filmpjes

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: filmpjes

Bericht door Bart de Coo » di 18 mar 2008, 23:27

DIT IS ZEKER EEN AANRADER, PIETER!

Ik zit net het filmpje te bekijken waarvan jij de link geeft, maar als het filmpje dan afgelopen is, dan verschijnt er nog een reeks titels in beeld van films met verwante onderwerpen. Man, je kijkt je ogen uit! Allemaal over CCD en... 'The silence of the bees' zit er ook tussen! Alhoewel ik nog niet heb begrepen of die film compleet is of een uittreksel.

(O ja, 't is wel allemaal in het Engels.)

Dank u!


Bart

Barry.Speet
Berichten:23
Lid geworden op:ma 03 mar 2008, 14:17
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door Barry.Speet » wo 19 mar 2008, 08:24

Hier is een filmpje over het poederen van bijen voor varoamijt:


http://www.youtube.com/watch?v=Y7C_pV9i ... re=related

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 19 mar 2008, 20:54

En hier kan je het spel spelen van Bee-Movie

http://www.film1.nl/beemovie/

leuk voor de kleine en grote kids[8D]

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door Astrid Schoots » vr 21 mar 2008, 21:51

Aart schreef:
Steven, Hier een super leuk filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=_mVQuc1Udgc
Het is toch wel mijn streven om iets dergelijks in een paar jaar te halen:D:D
Ik blijf het bijzonder vinden die beroepsimkers.
Aart

Het formaat van bedrijfsvoering en de efficiëntie is inderdaad indrukwekkend,
maar ik blijf me ook verbazen over die fascinatie van veel Amerikanen met groot, groter, grootst (even los van de eventuele economische noodzaak).
In een van de filmpjes over CCD wordt ook terecht geopperd dat alle bijen "niet alleen last hebben van pesticiden, parasiten en pathogenen (ziekteverwekkers), maar dat ze ook maandenlang 'on the road' zijn, al die tijd op eenzijdige monocultures leven (kilometersgrote velden met maar één gewas) en permanent ondervoed en overwerkt zijn". Einde citaat.
Geen wonder dat het er niet goed gaat met de bijen.
Astrid

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door Ria van den Berg » za 22 mar 2008, 23:35

Beste Astrid,

Je kan het niet los zien van de economische noodzaak. Het is de oplossing waar alle agrariers naar worden gedreven en in Europa wordt dat misschien beperkt door de ruimte die er is, maar als ik lees hoe het toegaat in de Nederlandse melkveehouderij, is het niet veel anders. Hier is ook nog ruimte om "groter te groeien". Veel imkers in de V.S. moeten het van de bestuiving hebben en daarom steeds hun volken verhuizen. Hun honingoogsten zijn niet zo groot als hier in het noorden en bestuivingsgeld is zeker inkomen. Groei is de manier naar gelijk of meer inkomen. Leen en ik hebben een andere benadering, wij willen graag zelf in de bijen blijven werken met aandacht voor detail. Gewoonlijk produceren we net zoveel honing totaal als imkers om ons heen met het dubbele aantal volken.Per volk besteden wij meer tijd, maar we hebben minder materiaal nodig.Je hebt gelijk dat al dat reizen stress is voor de bijen en tot nu toe is de mening van de CCD onderzoekers ook, dat de gezondheidstoestand van de bijen in de V.S.slecht is.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 mar 2008, 15:22

Ria van den Berg schreef:
..maar als ik lees hoe het toegaat in de Nederlandse melkveehouderij, is het niet veel anders. (..) Leen en ik hebben een andere benadering, wij willen graag zelf in de bijen blijven werken met aandacht voor detail.(..) Je hebt gelijk dat al dat reizen stress is voor de bijen en tot nu toe is de mening van de CCD onderzoekers ook, dat de gezondheidstoestand van de bijen in de V.S.slecht is.
Inderdaad Ria, 'groot' is niet alleen afhankelijk van veel ruimte, mijn opmerking was wat kort door de bocht. Want zelfs in het kleine Nederland is een vergelijkbare omgang met dieren en natuur te vinden (bijv. het idee van varkensflat).
Ik heb in mijn jonge jaren o.a. veel koeien gemolken en zag van dichtbij, hoe boeren gedwongen werden om vanuit economische motieven een schaalvergroting toe te passen die tegen hun gevoel van goed boeren indruiste. Hartverscheurend.
Daarom heb ik erg veel bewondering en respect voor mensen die op de een of andere manier toch tegen de stroom in roeien en een vorm vinden die de natuurwaarden zoveel mogelijk respecteert.
Bijvoorbeeld zoals jullie doen! Met 'een andere benadering met aandacht voor detail'.
Astrid.

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door mike » wo 26 mar 2008, 21:49


kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door kreydt » vr 04 apr 2008, 11:23


steven
Berichten:66
Lid geworden op:do 14 feb 2008, 12:02
Locatie:Balkbrug
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door steven » vr 04 apr 2008, 20:14

kun je er mischien ook even bij vertellen wat het precies inhoud

gr steven

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: filmpjes

Bericht door dickvanleeuwen » ma 05 mei 2008, 10:01

Afgelopen vrijdag op tv Utrecht te zien

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/189161

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten