Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door tonie-v » zo 18 mei 2014, 17:28

Petro,
Ze waren je zeker vergeten te feliciteren? :be5:

Ik heb geen Last van zoiets? Zelfde bijen! :pray:
Gr.tonie
ajv

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » zo 18 mei 2014, 18:24

Misschien moet je eens bij Semar langs gaan. Laatst nog foto's gezien enkel wat sigaret rook. Zo kan het ook.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » zo 18 mei 2014, 20:37

De oorspronkelijke moer komt van Semar vandaan en die was ook uitstekend,totdat de bijen van een grappenmaker uit Lutte de boel overnamen.Toen ging het verkeerd! :D
Petro
Erik Konijn schreef:Misschien moet je eens bij Semar langs gaan. Laatst nog foto's gezien enkel wat sigaret rook. Zo kan het ook.

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door tonie-v » zo 18 mei 2014, 21:16

Ik viel me echt niet aangesproken!!!!!! :D :oops:

Ik gebruik alleen Rook als ze veel opvliegen, was zaterdag op de buitenstal, 9 graden, 10 uur beetje vroeg!
Had ik nieuwschierige wandelaars bij me staan, alles zonder kap en rook!
Dat zijn de Zelfde bijen als die jij hebt gekregen, petro! :be9:

Ze hebben zelfs nog honing uit de raat geprobeert met een vingertje!
Ik had mijn beroker niet eens bij me!

Ik kan je wel een ander Volk geven wat ik thuis heb, je weet, was erbij toen ik die losmaakte, of niet?

Je moet ze gewoon met liefde benaderen en behandelen, wij zijn de verstorers!
Fijne avond verder!
ajv

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Primus » zo 18 mei 2014, 21:35

<Bijen hebben meer ontzag voor een beetje tabaksrook dan voor water. Rook uit een beroker is niet ideaal (te heet denk ik ) maar alleen beetje water sproeien lukt niet bij alle volken. Ik heb ook bijen die je met een beetje water in kunt bewerken, maar heb er ook waar ik erg voor moet oppassen. Ik imker vooral met F1 bijen indien mogelijk, dit jaar heb ik wel enkele f2 daarom zijn die nog niet agressiever. Maar voor ge een kast opent moet ge u aanmelden en dat doe je best een minuutje of 2 voor je de kast opent met een pufje rook door het vlieggat, ge zult zien dat de bijen dan veel minder agressief gaan zijn.

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door De moerasimker » zo 18 mei 2014, 21:37

doppen in de broedstoof gezet

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » zo 18 mei 2014, 22:39

Mensen ik vind dit echt een non discussie.
iedereen bepaalt toch helemaal zelf of hij/zij wel of niet met bescherming werkt en ik vind dat het niet erg netjes is om anderen daar op aan te spreken.
En dan dat gezeur over buckfast.
Ik heb Buckfast bijen van goede en zachtaardige lijnen maar ik werk altijd met bescherming niet omdat ik bang ben om gestoken te worden maar omdat ik graag wil blijven imkeren/bijenhouden en ik nogal heftig reageer op bijensteken omdat ik heel veel medicijnen gebruik en ik vind het heel normaal om met bescherming te werken.
Waarom moet je de grote held uithangen.

ben ooit begonnen met een zwerm en die vielen je gelijk aan als je maar in de buurt kwam verder prima bijen weinig varroa heel erg veel honing enz.
Alleen heel erg agressief nou geloof me daar wordt je heel erg voorzichtig van.
En ik weet dat zelfs de meest ervaren en gerenommeerde Buckfast imkers en telers er weleens een volk tussen hebben zitten dat helemaal niet zo vriendelijk is.

Het is niet mijn bedoeling om hier een nieuwe discussie op gang te brengen maar wilde dit toch wel even kwijt.
Zou het wel heel prettig vinden als in dit forum mensen niet meer worden aangesproken op het feit dat ze met bescherming werken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch » zo 18 mei 2014, 23:15

Ferry dat je beschermende kleding draagt om de genoemde reden is helemaal prima natuurlijk.
Maar een buckfast volk wat zo tekeer gaat bij dit lekkere weer?Dan is er wel wat mis.
Een buckfast mag NOOIT zo defensief zijn..zijn ze dat wel,dan is er ook geen sprake meer van een buckfast volk.....ik zou zo n volk nooit dulden....niet voor mezelf en niet voor de buren/mede wijkbewoners.
Vreselijk om mee te werken en het geeft het bijeenhouden ook nog eens een slechte naam wanneer anderen gestoken worden.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » zo 18 mei 2014, 23:56

Alex Mönch schreef:Ferry dat je beschermende kleding draagt om de genoemde reden is helemaal prima natuurlijk.
Maar een buckfast volk wat zo tekeer gaat bij dit lekkere weer?Dan is er wel wat mis.
Een buckfast mag NOOIT zo defensief zijn..zijn ze dat wel,dan is er ook geen sprake meer van een buckfast volk.....ik zou zo n volk nooit dulden....niet voor mezelf en niet voor de buren/mede wijkbewoners.
Vreselijk om mee te werken en het geeft het bijeenhouden ook nog eens een slechte naam wanneer anderen gestoken worden.
Ik ben het helemaal met je eens ik heb vorig jaar ook zo'n volk gehad die hadden afgelopen winter de P0 moer vervangen en daarna er was niet mee te werken nou dan gaat die moer heel snel naar de bijenhemel.
En hoe het komt ik zou het niet weten wat ik wel weet is dat er vorig najaar achter mijn stal een imker heeft gestaan met 4 super agressieve Carnica F16 bijenvolken dus houd ik het maar daarop anders zou ik het ook niet weten gelukkig is deze imker met zijn bijen nu weg.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » ma 19 mei 2014, 12:34

006.JPG


Dit kwam ik vandaag tegen. Een nacht een raam te weinig ingehangen (na slingeren) en was er dit aan de dekplank gebouwd.
Wat is de boodschap?

ad staals

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten