Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door beethere » do 03 apr 2014, 22:43

Bij mij zijn de eerste darren deze week uitgelopen. Ik verwacht de eerste zwerm op zijn vroegst begin mei, en als dat gebeurt is dat de vroegste zwerm die ik ooit gehad heb. Dan moet je met die zwermen nog wel wat lindehoning kunnen halen....:-) :lol:

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » vr 04 apr 2014, 12:38

A.A. Staals schreef:
003.JPG
Misschien een beetje vroeg, maar zwermen zal ik voorkomen. :)

ad staals
Foto zie 15 maart in deze rubriek.
Vandaag moer geknipt en gemerkt. 8 raams kast volledig bezet vier ramen broed. Korf verplaatst (vlieger) krijgt over negen dagen dop die op uitlopen staat.

ad staals

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » vr 04 apr 2014, 14:35

Ik kwam bij mijn bijen en had gelijk weer enige stekers,met een naar voorgevoel de kast geopend waar ik in maart moer had ingevoerd.De dames waren super venijnig!
Op een plek ter grote van een tennisbal nog wat grote larven(wat aangeeft dat ze in ieder geval gelegd heeft)aan beidde zijden van een raam. Verder niks nada!(wat gesloten broed)
Ondanks dat ik héél blij was met het moertje en ik het volk in stand kon houden,zal ik het nu alsnog moeten verenigen.
Petro

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door p.zwartepoorte » za 05 apr 2014, 20:21

Drachtplanten beginnen te komen phacilia mosterd en bladrammenas en witte klaver moeras plant gekregen van hennie oude essink groeit lekker allemaal
Bijlagen
20140405_112059_resized.jpg
20140405_112114_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » ma 07 apr 2014, 11:22

A.A. Staals schreef:[attachment=1]002.JPG]
Een volkje moer onder rooster geplaatst en in de honingkamer overgelarfd.
Na twee uur een aangenomen. Opnieuw gedaan, nu een stuk of vijf aangenomen.
[attachment=0]022.JPG

Als doppen gesloten zijn gaan ze de broedmachine in en worden weer nieuwe larven gegeven.
Vroeg reserve.

ad staals
Hoi Ad, nog even een vraag, hier schrijf je dat je hebt overgelarfd in de honingkamer, vorig jaar in April schreef je dat je had overgelarfd in de bovenste broedkamer tussen het jonge broed.
Nou is mijn vraag wat is beter in de honingkamer of tussen het broed, want ik wil dit a.s. woensdag ook gaan doen?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door De moerasimker » ma 07 apr 2014, 12:36

Ferry,

tenzij de volken al doppen aanzetten nog even wachten met overlarven je zit in de flevopolder zag ik dus vrij noordelijk
als ik ga overlarven hang ik de larven in de broedkamer ik maak het volk dan hopeloos moerloos en sluit de vliegopening af met stukje moerrooster ,dat is om teleurstellingen te voorkomen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » ma 07 apr 2014, 12:40

[quote="FerryB"

Hoi Ad, nog even een vraag, hier schrijf je dat je hebt overgelarfd in de honingkamer, vorig jaar in April schreef je dat je had overgelarfd in de bovenste broedkamer tussen het jonge broed.
Nou is mijn vraag wat is beter in de honingkamer of tussen het broed, want ik wil dit a.s. woensdag ook gaan doen?[/quote]

Er zaten een paar ramen broed in de honingkamer, vandaar.

ad staals

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » di 08 apr 2014, 09:33

Ondanks dat het niet geld voor vandaag.
Jl Zondag was ik op de maandelijkse bijeenkomst van de bijenvereniging Amtserdam op het bijenpark Slotervaart.
Alwaar een lezing werd gehouden door Ko Veltman (Voorheen werkzaam in dierentuin Artis)over het ontstaan van de winterbij(en het hoe of wat).
Nou dat was de moeite waard!!!!Zeker ook de levendige discussie die aan de hand daarvan erna ontstond.
Als ik dan denk aan Hennie,Bart,Ad...etcetera,mensen die als ik het zo bezie heel wat te vertellen hebben,hoort Ko zeker in dat rijtje thuis.
Als je door lezen en ondervinding leert en je daarover goed kunt uiten,ben je de persoon om andere mensen dit aan te geven.
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » do 10 apr 2014, 10:55

Als ik denk aan namen van mensen die wat te vertellen hebben, denk ik ook aan Jaap vergat hem er echter wel bij te zetten. :oops:
Petro
petro schreef:Ondanks dat het niet geld voor vandaag.
Jl Zondag was ik op de maandelijkse bijeenkomst van de bijenvereniging Amtserdam op het bijenpark Slotervaart.
Alwaar een lezing werd gehouden door Ko Veltman (Voorheen werkzaam in dierentuin Artis)over het ontstaan van de winterbij(en het hoe of wat).
Nou dat was de moeite waard!!!!Zeker ook de levendige discussie die aan de hand daarvan erna ontstond.
Als ik dan denk aan Hennie,Bart,Ad...etcetera,mensen die als ik het zo bezie heel wat te vertellen hebben,hoort Ko zeker in dat rijtje thuis.
Als je door lezen en ondervinding leert en je daarover goed kunt uiten,ben je de persoon om andere mensen dit aan te geven.
Petro

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » do 10 apr 2014, 15:40

Vandaag een volk "bestolen" waarvan ik al verwachte dat er plaatsgebrek was. Volle bak honing en eitjes in de dopjes. Een vol raam hebben ze mogen houden. Hopelijk nu er weer wat plaats is even uitstel van doppen beleggen. Er zullen snel vegers gemaakt moeten worden, althans hier.
003.JPG

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten