgave en is deze dan ook bereid om hem in pdf op de site te zetten, dan kunnen we ook de inhoud lezen.
wellicht staan er wetenswaardigheden in.

gr iloy
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Robbert » wo 26 jan 2011, 21:19

Iloy,

Je kunt ook een abonnement nemen i.p.v. te kopiëren. Er zijn mensen die veel tijd en moeite stoppen in zo'n blad. Meer abonnees komt dat alleen ten goede. :)

Gebruikersavatar
redaktie
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 00:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door redaktie » zo 06 feb 2011, 13:23

[size=125][center][b]Bijenhouden [5e jaargang] februari 2011[/b][/center][/size] [b] [size=150]Inhoud[/size][/b] [b]Honing[/b] [i]Commissie bijenproducten[/i] 3 Nationale honingkeuring; Terugkomdag keurmeesters [b]Uit de imkergemeenschap[/b] 4 Landelijke Open Imkerijdag [i]Els Voorbij[/i] [b]Detail [/b] [i]Mari van Iersel [/i]4 [b]Imkerervaringen[/b] [i]Bart de Coo [/i]5 Hoe de kip een kop kreeg [b]Stuifmeel 5 [/b] [i]Henk van der Scheer en Mari van Iersel [/i]6 Gewasbeschermingsmiddelen in bijenbrood [b]Bijen@wur[/b] 8 Moeilijke jaren wachten varroamijt [i]Tjeerd Blacquière[/i] Informatiemiddag BIJ-1-project [i]Sjef van der Steen [/i]8 [b]Uit de imkergemeenschap[/b] 9 Nationale Boomfeestdag 2011 [i]Ardine Korevaar [/i] ‘Imme en Kunst & de Kunst van het bijenhouden’, BD-imkerdag 12 maart 5 [b]Dracht[/b] [i]Piet de Jong[/i] 10 Exotische linden kunnen de drachttijd verlengen [b]Uit de imkergemeenschap[/b] [i]Gerard Vos [/i] 11 Jaarvergadering Bijkersgilde [b]Praktijk[/b] [i]Mari van Iersel[/i] 12 Inzoemen - februari [b]De lezer schrijft [/b] [i]Jan Charpentier[/i] 13 [b]Beginners [/b] [i]Christ Smeekens[/i] 14 Tips februari [b]De lezer schrijft[/b] [i]Tamara Verhoeven[/i] 14 [b]Buitensnippers [/b] [i]Ardine Korevaar[/i] 15 [b]Biologie [/b] [i]Bram Cornelissen en Adindah Visser [/i] 16 Concurrentie tussen honingbijen en wilde bijen (2) [b]Dilemma[/b] [i]Ardine Korevaar[/i] 18 De ideale grootte van de holle boom [b]Cursief [/b] [i]Rik Oldeven [/i] 19 Een hand vol veronderstellingen [b]NBV [/b] 20 Familieberichten, Inbinden, Erepenning Vriezenveen, Onderscheidingen 2010, Foto van de maand , Cursussen, Vraag en Aanbod, Agenda 22[imgkln4]http://www.imkerforum.nl/index.php?view=image&format=raw&type=img&id=181&option=com_joomgallery&Itemid=61[/imgkln4]

Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Bijkersgilde » zo 13 feb 2011, 10:28

Hierbij een kleine aanvulling op het artikel op pagina 11 "Uit de imkergemeenschap" van Bijenhouden februari 2011.
Betreft de jaarvergadering van het Bijkersgilde.
De datum van de cursus Mede maken is 12 maart zoals ook in de rubriek "Cursussen" is vermeld.

De kosten voor deze avond voor niet leden bedraagt slechts € 7,50 ipv € 8,50.
Hiervoor ontvangt u de unieke uitgave van het Bijkersgilde over Mede.

Alle informatie is te vinden via de webstee van het Bijkersgilde op http://www.bijkersgilde.nl
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door de vos roger » zo 13 feb 2011, 23:30

Afbeelding
Januari-februari 2011
97ste jaargang
04 MEDEDELING.
Nieuwjaarswensen
05 PRAKTIJK.
Maandpraatje.
08 ONDERZOEK.
Hoe lang hadden we winterbijen 2009-2010 ?
14 BIJENZIEKTEN.
Nosema ceranae.
18 varroabestrijding
19 MEDIA/BOEKBESPREKING.
De bijenvriendelijke Imker.
20 Tranen van de zon.
21 INSECTEN.
Cicaden.
22 BIJENWEIDE/DRACHTPLANTEN.
Hulst.
23 Geen bijen zonder bloemen .
24 RECEPT.
Terinne van prei
25 CURSIEF.
poes
26 BUITENGEWOON.
Activiteiten
27 verenigingsleven.
29 Overleden-Vraag en aanbod.
30 Voorlopig verslag Algem. Vergadering VBVI
Bezoek ook onze internetsites;
*www.konvib.be
*www.honeybee.be
roger

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door wilde » za 12 mar 2011, 13:26

Waar is het plaatje plus inhoud van het blad 'Mijn bijen' van ANI-ABTB gebleven?
Daar stond een interessant artikel genoemd over de Aziatische hoornaar (Vespa velutina) door Jan van der Velden, die in Frankrijk woont. Hij gaat sterk in op de bestrijding van deze hoornaar, die een geweldige bedreiging voor honingbijen zou kunnen zijn, ook in onze streken.

Zelf schreef ik over deze hoornaar ook een artikel in het maandblad van de Vlaamse imkersbond (maart 2011). Misschien zal Roger de inhoud van het blad nog vermelden in het item van maart?
Wie mijn (iets aangevuld) artikel wil lezen kan dat doen via onderstaande link.
Bijzonder is dat ik in januari Theo Peeters ontmoette en we spraken ook over deze hoornaar. Ik zei dat ik een artikel had geschreven voor het Belgische blad. Hij zei me het voornemen te hebben er ook een artikel over te gaan schrijven (waarschijnlijk voor de NBV). Ik ben zelf niet zo sterk op de 'bestrijdingstoer' gegaan, maar heb mij wat neutraler opgesteld. Theo is echter iemand die bestrijding zeker niet wenst. Hij vindt iedere uitbreiding met nieuwe insecten interessant genoeg om ze met rust te laten. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik ben benieuwd hoe hij dat de imkers zal gaan uitleggen.

http://www.ahw.me/a1/vespa_velutina.pdf
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Wim Joosten » za 12 mar 2011, 16:19

De afbeelding stond nog op de Kiwi-server. Door een communicatiestoornis is de boel daar nu geblokkeerd en ondervinden we momenteel daardoor wat problemen mee. Vandaar dat de afbeelding niet afgebeeld werd. Ik heb de afbeelding overgezet naar onze nieuwe server. Hij staat er nu dus weer.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door wilde » di 19 apr 2011, 17:03

Eerder gaf ik de inhoud van mijn eigen artikel over de Aziatische hoornaar, dat in het maandblad van de Vlaamse imkersbond recent stond.
Onderstaand geef ik (met toestemming van de redactie van 'Mijn bijen') de tekst van het artikel dat in februari 2011 stond in 'Mijn bijen' geschreven door Jan van der Velden, een imker die in Frankrijk woont. Hij gaat meer op de bestrijding in van deze voor honingbijen bedreigende wesp.

http://www.ahw.me/a1/velutina.pdf
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen februari 2011

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 apr 2011, 23:31

Bijzonder is dat ik in januari Theo Peeters ontmoette en we spraken ook over deze hoornaar. Ik zei dat ik een artikel had geschreven voor het Belgische blad. Hij zei me het voornemen te hebben er ook een artikel over te gaan schrijven (waarschijnlijk voor de NBV). Ik ben zelf niet zo sterk op de 'bestrijdingstoer' gegaan, maar heb mij wat neutraler opgesteld. Theo is echter iemand die bestrijding zeker niet wenst. Hij vindt iedere uitbreiding met nieuwe insecten interessant genoeg om ze met rust te laten. Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ik ben benieuwd hoe hij dat de imkers zal gaan uitleggen.
Heb het artikeltje van Van der Velden (opnieuw) gelezen. Het gaat hier toch om een niet te onderschatten bedreiging voor de bijen. Ik ben overigens ervan overtuigd dat er genoeg handvaten zijn om het beest aan te pakken, het is en blijft uiteindelijk een exoot. Bovendien besteed de EU miljoenen aan bijenonderzoek en om bijensterfte tegen te gaan. Dan zou het een beetje erg dom zijn om vervolgens een dergelijk invasieve plaagsoort zijn gang te laten gaan. Bovendien zullen de imkers zich (hopelijk) niet met een kluitje het riet in laten sturen, aangezien imkers elke dag zo'n beetje de gevolgen van nog zo'n exoot ondervinden: namelijk de varroa. In die zin heeft meneer Peeters dan ook niet zo veel uit te leggen denk ik. Maar goed hij kan gemakkelijk naar Frankrijk afreizen en daar deze hoornaar bestuderen.

Zaak voor de imkerij is om dit tijdig aan te kaarten bij de juiste instanties. Mocht het beest uiteindelijk dan toch in NL komen, dan moet er meteen actie worden ondernomen en de bestrijding mag niet door bepaalde (afwezigheid van) wetten worden vertraagd. Trouwens wat ik me afvraag: fourageert dit beest alleen op honingbijen of ook op hommels, wespen en solitairen?? In die zin zou de impact nog veel groter zijn. En wie betaalt eigenlijk de bestrijding (commerciele bestrijdingsdiensten/bedrijven) in Frankrijk? Ik kan me voorstellen dat een particulier een nest laat hangen indien de kosten heel erg hoog zijn. Al met al varen de commerciele bestrijdingsdiensten er wel bij. Zo'n beest geeft weer een economische boost, dat dus wel. Helaas voor de imker wordt het er eerder slechter op dan beter. Het lot van de imker?!
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten