Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » di 05 mar 2013, 10:17

weer voor openbaar kunstbezit gespeeld,

ga bij de bijenstand zitten op een boomstronk,
uurenlang geboei naar de vliegplanken staarend,
in zo´n beetje de houding van Rodins `de denker´,
:wink:
daarbij vergeet ik helemaal hoe dat er van over de sloot uitziet,
vandaag gemerkt dat mensen op het bankje op de tegenoverligende slootoever gaan zitten
om mìj te bekijken

:lol:

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 mar 2013, 16:28

Op [datum] shreef ik:
Einde deze middag ben ik maar eens op de fiets gestapt en in de buurt van mijn dorp een nieuw standplaats gezocht. Ik woon eigenlijk in een niet zo mooie dorp. Veel beton. Hier en daar zijn er wel voor de bijen geschikte stukjes, maar eerder te weinig dan te veel. Bovendien moeten deze stukjes wel afgeschermd zijn of heel erg afgelegen, anders krijg je te snel last van vandalisme.

Op de eerste plek die ik bezocht, sprak ik een meneer aan die in zijn tuinhuis bezig was. Toevallig was hij imker (meneer Deborger) en al 75. Hij had 30 kasten op dit perceel want een soort van klein uithofje was zonder huis. Vervolgens heb ik een uur met hem gesproken en hebben we ook bij zijn bijen gekeken. Hij had alles door de winter.Niettemin ga ik mijn bijen niet in zijn beurt plaatsen. Dat doe je niet als collega.

Vervolgens nog een uur gefietst en ben ik aan de ander kant van het dorp nog een 1 a 2 verruigte (paarde)weilanden tegengekomen waar al 1 a twee jaar niet meer op geboerd wordt. Helaas waren de eigenaren niet thuis. Ik ga binnenkort nog nog eens vragen. Mss dat het wat oplevert.
Ik doe dit wel vaker: op deze manier verken je de buurt, de drachtplanten en levert het mss nog mooie standplaats op.
Vanmiddag had ik een aantal uurtjes vrij en dus op de fiets gesprongen: vitaminde D opdoen, mijn conditie op peil houden, mijn gemeente verkennen en standplaatsen voor de bijen zoeken. Qautro winsituatie. Tevens heb ik de eigenaren de verruigde paardenweilanden opnieuw opgezocht. Dat had ik al ook eerder gedaan en toen met ze gesproken. Nu dacht een eigenaar dat ik niet weer langs zou komen, dus ik had ze beter eerder kunnen opzoeken; smeden waneer het ijzer heet is. Van degene waar je het het minst van verwacht, geeft dan toch toestemming. Ik heb nu 1 eigenaar bereid gevonden. Die heeft een mooi verruigd weilandje dicht tegen een prachtig park aan met veel drachtbomen en een woonwijk. Dus ideaal. Meteen mijn naamkaartje gegeven en een potje honing. De vrouw had mijn pot honing niet voorzien en vond het enigszins raar maar ze heeft het wel aangenomen. Ik zal er binnenkort weer naar toe om met haar man te details te bespreken. Het zijn oude mensen (in de 80) en ik hoop dus dat ze nog lang leven.
De andere eigenaar, die in een prachtige villa woont en veel land heeft, had bezwaren: de kinderen wilde het niet. Bijen steken. Jammer en mijn ervaring is dat als ze eenmaal nee zeggen het geen zin heeft om door te drammen. Beter is om verder te zoeken.
Dan heb ik vanmiddag nog een eental eigenaren benaderd: twee eigenaren met een verruigd paardenweiland (allebei nul op het rekest). Nog twee grote industriele bedrijven (waarbij ik ook bij al 1 nul op het rekest hebt gekregen; daar ben ik meteen afgeserveerd) en nog een beheerder van zeewegen en waterkanalen die ik toevallig tegenkwam. Die laatste hebben veel gebieden langs kanalen, maar het beheer ervan wordt alllemaal uit handen gegeven aan Natuurpunt en ANB. Het is nog maar afwachten of deze organisaties imkers toelaten.

Wordt vervolgd...

gr.
JP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » di 05 mar 2013, 22:10

Vanmiddag lekker naar mijn bijentuin geweest en de dames vlogen massaal. Ze kwamen ook massaal met heel veel stuifmeel terug.
Het volkje dat ik twee weken geleden gevoerd had met Apifonda in een ijsdoos is dat voer nu ook aan het gebruiken, dus hadden ze het blijkbaar ook nodig.
Een ander imker op de tuin wees mij erop dat hoog in de wilgen al heel veel katjes zaten kortom de wilg staat hier bij ons al in bloei en de bijen vliegen er ook massaal op.
Het was voor de kasten vanmiddag in de zon boven de 20 graden.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » di 05 mar 2013, 22:47

Vlogen de bijen al op de wilg ,echt waar?
Ik kan het bijna niet geloven maar dan moet het een boswilg zijn.

Hier was het in de achtertuin in de schaduw rond de 17 en druk om blij van te worden.
Net als gisteren ook weer stuifmeel halen alleen meer.Zelfs totaan 5 uur waren er nog wat bijen die met stuifmeel terugkwamen.

Morgen nog warmer? moet helemaal een feest worden :clap:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 mar 2013, 22:51

kortom de wilg staat hier bij ons al in bloei en de bijen vliegen er ook massaal op.
Weet je zeker dat dit wilg is?
Dit kan bijna niet want 300 km zuidelijker staat er nog geen 1 wilg in bloei. Zelf de wilg die het meest ver is, duurt nog zeker een week voordat deze bloeit.

gr.
JP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » di 05 mar 2013, 22:59

De bijentuin is inderdaad gelegen in een bos, dus zullen het wel boswilgen zijn.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Boswilg
En ja ik weet 100% zeker dat het een wilg is.
Ik had het ook niet gezien want het is erg hoog maar twee andere imkers wezen onafhankelijk van elkaar mij op het feit dat ze bloeide erg goed te zien toen de zon erop stond.
De wilgen zijn wel erg hoog en alleen boven in de top bloeide hij al lager was nog niks te zien.

Mijn bijenstal staat overigens maar zo'n 10 meter bij de boswilgen vandaan en er staan er heel erg veel (10 tallen)
Ik wist dat niet maar ben er nu heel erg blij mee.
Laatst gewijzigd door FerryB op di 05 mar 2013, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 05 mar 2013, 23:23

Tof. Boswilg is wel een van de vroegste wilgen. Ik heb er ook 1 hele grote op ca. 70 meter van mijn stand staan waar ik ook erg blij mee ben.
1 zo'n wilg maakt dan echt onderscheid.

gr.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door alfa vulgaris » di 05 mar 2013, 23:29

150 km noordelijker duurt het nog wel twee weken voor de eerste wilgen bloeien denk ik en dat zijn naar mijn idee redelijke katwilgen. Boswilg schijnt eerder te zijn.

Als het zo is wat Ferry zegt mag hij er wel heel erg vreselijk blij mee zijn.
Dat wordt bakken bijkopen Ferry,BIngo! als het weer meezit natuurlijk.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » di 05 mar 2013, 23:38

:clap: :whistle: :violin: :dance: :be9: :hive:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » wo 06 mar 2013, 13:27

mensen de bloeiperiode wordt meer bepaald door het platselijke microklimaat dan door de breetegraad waarop je zit.
bij gunstige omstandigheden kunnen planten aanmerkelijk van hun (oficiële) bloeidatum afwijken.
geen zorgen de bijen gaan ook hierin mee.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten