Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door jjmvaningen » vr 02 dec 2016, 17:28

Nieuws m.b.t. een bekende imkervereniging (effe googlen).

De NBV heeft voorgaande jaren de ledenprijs verhoogt onder de noemer "renovatie Bijenhuis", vervolgens een activiteitenplan 2015 opgesteld met veel ambities (zie ook: http://www.bijenhouders.nl/files/downlo ... bv2015.pdf ), een renovatie uitgevoerd zonder het asbestdak te vervangen. Blijkbaar in 2016 zijn de wasperstoestellen verkocht, en last but not least start de NBV in september 2016 een discussie over de toekomst van het Bijenhuis (zie ook: http://www.imkerverenigingdelft.nl/disc ... ageningen/ ). In de vergadering van 24 oktober 2016 heeft het merendeel van de verenigingen, die vallen onder de NBV, gekozen voor verkoop van het Bijenhuis.

Wat dat betreft is het net een imker met imkerstal, echter wel met een kort geheugen :( .

Of zou de verbouw soms te maken hebben met de (?onderhandse) verkoop aan een bevriende van de NBV? 8-)
Het jaar 2017 zal wellicht meer duidelijkheid geven over al dan niet voortbestaan van het Bijenhuis-Wageningen.

Wat de gevolgen zijn voor de hardwerkende depots, is nog niet helder.

groet, jacques

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door ErikS » wo 07 dec 2016, 11:27

Een reactie nav een opmerking van een collega imker.
Voor de verbouwing (en eerst de nieuwbouw) zijn donaties gevraagd en gedaan om het bijenhuis te behouden.
Hoe zal NBV omgaan met de donateurs als verkoop van het bijenhuis plaatsvindt?

als verkoop 10 jaar na de verbouwing had plaatsgevonden was de vraag ongepast maar nu komt deze verkoop wel heel snel na een vrijwillige bijdrage.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 07 dec 2016, 12:49

Ik meende dat ik eerder hier ook al een reactie had geplaatst?

Ik vind dit wel gek eigenlijk. Eerst geld in iets steken en nu dan verkopen. Wist men dit niet eerder?

Ik ben al 20 jaar lid van de vereniging, maar voelde mij niet aangesproken om een extra bijdrage te doen mbt de verbouwing. Dus ook niet gedaan. Nu ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan.

Op zich ben ik niet tegen verkoop. Mij lijkt het gebouw nogal groot, maar mss had men dat beter van te voren dan kunnen zeggen?
JP

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Erick » wo 07 dec 2016, 19:56

Ik weet niet het fijne van de gang van zaken maar bij de studiedag laatst in Horst is er iets hierover verteld, er zou verlies geleden worden met het bijenhuis, door het te verkopen en een gedeelte [winkel?] weer terug te huren zouden de verliezen sterk verminderen of geheel verdwijnen maar zoals ik het al zei ik weet het fijne er hier niet van.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Gait » do 08 dec 2016, 03:45

Dat is volgens mijn info niet juist Erick. Er zijn 2 taxaties gedaan en die geven beide een zeer ruime overwaarde op het pand aan.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door ErikS » do 08 dec 2016, 08:58

Gait schreef:Dat is volgens mijn info niet juist Erick. Er zijn 2 taxaties gedaan en die geven beide een zeer ruime overwaarde op het pand aan.
@Gait, waarom zou de bewering van Erick (die klopt volgens mijn info) over de exploitatie onjuist zijn omdat er een overwaarde is getaxeerd op oproerend goed? Kan dit nog niet volgen. MvG ErikS.

zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =8&t=31795

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Els Kleijnendorst » do 08 dec 2016, 12:31

Wat zou het prettig zijn als het HB hier enige informatie zou verstrekken. Dat zou een heleboel giswerk overbodig maken. Het behoeven hier geen cijfers te zijn, het forum is hiervoor niet de aangewezen plaats.
Duidelijk is dat het verspreiden van berichten via de subverenigingen niet werkt, een enkele afdeling daargelaten. Maar als het HB het hier niet wil doen, waarom dan niet in ons verenigingsblad "Bijen" of op de site van de NBV? Op die plekken zou ik persoonlijk wel graag enige cijfertjes willen zien.

Jacques, in jouw bericht vraag jij je af wat de consequentie is voor de depots. In mijn ogen: geen enkele! De depots zijn immers in de meeste gevallen het eigendom, en gedragen door, de subvereniging. En de subverenigingen hebben allemaal individueel notarieel vastgelegde statuten, dus zijn eigen baas. Tenzij er in de orginele overeenkomst met de overkoepelende organisatie een clausule staat dat alleen daar mag worden ingekocht.
Indien zo'n clausule ontbeekt kan, volgens mij, iedere vereniging daarom zelf kiezen waar de spullen voor het depot worden ingekocht. Ongetwijfeld zijn ook andere handelaren bereid tot gunstige (gunstigere ?) voorwaarden.

Om een betere gesprekpartner te zijn richting overheid of publicaties heeft men zich, vaak meer dan 100 jaar geleden, aangesloten bij de overkoepelende vereniging.

Gait
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Gait » do 08 dec 2016, 12:36

ErikS schreef:
Gait schreef:Dat is volgens mijn info niet juist Erick. Er zijn 2 taxaties gedaan en die geven beide een zeer ruime overwaarde op het pand aan.
@Gait, waarom zou de bewering van Erick (die klopt volgens mijn info) over de exploitatie onjuist zijn omdat er een overwaarde is getaxeerd op oproerend goed? Kan dit nog niet volgen. MvG ErikS.

zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =8&t=31795
Oeps, heb je post niet goed gelezen. Dacht dat je probeerde te vertellen dat er verlies op de verkoop van het Bijenhuis zou worden geleden. Excuus

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door ErikS » do 08 dec 2016, 13:31

Els Kleijnendorst schreef:Wat zou het prettig zijn als het HB hier enige informatie zou verstrekken. Dat zou een heleboel giswerk overbodig maken. Het behoeven hier geen cijfers te zijn, het forum is hiervoor niet de aangewezen plaats.
Duidelijk is dat het verspreiden van berichten via de subverenigingen niet werkt, een enkele afdeling daargelaten. Maar als het HB het hier niet wil doen, waarom dan niet in ons verenigingsblad "Bijen" of op de site van de NBV? Op die plekken zou ik persoonlijk wel graag enige cijfertjes willen zien.
@Els, het zou prettig zijn maar het forum is in hetgeen geplaatst wordt onafhankelijk van de NBV. (Dit is ook wat Hans van der Post, in zijn bekende kort en krachtig stijl, probeerde duidelijk te maken, hoewel ditmaal zijn stijl niet meewerkte maar terugkijkend zie je alle misverstanden in communicatie heel anders. ;-))
Is het een praktisch idee om je brief in te sturen voor publicatie in bijenhouden? Met het verzoek voor aansluitend uitleg. En dat daarin een overzicht en uitleg van de tijdslijn wordt gegeven. Lijkt me heel efficient.
Ik heb een vergelijkbaar geval met een vraag waarom zo weinig info over de sjoemelkunstraat van de NBV komt en oplossingen voor de kleine imker. Hierover ben ik gebeld door NBV en gevraagd een artikel ervan te maken voor het blad. mvg Erik.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhuis in 2017 in de verkoop?? (december 2016)

Bericht door Els Kleijnendorst » do 08 dec 2016, 14:33

Erik, zou niets liever willen dan de berichten over het Bijenhuis via de daarvoor bestemde kanalen bij mij - en alle andere betrokken imkers - komen. Heus waar. Weet ook dat heel veel imkers denken: "waar maakt dat mens zich druk om". Het zij zo.
Weet je, iedereen maakt soms fouten en neemt verkeerde beslissingen. Daarop zullen de beslissingen door het HB aangaande het Bijenhuis geen uitzondering zijn. Vaak zullen deze beslissingen voortvloeien uit zaken waarover ze zelf geen invloed hebben gehad. Maar geef als HB alsjeblieft enig inzicht aan de leden zodat zij deze beslissingen kunnen begrijpen.

Als de redactie meent dat ik in mijn berichten hieromtrent te ver ben gegaan, mogen ze deze verwijderen.
Dit was het laatste dat ik hierover heb gezegd. Ga nu op deze grauwe en grijze middag een kerstboom kopen om mijn huis op te vrolijken en daarna naast de boom te mijmeren over hoe ik het volgend bijenseizoen weer leuk met de bijen kan "spelen".

Met vriendelijke groet,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten