Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.

Bijenhuis-exit

Verbouwen, volgens huidig concept plan hb
11
12%
Uitvoering van concept plan gaat ten koste van de lidmaatschapsgelden
10
11%
Verbouwen, maar dan met (goedkoper) aangepast plan
8
9%
Niet verbouwen, Bijenhuis afstoten/verkopen. Kleiner pand betrekken enkel voor verenigingsadministratie en educatieve doeleinden.
16
18%
Niet verbouwen, Bijenhuis afstoten/verkopen. De winkel gaat verder als webwinkel maar blijft onderdeel van de NBV. NBV-leden krijgen korting op producten.
15
17%
U bent NBV-lid? Indien ja graag deze optie selecteren.
29
33%
 
Totaal aantal stemmen: 89

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Paul67 » do 04 apr 2013, 13:40

Ik heb in een ander onderwerp 'Bijenhuis 3.0' gezegd, 'Lees eens wat! Denk eens na!', of woorden van gelijke strekking, tegen mensen die in mijn ogen tenonrechte negatief op de verbouwingsplannen reageerden, zonder al te veel kennis van zaken. Jij noemt dat 'arrogant en denigrerend'. Je had misschien beter kunnen schrijven dat ik met die woorden een arrogante en denigrerende indruk op je maak, want een ander kan moeilijk voor mij bepalen met welke intenties ik iets opschrijf. Laat ik die intenties dus kort toelichten.
Bij het lezen van de zinnen:"Lees eens wat!" en "Denk eens na!" is voor mij de intentie zo klaar als een klontje: De achterliggende gedachte bij het schrijven van een zin als "Lees eens wat!" kan alleen maar zijn: "Jullie hebben niet alle informatie gelezen en dus weten jullie niet waar jullie het over hebben. En ik (Bart de Coo) ga jullie daar eens even over aanspreken." Het zelfde geldt voor de zin: "Denk eens na!" De achterliggende gedachte is: "Ik (Bart de Coo) vind dat jullie niet goed hebben nagedacht over het onderwerp en daar ga ik jullie over aanspreken."
Is dat arrogant? Ik vind van wel. Je hebt geen enkel idee wie er wel of niet heeft nagedacht en je hebt ook geen enkel idee wie er wat wel of niet heeft gelezen. Dat kun je niet in alle gevallen opmaken uit wat iemand voor een reakties geeft, en je hebt het vast en zeker niet bij iedereen nagevraagd. Maar dan wel vinden dat je mensen daarop kunt aanspreken. Dát vind ik nou arrogant.
Niet arrogant zou zijn geweest als je geschreven had (bijvoorbeeld):" Beste mensen, hebben jullie eigenlijk een goed beeld van het onderwerp en de juiste informatie erbij?" Maar dat schreef je niet. In plaats daarvan kom je met 2 botte zinnen.
Jij schrijft in die rubriek - ik knip en plak: 'Als er geen contributieverhoging komt is het misschien een idee om dat even schriftelijk aan alle leden te melden. Dan ligt dat vast. En sja, moderniseren kan geen kwaad...dat is hetzelfde als zeggen: het gebouw voldoet niet meer. En dat is natuurlijk nog maar de vraag...' Uit dit citaat blijkt dat je niet goed gelezen hebt. Nee, er komt geen contributieverhoging en ja, het gebouw voldoet niet meer - de komende alv moet nota bene plaats vinden in een of andere horecagelegenheid om ons eigen Bijenhuis niet eens 100 man kan herbergen! Beide zaken worden uitvoerig toegelicht op de pagina's 16 en 17 van het laatste nummer van Bijenhouden. Verder waren deze opmerkingen niet zo nodig geweest als je mijn interview met Jeroen Vorstman had gelezen, met name pagina 34. Verder had je terecht gekund bij de enorme hoeveelheid bijlagen die Gerda Boogaards onlangs aan de afdelingssecretarissen verstuurde, met het oog op de komende alv. Ook daarin wordt ingegaan op de financiering en de noodzaak van de verbouwing. Daarom zeg ik 'Lees eens wat!' Als je in die woorden enige irritatie hoort doorklinken, dan klopt dat. Dat is iets anders dan arrogantie.
Ik heb wél goed gelezen want ik typ: "Als er GEEN contributieverhoging komt..." Het punt wat ik maak is dat het me zinvol lijkt om dat aan alle leden te melden.
Wat ik verder heb gezegd is dat er wat mij betreft niet zo veel mis is met een vergadering in een horecagelegenheid. Als daar plaats genoeg is en de eventuele kosten zijn niet al te hoog lijkt me dat prima.
Verder zeg ik daarover: als het Bijenhuis geen plaats heeft voor 100 mensen om te vergaderen, en dat zou wél in een horecagelegenheid kunnen, dan vind ik dat bij lange na geen goede reden om een gebouw voor een paar ton (of hoeveel het dan ook is) te gaan verbouwen. Laat staan te zeggen dat dat reden is om te stellen dat het gebouw niet meer voldoet. Ik vind dat onzin en dat mag ik vinden.
Daarnaast heb ik ook gezegd dat als je het gebouw een andere funktie geeft, een verbouwing al helemaal geen noodzaak is. Het is niet persé noodzaak dat bepaalde aktiviteiten (vergaderingen of wat dan ook) zich in het Bijenhuis moeten afspelen. Dat kan ook ergens anders of wellicht op een andere manier. Waar we mee te maken hebben is een groep mensen die iets WIL. Erbij zeggen dat dat noodzaak is, is onzin. Wat die mensen doen is, zeggen dat ze een gebouw willen verbouwen (zoals hun dat het beste lijkt en het beste uitkomt) en vervolgens wordt dit plan t.o.v. de leden (en weet ik welke andere belanghebbenden) verdedigd. Dat zegt echter helemaal niets over of het het enige juiste plan is, en ook niets over of er geen andere mogelijkheden zijn. Dát is er aan de hand.
En nu komt het: om dit te concluderen hoef ik helemaal niets te lezen van allerlei stukken!
Het is namelijk heel eenvoudig:
Mensen willen een gebouw verbouwen en zoeken daarvoor blijkbaar steun van leden.
Ze zeggen daarbij dat het noodzaak is.
De realiteit is echter: noodzaak is er alleen als je een bepaald iets WIL.
Zo gauw er blijkt dat er andere manieren zijn om dingen te doen, valt de hele noodzaak weg.
Erg eenvoudig.
Tweede kwestie die mij kwam te staan op een flinke reprimande. Jelte Pieter had voor deze poll aanvankelijk de titel 'Bijenhuis-exit?' bedacht. Dat klonk in mijn oren als een retorische vraag: de vraag stellen is de vraag beantwoorden. Het probleem met enquêtes en polls is namelijk: wat je erin stopt, komt er ook weer uit. Het zijn bijzonder manipuleerbare onderzoeksmiddelen. Daarom schreef ik als warm voorstander van de verbouwing dat ik mij in het defensief gedrukt voelde en daarom vroeg ik JP om een wat neutralere titel. Die heeft hij bedacht, waarvoor mijn hartelijke dank. Dit was JP's beslissing. Ik heb in dezen volstrekt niets bepaald.
Je kunt vertellen wat je wil maar het vragen om een andere titel vind ik net zo manipulerend als dat de titel in eerste instantie volgens jóu was. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is geweest die met de eerste titel iets anders heeft begrepen dan wat er logischerwijze te begrijpen viel. Zo niet, dan werd dat echt wel duidelijk door de gestelde vragen in de poll. En, aangezien ik bij het eerste punt al heb aangegeven dat ik je 2 zinnen wel degelijk arrogant vind, vind ik het ook van de gekke dat iemand die mensen op zo'n toon aanspreekt opeens gaat kermen dat hij zich in het defensief gedrukt voelt. Dat vind ik ongelofelijk.
Het was JP's beslissing vind ik ook ongeloofwaardig. De kans bestaat dat de titel was blijven staan als er niet iemand om gezeurd had. Hij zal dat vast ontkennen maar de realiteit is dat dat nooit zekerheid wordt. Je hebt niets bepaald? Nee wellicht niet. Maar je hebt wel degelijk aanzet gegeven tot. Dat vind ik misplaatst en inderdaad: manipulerend.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door jossmits » do 04 apr 2013, 14:11

Kunnen we in het vervolg niet volledig van polls op dit forum afzien of laat het door iemand met verstand van zaken opstellen, zonder suggestieve of andere misleidende vragen, titels, antwoorden, etc. Dit leidt tot nodeloze irritatie.
Deze poll , dat heb ik al eerder aangegeven, is wat mij betreft, complete onzin.

Jos

Josr
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Esbeek
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Josr » do 04 apr 2013, 18:29

Het was JP's beslissing vind ik ook ongeloofwaardig. De kans bestaat dat de titel was blijven staan als er niet iemand om gezeurd had. Hij zal dat vast ontkennen maar de realiteit is dat dat nooit zekerheid wordt. Je hebt niets bepaald? Nee wellicht niet. Maar je hebt wel degelijk aanzet gegeven tot. Dat vind ik misplaatst en inderdaad: manipulerend.

Tsjonge, het lijkt wel winter bij dit topic. Pijnlijk bij lange tenen!

Gr.
Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 apr 2013, 19:02

Deze poll is waardeloos.
Je mag tot 6 opties aanvinken, dat heb ik dus gedaan en het aantal stemmers stijgt dan van 65 naar 71.
Die stemmen moet je idd niet naar kijken. Daarom probeer ik het aantal leden te bemachtigen. Maar er is vanuit het forum nog niet gereageerd.
Ik vind het overigens wel flauw dat je alle 6 opties hebt aangekruisd. Normaal ben je voor of tegen. Je kunt niet voor en tegen zijn. Gelukkig kan je maar 1 keer stemmen. Er zullen mss. nog een paar imkers alles hebben aangekruids maar door deze beveiliging zal dat niet de meerdeheid zijn.
Er hebben nu al meer dan ca. 30 mensen gestemd. De trend! is wel duidelijk. Op het forum zijn de meeste imkers niet voor het huidige plan. De meerderheid is zelf voor afstoting ipv een aanpassing voor de plannen.
Maar goed, ik gok zo dat hier ook het meest progressieve deel van de imkers van NL zitten.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 04 apr 2013, 19:12

Het was JP's beslissing vind ik ook ongeloofwaardig. De kans bestaat dat de titel was blijven staan als er niet iemand om gezeurd had. Hij zal dat vast ontkennen maar de realiteit is dat dat nooit zekerheid wordt. Je hebt niets bepaald? Nee wellicht niet. Maar je hebt wel degelijk aanzet gegeven tot. Dat vind ik misplaatst en inderdaad: manipulerend.
Ik wil er niet te veel woorden meer aan vuil maken, maar ik kan zeggen zonder mezelf te kort te doen dat ik de titel niet ideaal vond, maar in zekere zin aanvaardbaar. Toen ik de opmerking van Bart las, kon ik me daarin vinden en vond ik dat een goed argument om de titel te veranderen. Ik hoef dus niets te ontkennen in die zin, maar zo is het gegaan als je het mij vraagt.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door A.A. Staals » do 04 apr 2013, 19:39

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Deze poll is waardeloos.
Je mag tot 6 opties aanvinken, dat heb ik dus gedaan en het aantal stemmers stijgt dan van 65 naar 71.
Er hebben nu al meer dan ca. 30 mensen gestemd. De trend! is wel duidelijk. Op het forum zijn de meeste imkers niet voor het huidige plan. De meerderheid is zelf voor afstoting ipv een aanpassing voor de plannen.
30 mensen gestemd? Waar leid je dat uit af?
Wat duidelijk is: meer dan 800 mensen hebben de poll bekeken, dus de meerderheid heeft niet gestemd, dat is duidelijk.
Iets zinnigs is er niet uit af te leiden.
Het lijkt mij goed deze poll op slot te doen.

ad staals

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Paul67 » do 04 apr 2013, 19:59

Het lijkt mij goed deze poll op slot te doen.
De woorden van Ad Staals. En daar sluit ik me volmondig bij aan.

Paul

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 04 apr 2013, 20:27

Dit was van begin af aan een onzinnige poll, dus: op slot doen!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door jjmvaningen » do 04 apr 2013, 20:36

dag ad, paul en eddy,
jelui voorstel om de poll op slot te doen deel ik NIET!.
in het verlengde van jeluis redenering kan je bijna geheel het forum op slot doen.
en dat is voor mij niet de opzet.
groet, jacques

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Poll: Bijenhuis 3.0 of bijenhuis-exit?

Bericht door Paul67 » do 04 apr 2013, 20:51

in het verlengde van jeluis redenering kan je bijna geheel het forum op slot doen.
Hoezo?

Van de poll is inmiddels gebleken dat die niet representatief is, en om maar een mooi woord te gebruiken, ondoordacht.
Dat maakt de poll nutteloos.
Van andere discussies, vragen en opmerkingen op dit forum kun je op zijn minst concluderen dat ze voor de lezers en reageerders
interessant en nuttig zijn (in de meeste gevallen).

Dat verlengde zie ik dus niet echt.

Paul

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten