Inhoud bijenbladen november 2012

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
redaktie
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 06 feb 2008, 00:59
Locatie: Nederland
Contacteer:

Inhoud bijenbladen november 2012

Bericht door redaktie » wo 14 nov 2012, 19:43

[size=125][center][b]Bijenhouden [6e jaargang] november 2012[/b][/center][/size] [b]Inhoud[/b] [b]Floriade[/b] 3 Vrijwilligers: moe maar (meestal) voldaan [i]Jan Schrage[/i] [b]Bijenproducten[/b] 6 Apitherapie op Vlaams imkerscongres [i]Kees van Heemert[/i] [b]Buitensnippers[/b] 7 [i]Kees van Heemert[/i] - Leerzame websites - Bijen vallen op zoete kleurtjes [b]Boekbespreking [/b]8 Zaadbommetjes [i]Linda Bierings[/i] [b]Ambrosius[/b] 9 Een gouden legende [i]Bart de Coo[/i] [b]Imkerpedia.nl[/b] [i]Albert Stoter [/i]10 - Separeren - Snelgrovebord [b]Stadsimkers-interview [/b]11 Imkeren voor de toekomst [i]Carijn Beumer[/i] [b]Imkeren ver weg[/b] 12 Bijenhouden in de Dominicaanse Republiek [i]Jaap van Vliet[/i] [b]In memoriam[/b] 14 Anneke van Heest [i]Rob Plomp[/i] [b]Bijengezondheid[/b] 15 Neonicotinen en honingbijen (2) [i]Henk van der Scheer[/i] [b]Bij en maatschappij[/b] 17 B-towers in Zeeuws-Vlaanderen [i]Henk van der Scheer[/i] [b]Detail[/b] 17 Bloemblaadje [i]Mari van Iersel[/i] [b]Uit de imkergemeenschap[/b] 18 International Meeting of Young Beekeepers 2012 [i]Leon Gütz[/i] [b]Op herhaling[/b] 20 Bijenhouden in november [i]Leo van der Heijden[/i] [b]Oproep[/b] 21 Doe-het-zelvers gezocht [i]Bart de Coo[/i] [b]Foto van de maand[/b] 21 [b]Verenigingsnieuws[/b] 22 - Cursussen - Vraag & aanbod - Brief aan formateurs - Familieberichten - Contributie 2013 - Adressen – Agenda [b]Omslagillustratie[/b]: Ambrosius (zie ook pag. 9) Foto: [i]Jeroen Vorstman[/i][center][imgkln5]http://www.bijenhouden.nl/index.php?view=image&format=raw&type=img&id=1323&option=com_joomgallery&Itemid=61[/imgkln5][/center]

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen november 2012

Bericht door Jeroenvt » wo 14 nov 2012, 20:10

Blad viel in de bus en viel meteen op dat Henk van der Scheer blijkbaar een maandelijkse pro-neonicotinen column heeft onder het motto als je iets vaak genoeg herhaald wordt het wel een keer waar. Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt en je je aan je achterban verder niet meer hoeft te storen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen november 2012

Bericht door gerard.b.w.vos » do 15 nov 2012, 13:39

Jeroen, ben zo vrij geweest om je reactie in een nieuwe topic op te nemen.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 84#p152684

Al deze onderwerpen zoals neonicotinoiden, GMO e.d. zijn geen onderwerpen die NBV en WUR na aan het hart liggen! :oops:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen november 2012

Bericht door Bart de Coo » do 15 nov 2012, 19:24

Jeroen,

Bart de Coo is de naam, sinds augustus redacteur van Bijenhouden en toegewijd imker, aangenaam. Uit hoofde van het voorafgaande meen ik te kunnen beschikken over enig oordeelkundig vermogen.

Henk van der Scheer heeft geen maandelijkse column. Het laatste artikel van hem over neonicotinen is het tweede en laatste deel van een reeks waarvan het eerste deel een paar nummers geleden verscheen. Bovendien was zijn stuk geen column, maar een degelijk onderbouwd en volstrekt serieus bedoeld artikel dat wil bijdragen aan de waarheidsvinding.

Het artikel is niet pro-neonicotinen. Lees het gele kadertje nog eens aandachtig. Zelfs jij kunt daar nieuwe argumenten voor je anti-neonicotinenstrijd uit halen. Kun je nagaan.

Ik vraag me af of Henk het stuk geschreven heeft onder een bepaald motto. Als ik het stuk nog eens goed lees, dan zie ik vooral een duidelijke structuur, een leesbare stijl en goed onderbouwde beweringen met makkelijk terug te vinden referenties. Het lijkt er toch vooral op dat Henk gedreven wordt door nieuwsgierigheid en niet door motto's. Waarom zou hij ook?

Ik zie niet zo goed in waaruit de gedachten van de NBV zouden moeten blijken. Ik neem overigens aan dat je het hoofdbestuur bedoelt onder leiding van voorzitter Jan Dommerholt? Ik bedoel, je bent zelf ook NBV.

Je noemt de NBV en het blad Bijenhouden in één adem. Ik krijg evenwel niet de indruk dat het hoofdbestuur van de NBV zich al te veel bekommert om de inhoud van Bijenhouden. Daar gaat Jan Dommerholt natuurlijk helemaal niet over.

Mocht je een stuk willen schrijven dat een heel andere kijk op neonicotinen geeft, ga dan gerust je gang. Als het goed geschreven is, dan plaatsen wij dat, heus.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Inhoud bijenbladen november 2012

Bericht door Jeroenvt » do 15 nov 2012, 23:01

Bart, voorstellen lijkt me niet nodig. Punt wat ik bedoel is dat er in het blad door een redacteur een persoonlijke visie steeds opnieuw wordt neergelegd terwijl wie de literatuur bekijkt ook andere conclusies kan trekken. Uit de inhoud van Bijenhouden kan ik echt niet opmaken dat er door de redactie op één of andere manier een poging wordt gedaan evenwicht in de discussie aan te brengen. De mening van Van Der Scheer ken ik nu wel, het komt steeds op hetzelfde neer, maar het blijft een met onderzoeken onderbouwde maar ook aan kritiek onderhavige mening, een mening die gebaseerd is op een gedateerde benadering van de problematiek. Belangrijkste daarin is de oversimplificatie door steeds één stofje te testen. Dat de realiteit veel ingewikkelder in elkaar zit, stapeling van middelen en de relatie met ziekteverwekkers blijkt uit steeds meer buitenlandse onderzoeken waarvoor in Nederland geen middelen worden uitgetrokken. Toch blijft Bijenhouden steevast die verouderde visie uitdragen. En dat is toevallig ook de mening van het HB die ondanks dat de leden per motie anders hebben verlangd de particuliere mening van de HB-leden uit blijft dragen.

Anyweg, ik vind dat de het blad tekort schiet in het bieden van een evenwichtige benadering van de problematiek. Ik ben het volledig met je eens dat je een toegewijd imker bent, en ik geloof direct dat je ook erg toegewijd bent aan het blad, maar ik vind dat het blad van de NBV en de NBV zelf in principe alle leden zou moeten bedienen en dat doet het nu niet. Het is een éénzijdig blad. Van Der Scheer heeft een bepaalde deskundigheid, maar de redactie zou het tot haar taak moeten zien ook andere deskundigen hun visie in het blad te laten schrijven. Waarom schrijft Tennekes niet af en toe in het blad? Of wordt er eens inhoudelijk iets over de verschillende Amerikaanse onderzoeken geschreven. En dan niet vanuit de vooringenomen houding van enkele redactieleden waarvan ik heus wel weet hoe die over één en ander denken. Probeer in ieder geval eens met een open grondhouding die informatie te verstrekken. Maar om je de waarheid te vertellen heb ik het gevoel dat de redactie niet in staat is over zijn eigen schaduw heen te stappen. Mocht dat wel zo zijn dan zie ik dat graag terug in het blad, dan kan ik het ook weer lezen vanuit interesse en niet met alleen ergernis.

Bart, ik ben geen chemicus, noch toxicoloog, ook 'slechts' een toegewijd imker. Ik ga dus niet in op je uitnodiging, het lijkt me dat het zoeken naar geschikte content primair een verantwoordelijkheid is van de redactie. Gezien de overweldigende hoeveelheid deskundigheid in de wereld lijkt het me in ieder geval niet onmogelijk om een breder perspectief te realiseren.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten