Honingzwam

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Honingzwam

Bericht door wilde » zo 19 okt 2003, 16:59

Honingzwam

Toen ik vanmiddag in een duinbos op Walcheren liep, zag ik onder andere de Honingzwam (Armillaria mellea). De paddestoel is zeer algemeen en verschijnt tot laat in het jaar. Meestal op dode stobben maar tot groot ongenoegen van de bosbouwers soms ook op levende bomen. Dan is de zwam zeer gevaarlijk.
Het zou een eetbare paddestoel zijn, zonder overigens echt smakelijk te zijn: iets tussen bitter en zuur in. Liever dus een bakje champignons kopen voor de maaltijd.
De naam '˜honingzwam' heeft mij altijd wat verbaasd. Hij smaakt zeker niet naar honing, maar ruikt er vermoedelijk naar. Ik kan het niet bevestigen. Mijn honing ruikt stukken beter.:D
Weet iemand meer van de naamgeving van deze paddestoel? Ik had de camera bij me en heb er een plaatje van gemaakt.

Klik op het plaatje voor een vergroting (800 x 600).

Afbeelding

Groetend, Albert de Wilde

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Honingzwam

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 okt 2003, 17:54

Ik denk dat de kleur van de zwam een associatie oproept met ...honing !

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Honingzwam

Bericht door wilde » zo 19 okt 2003, 20:52

Frans, dat is misschien mogelijk, maar deze kleur heeft de zwam niet steeds. Eerder in een jonger stadium is hij lichter, meer lichtgeel. Later veel donkerder tot bijna zwart. Ik geef toe, dat als je hem vindt het in deze tijd van het jaar dikwijls deze oranjegele kleur is.

Groetend, albert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Honingzwam

Bericht door maartenkleijne » zo 19 okt 2003, 22:51

Als je hem wilt eten moet je honigkleurige hebben, voor de hoed zich ontvouwt. Dan is hij zacht van smaak, hoewel lekker?
In vergelijking met andere zwammen zou de smaak een associatie met de zoetheid van honing kunnen hebben, maar naar honing smaakt ie beslist niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten