Mooi verhaal.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Mooi verhaal.

Bericht door City2000 » wo 01 okt 2003, 22:45

Ik heb maar 1 bijenvolk en de hoeveelheid honing was daarom beperkt. Ook al omdat ik een deel van de honing voor het inwinteren heb teruggevoerd naast de suikeroplossing. Dit leek mij belangrijk voor de winter omdat ik denk dat er in honing altijd meer vitaminen en mineralen zitten dan in een suikeroplossing.
We hadden voor ons zelf een paar potjes honing achter gehouden.
Toen vrienden en familie in de gaten kregen dat we echte Amsterdamsche Hete Zomerhoning hadden wilde iedereen wel een potje. Ook had mijn moeder op haar werk verteld dat we eindelijk wat honing uit de bijenkast hadden geslingerd en die collega's begonnen allemaal potjes te verzamelen om ook wat honing te krijgen althans dat verwachtten ze wel allemaal. Sommige hadden zelfs al een etiket op de lege potjes geplakt.
Wat doe je dan als echte imker, je wil je niet laten kennen. Ik ben toen maar naar Dirk van de Broek gegaan en heb daar een paar potjes honing gekocht. [:)]
Met deze honing uit de winkel heb ik de aangeleverde potjes voor een deel gevuld en er een etiket opgeplakt. Mijn moeder heeft de potjes weer meegenomen naar haar werk en weer uitgedeeld aan haar collega's. Ook wat potjes uitgedeeld aan familie en vrienden.
Ik kan jullie vertellen dat iedereen zeer tevreden was over de smaak van "mijn" honing. De collega's vonden het zoooo lekker.
Mijn moeder was afgelopen weekeinde jarig en dat hebben we gevierd, er waren nog meer mensen die "lichtelijk beledigd" waren dat zij geen potje honing hebben gekregen. "Ik heb nog meer" heb ik maar gezegd "en als ik weer wat lege potjes heb krijgen jullie ook nog"
Gelukkig kosten de potjes honing bij Dirk van de Broek 1Euro35 zodat de aanslag op mijn zakgeld beperkt blijft en de goodwill maximaal is.
We hebben wel afgesproken volgend jaar wat terughoudend te zijn met het vertellen dat we honing hebben.
Leuk he ?
Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt ?

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Mooi verhaal.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 01 okt 2003, 23:21

Dag Amsterdammer,
Wat jij daar gedaan hebt om die mensen te behagen en tevreden te stellen, zou ik niet gekund hebben.
Mijn eerste honingoogst bedroeg vier pond zomerhoning en ik keek ernaar alsof ik een werkelijk gouden vloeistof had geoogst.
Ik heb die honing uitgevloeid in acht potjes van 250 gram en erop gezet:
echte franss'n honing
De honing van Dirk van de Broek zou ik een ordinaire vlaflip vinden in vergelijking met wat mijn bijen hadden gemaakt voor hun kersverse, grasgroene, onervaren baasje.
(bovendien hou ik niet van het belazeren van mensen; als die je spelletje doorkrijgen, voelen ze zich 'genaaid' en zien jou als een kleermaker die ze geen jas meer laten maken!)

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mooi verhaal.

Bericht door jpronk » do 02 okt 2003, 14:55

Dag Roelof,

Wat jij gedaan hebt zou ik ook niet kunnen. Ik hou er ook niet van om mensen te bedonderen.
Wel heb eens wat anders gedaan. Toen ik een paar jaar imkerde en redelijk wat honing geoogst had (tussen de 60 en 80 potten meen ik), besloot ik over te gaan tot het verkopen van een deel daarvan. Het was immers teveel om zelf allemaal op te eten. En om alles weg te geven ging mij ook te ver, want je wilt toch wel weer eens wat geld terugzien voor alle investeringen die je gedaan hebt in je hobby. De verkoop liep bijzonder goed en in een mum van tijd was ik van alles af. Maar de vraag naar honing hield echter wel aan. Toen heb ik contact opgenomen met een bevriende imker uit de buurt (tegelijkertijd met hem ben ik begonnen met bijenhouden en zodoende zijn we vrienden geworden, we zaten ook op dezelfde school in dezelfde klas) om te vragen of hij nog honing over had. Dat bleek het geval te zijn en toen heb ik deel van zijn honing als zijnde mijn honing verkocht. Zo was iedereen blij. Hij omdat ie de honing kwijt was, de klanten omdat ze honing hadden en ik omdat ik geen nee hoefde te verkopen tegen de klanten. Maar het betrof hier dus wel echte Nederlandse honing van de hobby imker. Het enige verschil was dat deze 4 kilometer verderop was gehaald. Dus nagenoeg het zelfde drachtgebied. Het 'belazeringsgehalte' was hier dus zeer laag.
Overigens pas ik bovenstaande zelden meer toe. Meestal heb ik namelijk nu wel eigen honing in voorraad tot eind april en dan hoef ik slechts een kleine periode nee te verkopen.

Overigens hoorde ik op de bijenmarkt in Bussum tot mijn ontsteltenis ook een raar verhaal. Ik knoopte daar een gesprek aan met een mevrouw die daar honing van lokale imkers stond te verkopen. Het gesprek ging over de prijs van honing. Op een gegeven moment kwamen we op het onderwerp 'Bee at Home' terecht, de stand van de VBBN op de Floriade. Daar werd namelijk de honing voor €4,- per pot verkocht, wat zeer goed liep. Tot mijn verbijstering vertelde toen die mevrouw aan mij dat op de Floriade buitenlandse honing verkocht was. Toen ik zei dat ik dat niet geloofde, hield zij daar toch aan vast. Hopelijk kan iemand op het forum deze bewering ontkrachten?! Want ook ik heb een aantal dagen (met veel plezier) op de Floriade gepresenteerd en daarbij honing verkocht. Daarbij heb ik echter wel steevast verteld dat het Nederlandse Bloemenhoning betrof. Dit was mij namelijk altijd zo voorgehouden. Ik zou het jammer vinden als ik op deze manier, zonder het zelf te weten, de mensen bedonderd zou hebben.

Groet,

Joris Pronk

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mooi verhaal.

Bericht door City2000 » za 04 okt 2003, 00:49

"De honing van Dirk van de Broek zou ik een ordinaire vlaflip vinden in vergelijking met wat mijn bijen hadden gemaakt voor hun kersverse, grasgroene, onervaren baasje."

Meneer van Tongeren, begrijp ik hieruit dat u twijfelt aan de kwaliteit van de geleverde honing van collega imkers ?[:)]

Fraude is het ook niet want ik heb de honing gratis weggegeven. Ik heb een paar mensen een potje gegeven en toen wilde opeens iedereen. Wat niet weet wat niet deert.
Iedereen blij: de Imker heeft afzet bij Dirk vd Broek, Dirk vd Broek omzet in de winkel, ik heb geen "nee" hoeven te verkopen en de mensen blij met hun potje honing. Een win-win situatie, niemand is benadeeld.
Een beetje een ondeugende streek is het wel, dat geef ik toe.
Heeft u ook wel eens een ondeugende streek uitgehaald ? Als dat zo is ben ik heel erg nieuwsgierig! [;)]

Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Mooi verhaal.

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 okt 2003, 11:01

Hello 'modern man',
Jij bent echt van deze tijd.
Een win-win situatie , (een economische dus), wint het bij jou van de morele benadering!
Kabinet (Marijnisse zou het een 'nachtkastje' noemen) Balkenende zal blij met je zijn.
In wezen kan je juridisch niet worden aangepakt...
Als je zegt: 'Ja dat is mijn honing!', heb je nog gelijk ook; je hebt betaald aan Dirk en dus is het jouw eigen honing geworden.
Maar...ik heb nog hoop; je geeft toe een beetje ondeugend te zijn geweest.
En wat deed ik zelf allemaal verkeerd!
De schermgrootte is te klein om dat allemaal te vermelden!
Geen mens is volmaakt; het blijft vallen en opstaan.
In mijn winkeltje verkoop ik 500 kilo honing per jaar; die vier bijenvolken kunnen dat niet produceren. Kopers veronderstellen dat mijn bijen de leverancier ervan zijn..
Als ze vragen:
'Meneer van Tongeren(zeg maar Frans, Roelof) is dat honing van uw eigen bijen?' dan zeg ik.
:'Nee mevrouw, dit is 'Hot Summer City Honey' out of Emsterdem!'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten