Foto uit Alberta

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Foto uit Alberta

Bericht door Cor Van Pelt » do 19 mei 2011, 04:41

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Oude Essink » do 19 mei 2011, 10:15

Hoi Cor,
Mooi lapje grond voor een drachtplantenreeks; welke gaan het worden??

Afbeelding

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door bas sprengers » do 19 mei 2011, 11:51

Beste Cor, dit is vast een plaatje uit zuid Alberta? Wordt hier net het 'perceeltje' Alsikeclover (Trifolium hybridum) of Alfalfa in de hooibouw geoogst, waar je eigenlijk je bijen op had willen laten vliegen? Schrale troost: met een beetje goed weer staat het over een week of 4 - 6 weer in bloei (en dan klaar voor de 2e snede, zodat je weer achter het net vist?).

Ikzelf ken Alberta van veel noordelijre streken: het Peace River District. Daar was de hooibouw in de klaverteelt echt een zomeraangelegenheid: juli en augustus. Daar is het groeiseizoen in dagen weliswaar aanzienlijk korter dan in het zuiden, maar in (vlieg-)uren véé'l langer, vanwege de lange daglengte. Daar haalden de bijen echt een 'bumpercrop' van dit soort percelen (zolang er niet gehooid werd!)

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Cor Van Pelt » za 21 mei 2011, 23:22

Hoi imker vrienden,

Dit was een perceel gerst dat op 80 cm.hoogte gehakseld werd voor koeien voer. Er wordt hier ook veel Luzerne( Alfalfa) verbouwd voor voer. Het honingt wel,maar het moet heet weer zijn. Dit is i dd het zuiden van Alberta. Wij wonen 90 km.noor van de 49 ste.breedte graad. In het noorden van Alberta levert Luzerne veel meer honing.

Hennie,ik ga proberen foto's te plaatsen van dracht planten. De foto die er nu staat was om het plaatsen te proberen. Ik had nl. telkens moeite met het plaatsen. Jaap v.Popering heeft mij geholpen en m'n neef uit Zierikzee,die kwam ff over om het goed uit te leggen!!.

Maar nu weet ik hoe het moet. Het is ondertussen nog maar net mooi weer hier. Rond de 20 C. Wij zijn een volle maand achter wat het seizoen betreft. Het gewas zit nog maar net in de grond. Jaap,die foto's van jouw komen die van een zaad teler in de buurt?

Groeten uit Alberta.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 mei 2011, 09:11

Cor
De foto's die ik maak zijn allemaal binnen een straal van enkele kilometers . Het is al van jaren terug hier een streek met heel veel zaadteelt . Het zijn wel verschillende telers met relatief kleine bedrijfjes .

Ik ben blij dat het foto's plaatsen nu goed lukt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Wim Joosten » zo 22 mei 2011, 11:47

Cor Van Pelt schreef:Ik had nl. telkens moeite met het plaatsen. Jaap v.Popering heeft mij geholpen en m'n neef uit Zierikzee,die kwam ff over om het goed uit te leggen!!

Groeten uit Alberta.
Hallo Cor.

Kennelijk was dus onze uitleg niet goed genoeg. Heb je tips voor ons en kun je aangeven waar onze handleiding in tekort geschoten is? Dan kunnen wij deze verbeteren.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Cor Van Pelt » ma 23 mei 2011, 17:40

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door Cor Van Pelt » vr 27 mei 2011, 03:21

Imker vrienden.

Wim ,je vraagt hoe het beter kan. M'n neef zegt dit: Inlog en uitlog is makkelijker als het rechts boven aan zou staan. Dan heb je dat direct als je het beeld hebt. Ook het bijen houden menu kan daar direct onder staan,dan hoef je daar niet naar te zoeken.

Dan denkt hij dat als ieder een pagina heeft,het veel makkelijker is om daar van uit foto's op/in het forum te zetten.
Hij vindt het een beetje verward!.

Ik weet niet of het veel uit maakt. Wel moet ik zeggen dat hij heel wat meer van de computer weet dan ik. Hij heeft mijn computer uit elkaar gehaald en min of meer gereviseerd.
Ik was bang dat ik een andere computer moest kopen,maar hij kreeg alles weer op z'n plaats. Het is hier nog steeds koud en nat. Wij hebben de laatste 10 dagen 12 cm regen gehad, Vanddag was het maar 7 C graden.

Een van onze schoon zoons moet nog 1600 ha. tarwe zaaien. Als het te laat word moet hij gerst zaaien. Dat kan in 90 dagen rijp zijn. Wij kunnen helf September al weer vorst verwachten.

Groeten uit Alberta.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Foto uit Alberta

Bericht door jomme » di 31 mei 2011, 15:01

Phoeh... 1600ha dat ie een mooie lap grond! Jullie zien alles in het groot he alginder?
Zeg hem dat hij beter gerst kan zaaien, daar kun je tenminste bier van maken!
groeten
Jomme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten