NBV ledenvergadering

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: NBV ledenvergadering

Bericht door wilde » di 12 apr 2011, 18:21

Dit met het oog als persoonlijke sites in de toekomst ooit uit de lucht vallen om vatvoor reden ook. Of heb ik het mis?
Nee, dat is correct. De redactie van dit forum brengt daarom foto's en documenten, die niet via de upload van deze site zijn ingebracht, alsnog over naar de eigen bestanden, zodat deze voor een item niet ineens weg zijn als de betreffende website uit de lucht is of gewijzigd is. De upload van foto's is hier erg complex en daarom verkies ik mijn eigen site om dat te doen. Bij waarneming.nl bijv. gaat dat stukken eenvoudiger. Zo zou het hier ook moeten lijkt me. Daar wijs je een foto aan op je eigen computer en die wordt keurig geupload en blijft dan in het bestand van waarneming.nl staan dus zonder koppeling aan de plaats van herkomst.

De pdf-file geeft overigens weinig tot geen informatie over de standpunten van het hoofdbestuur in cruciale zaken. Alleen de stemverhouding bij het voorstel van contributieverhoging is interessant. Niet voor mij, want de hoogte van de contributie vind ik minder belangrijk dan standpunten over Zembla-items e.d. Het lidmaatschap heb ik inmiddels opgezegd, maar niet vanwege de hoogte van de contributie. Andere dingen zijn veel belangrijker en daar laat het hoofdbestuur het compleet afweten. Men staat niet op de bres voor hun imkerleden, maar papt aan met de gifbereiders.
Albert de Wilde

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Eddy Geurtsen » di 12 apr 2011, 18:58

Al enkele malen heb ik (in verband met het onderwerp contributie) gelezen dat er geschreven wordt: "veel mensen zijn ook nog lid van een plaatselijke vereniging". Met mijn VBBN-achtergrond weet ik niet anders (en ik denk dat het ook zo in de NBV statuten staat) dat men niet alleen lid kan zijn van een plaatselijke afdeling. Lidmaatschap van een plaatselijke afdeling is alleen mogelijk als onderdeel van het lidmaatschap van de landelijke vereniging.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door wilde » di 12 apr 2011, 19:54

Men sjoemelt daarmee op diverse plaatsen door zogenaamde gastleden te accepteren, die dus alleen plaatselijk lid zijn en geen bijenblad ontvangen, maar veel minder contributie betalen.
Albert de Wilde

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Eddy Geurtsen » di 12 apr 2011, 21:16

Zulke "imkers" zijn hier toch niet op het forum? :D

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Maarten Hoogeveen » di 12 apr 2011, 21:38

Er zijn denk ik ook nog studenten zoals mijzelf die niet op verhoging van de contributie zitten te wachten. Eerst bezuinigen op studenten en dan ook nog de contributie omhoog?!

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jeroenvt » di 12 apr 2011, 21:53

Een plaatselijke vereniging is geen afdeling
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Oude Essink » di 12 apr 2011, 22:02

Toch is het een krankjorum situatie; om allerlei organisatorische redenen en irritaties wilde ik mijn lidmaatschap van de (toenmalige) VBBN kwijt; ik was voorzitter van de West Betuwe; lid van de W.Betuwe impliceerde lid van de VBBN. Ik ging naar Bunnik: gastlid: ben het nog steeds, want wil niet verplicht naar de NBV; lid van Eck en Wiel: weer gastlid, want.. Uiteindelijk dit lidmaarschap opgezegd; met leed: want het is een actieve en leuke club; Ik nam abonnement op het blad van de NBV en betaalde € 1,- meer dan een lid dat met de contubutie het blad mee betaalt. Nu aldaar de contributieverhoging: als dat voor mij verhoging van abonnement blad betekent, kap ik ermee: met pijn. Sinds mijn afscheid als lid van de VBBN ben ik lid van de ANI. "om administratieve reden betaal ik mijn contributie middels de ver.Rhenen e.o. Bij de Ani loopt alles met meer souplesse; je kunt je daar ook aanmelden zonder lid te zijn van een subvereniging. Ik heb jaren mijn hoop gevesigd op een algehele fusie van die 5 verenigingen (wanhopige verspilling van energie) ; eerlijkheidshalve moet ik melden, dat het mislukken van die fusie niet aan de NBV gelegen heeft. De paternalistische gang van zaken bij de VBBN/NBV staat mij nog steeds tegen. Je kunt je inzetten wat je wilt, enig gevoel van inspraak heb ik nooit gekregen. Misschien komt er ooit een kentering, die alsnog tot een fusie leidt; onze gemeenschappelijke belangen zijn enorm!! Ik ben nu bijna 80: zal ik de kentering nog meemake.?? Meer dan 10 jaar ben ik lid van de APIS vereniging van Nordrhein Westfalen. Daar kunnen wij Nederlanders het een en ander van leren (is nu evenwel niet aan de orde)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 apr 2011, 23:29

Al enkele malen heb ik (in verband met het onderwerp contributie) gelezen dat er geschreven wordt: "veel mensen zijn ook nog lid van een plaatselijke vereniging". Met mijn VBBN-achtergrond weet ik niet anders (en ik denk dat het ook zo in de NBV statuten staat) dat men niet alleen lid kan zijn van een plaatselijke afdeling. Lidmaatschap van een plaatselijke afdeling is alleen mogelijk als onderdeel van het lidmaatschap van de landelijke vereniging.
Ik heb die opmerking gemaakt. Overigens bedoel ik hiermee te zeggen dat men naast het NBV lidmaatschappij ook nog een bepaald bedrag betaald voor de plaatselijke afdeling. Ik ga er dus ook vanuit dat men niet alleen lid kan zijn van een plaatselijke vereniging (en wel het blad bijenhouden bijv. ontvangt).

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 12 apr 2011, 23:59

Hi Hennie!!
Toch is het een krankjorum situatie
dat lijkt het idd te zijn, want ik kan je imkerverenigingloopbaan maar met moeite volgen. Enkele vragen:

Bunnik is ook Vbbn/NBV? Je was gelijktijdig lid van Eck en Wiel??

Dus je bent in feite alleen voor het blad lid (waar jezelf ook in schijft) terwijl je eigenlijk 'verenigingsloos' bent.

Je betaald dus via de ver.Rhenen e.o??? Dit is NBV? En dit doe je om het blad Bijenhouden te krijgen? Of snap ik het niet?
Ik heb jaren mijn hoop gevesigd op een algehele fusie van die 5 verenigingen (wanhopige verspilling van energie) ; eerlijkheidshalve moet ik melden, dat het mislukken van die fusie niet aan de NBV gelegen heeft. De paternalistische gang van zaken bij de VBBN/NBV staat mij nog steeds tegen. Je kunt je inzetten wat je wilt, enig gevoel van inspraak heb ik nooit gekregen. Misschien komt er ooit een kentering, die alsnog tot een fusie leidt; onze gemeenschappelijke belangen zijn enorm!! Ik ben nu bijna 80: zal ik de kentering nog meemake.?? Meer dan 10 jaar ben ik lid van de APIS vereniging van Nordrhein Westfalen. Daar kunnen wij Nederlanders het een en ander van leren (is nu evenwel niet aan de orde)
Paternalistisch is de NBV zeker. Dat valt trouwens 'gewoon' te lezen in het boek van Wieb Top, die met name de illustere VBBN voorzitters daarvoor verantwoordelijk houdt. Maar goed die tijd is lang geleden en hoeft nu niet meer opgeld te doen. Ik vind het jammer voor jou Hennie, dat je verantwoordelijk en inzet door de gang van zaken is afgeknot. Ik heb de fusie destijds van de kantlijn gevolgd en wat mij betreft is het goed zo. Ik zit er niet zo mee. Ik denk dat er altijd leden zullen afhaken. Dat was toen zo en nu weer (zie dit forum in Zwembla discussie). Een andere vereniging naast de NBV geeft dergelijke afhakers een nieuw onderdak. Overigens denk ik dat een fusie op termijn wel mogelijk is. De imkers worden ouder en ouder en het aantal zal nog steeds krimpen wat denk ik er toe leid dat binnen 15 tot 20 jaar een nieuwe fusie aan de orde is. Enkel om het feit dat bestuurllijk zulke kleine vereniging niet meer overeind te houden zijn. Zorg gewoon dat je hier dus nog 20 jaar rond rondloopt Hennie!! :D

Trouwens vertels eens iets over die vereniging Nordrhein Westfalen. Zeker als we er iets van kunnen leren!!

Danke schoen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 apr 2011, 00:06

Trouwens nu weten we nog niets van die 'bijzondere' vergadering met grootste opkomst ooit. Kenniscentrum in Bijenhuis?? Is er dan niemand heen geweest??
Zal dus wel notulen in Bijenhouden lezen worden.

JP
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten