Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
Hartelijk dank voor het vertalen.
-
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
ja jaap dat mag!
dat doe je niet met een vertaalmachine, daarzitten teveel begrippen in die niet vetaalt worde kunnen.
daar ga je de bijen niet tekort willen doen, en onze collega helpen willende, gewoon voor zitten!
De lutte ligt aan de duitse grens, en daar ik in duitsland en holland werkzaam ben gaat me dat wel goed af!
Aan de ander collega´s, geen dank!
bij een volgende keer een kort pb en ik kijk wat ik kan doen!
groetjes, en ik hoop op snel beter weer!
dat doe je niet met een vertaalmachine, daarzitten teveel begrippen in die niet vetaalt worde kunnen.
daar ga je de bijen niet tekort willen doen, en onze collega helpen willende, gewoon voor zitten!
De lutte ligt aan de duitse grens, en daar ik in duitsland en holland werkzaam ben gaat me dat wel goed af!
Aan de ander collega´s, geen dank!
bij een volgende keer een kort pb en ik kijk wat ik kan doen!
groetjes, en ik hoop op snel beter weer!
ajv
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ben ik roerend met je eens . Ik zelf ben van een vertaalmachine afhankelijk en de hoofdlijnen zijn dan wel te begrijpen,maar zo'n echte vertaling is natuurlijk voor iedereen beter .tonie-v schreef: daar ga je de bijen niet tekort willen doen, en onze collega helpen willende, gewoon voor zitten!
Wanneer ik zulke berichtgeving ontvang vind ook ik het zeer belangrijk om deze hier in Nederland te verspreiden de reden hiervoor is dat de Nederlandse voorlichting het TOTAAL af laat weten .
Nogmaals bedankt.
Jaap v P
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bijkomend voordeel van de ouderwetse jampot/voertoestellen is dat als je ze hebt geplaats je ze in kunt pakken in oude handdoeken en zo kunnen ze er wat beter bij ook als het wat kouder is. de opstijgende warmere lucht van de tros lekt door het voergat en wordt door de haddoek inpakking langger rond de pot vastgehouden.tonie-v schreef:Jaap v.Popering schreef:Warm suikerwater of sirop altijd ´s avonds geven omdat er anders gevlogen zal worden!
Het probleem met deze koude is, dat bijen nog geen afstand van drie/3 centimeter naar het voer kunnen overbruggen, daarom sluit deze temperatuur ander mogeljkheden uit!
Laves institut voor bijenkunde in Celle
let wel het is geen wondermiddel maar het vergroot de tijd dat de bijen bij de voerpot kunnen doorbrengen.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Vandaag bij 1 volk de zak gewisseld want de zak deeg was leeg andere 2 volken hebben 1/3 van de zak op
Wat ik verbaast was dat de gele mosterd gewoon door groeit met deze kou het staat nu boven de grond mooie groene rijen
Paul
Wat ik verbaast was dat de gele mosterd gewoon door groeit met deze kou het staat nu boven de grond mooie groene rijen
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Bijen gevoerd. Hele zak Apifonda per volk op gelegd.
Geen ramen gelicht maar de bijen zaten al aardig naar achteren.
Nu weet ik tenminste zeker dat ze niet verhongeren liever over twee weken (als het weer beter is) tot de conclusie komen dat er nog volle voerramen inzitten dan dat ik een dood volk aantref.
14 dagen geleden zat er nog aardig wat voer in maar met deze weerberichten "de komende 14 dagen blijft het zo koud" wil ik geen enkel risico nemen.
Andere imkers op de tuin gaan het komende weekend toch ook bijvoeren ze waren geschrokken toen ze zagen dat het voer de laatste twee/drie weken heel hard is gegaan.
Geen ramen gelicht maar de bijen zaten al aardig naar achteren.
Nu weet ik tenminste zeker dat ze niet verhongeren liever over twee weken (als het weer beter is) tot de conclusie komen dat er nog volle voerramen inzitten dan dat ik een dood volk aantref.
14 dagen geleden zat er nog aardig wat voer in maar met deze weerberichten "de komende 14 dagen blijft het zo koud" wil ik geen enkel risico nemen.
Andere imkers op de tuin gaan het komende weekend toch ook bijvoeren ze waren geschrokken toen ze zagen dat het voer de laatste twee/drie weken heel hard is gegaan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
De gele mosterd groeit gewoon door met de kou en me volken ook die gaan door
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Vandaag was gesmolten.
Grote pan (rond 45cm en ook ongeveer zo hoog) op een gasbrander in de schuur. Pan voor bijna 2/3 vol water en dit op 80gr C gebracht.
Ramen met 4 tegelijk er in en met plamuurmes schoon geschraapt. Toen alles er in zat, flink geroerd en een platte zeef met een diameter gelijk de pan in de was en cellen pulf laten zakken. Alle celwanden en troep zit nu 20cm onder het was niveau, Laat het nu buiten onder de kapschuur afkoelen en hoop het er morgen uit te kunnen halen als dikke plak boven het water.
De zeef heb ik gemaakt van een stuk 12mm triplex. Dit rond gezaagd en een zelfde rond gat er in gezaagt. Horregaas er op en middels 2 houten latjes er in geduwd. De latten elk met een stuk draad aan de handvatten van de pan gemaakt op te voorkomen dat de zeef omhoog komt.
Lijkt prima gelukt. Had een zonnewes smelter gemaakt, maar dit was razend snel, 30 ramenin een uurtje! ( die heb ik nu dus over, niks voor jou Arnold? mag 'm zo ophalen! )
Jannes
Grote pan (rond 45cm en ook ongeveer zo hoog) op een gasbrander in de schuur. Pan voor bijna 2/3 vol water en dit op 80gr C gebracht.
Ramen met 4 tegelijk er in en met plamuurmes schoon geschraapt. Toen alles er in zat, flink geroerd en een platte zeef met een diameter gelijk de pan in de was en cellen pulf laten zakken. Alle celwanden en troep zit nu 20cm onder het was niveau, Laat het nu buiten onder de kapschuur afkoelen en hoop het er morgen uit te kunnen halen als dikke plak boven het water.
De zeef heb ik gemaakt van een stuk 12mm triplex. Dit rond gezaagd en een zelfde rond gat er in gezaagt. Horregaas er op en middels 2 houten latjes er in geduwd. De latten elk met een stuk draad aan de handvatten van de pan gemaakt op te voorkomen dat de zeef omhoog komt.
Lijkt prima gelukt. Had een zonnewes smelter gemaakt, maar dit was razend snel, 30 ramenin een uurtje! ( die heb ik nu dus over, niks voor jou Arnold? mag 'm zo ophalen! )
Jannes
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Vanmiddag even (ondanks de Pasen) een blik in de kast geworpen en het suikerdeeg aangevuld.
Op de foto is er nog een restant te zien van de vorige keer
Paul
Op de foto is er nog een restant te zien van de vorige keer
Paul
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Gisteren gecontroleerd hoe het met de bijen is. Ze nemen alle drie suikerdeeg op, gaat voorlopig nog goed. En gisteren en vandaag een bijenhotel gemaakt. Hangt aan de schuur, dus laat de wilde bijtjes maar komen! Ook nog een hommelpot ingegraven.