Bij de buren / Fr. v.T.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Bij de buren / Fr. v.T.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 20 mei 2001, 12:37

BIJ DE BUREN

Telefoon.
"Meneer, houdt u bijen? Bent u soms imker?"
"Dat klopt, ja."
"Da's mooi. Vanmorgen ben ik me rot geschrokken. Ik was aan het werk in m'n tuin en ineens hoor ik me toch een geluid! Het leek wel of er een vrachtauto voorbij kwam. Ik snapte er niks van. Toen kreeg ik in de gaten wat er aan de hand was. In de tuin van mijn buurvrouw staat een boom en daar vlogen allemaal bijen of wespen omheen. Later zag ik een hele kluit aan een tak hangen. Kunt u ze weghalen meneer? Ik vind het een beetje eng, al die steekbeesten."
Ik vertelde hem dat hij een zwerm bijen had zien neerstrijken en dat ik die dadelijk zou komen ophalen.
"Wat is het adres?" vroeg ik hem.
"U kunt beter bij mij aanbellen", zei hij, "die vrouw is heel moeilijk aanspreekbaar; daar valt gewoon niet mee te praten."
"Ik kom zo langs", zei ik, "eerst even m'n spullen bij elkaar zoeken."
Wat later wezen de buren mij een dennenboom aan in de tuin van hun buurvrouw en tussen het groen zag ik een flinke zwerm bijen hangen.
"Ze zijn vanmorgen hier geland", zeiden ze. "Onze moeilijke Mies weet nog van niets."
"Nou dan ga ik het haar wel vertellen", zei ik.
De buren vonden elkaar in een snelle blik.
"Ze zal toch wel willen dat ik die zwerm ga scheppen", ging ik nog even door.
"Daar moet u niet op rekenen", sprak de buurman, "ze is heel ontoegankelijk."
Ik nam de handschoen op. Op alles voorbereid, liep ik naar de naaste bewoner.
Een kleine vrouw met grijs opgestoken haar, liep met vaste tred achter een forse grasmaaimachine en trok zonder op te zien haar baantjes.
Ik sloot het tuinhekje netjes achter me. Ik bleef bescheiden op het pad staan en wachtte af. Ze liet me gewoon staan.
Met mijn imkershoed in mijn hand liep ik op haar toe en hield halt in de baan van de machine. Met tegenzin moest ze het apparaat stop zetten.
"Mevrouw..."
"Meneer, ik heb geen tijd. Ik moet het veld achter het huis ook nog maaien. Komt u morgen maar terug."
"Er hangt een bijenzwerm in de dennenboom achter uw huis."
De machine bleef doorronken. Ik draaide de gashandel terug. Daar keek ze van op. Het lawaai verstomde. Snel ging ik door met mijn verhaal.
"Die bijen kunnen in uw schoorsteen gaan zitten en dan krijgt u ze in huis."
"Ik heb gaas op de schoorsteen zitten", beet ze me toe, "en gaat u nu weg want ik wil het gras maaien."
"Maar ze kunnen u aanvallen als u in de buurt van de boom gaat maaien. Die geur maakt ze kwaad."
Het vrouwtje nam me onderzoekend op, met boze ogen in een bezweet gezicht. Ze wiebelde van het ene been op het andere, de korte sokken in de klompen.
"Ik ben er zo mee klaar. Als u een trapje heeft, haal ik de schepkorf uit mijn auto."
Ik draaide me direct om zonder haar de kans te geven tot tegensputteren.
De machine zwenkte ronkend naar de achtertuin en daar werd de motor stilgezet. Ik liep naar de boom. De zwerm hing prachtig.
Ik hoorde de buren achter de schutting mompelen.
"Mensen, het gaat lukken, geloof ik ", fluisterde ik hen toe.
De trap kwam eraan. Ze ging weer door met maaien. Ik knipte met een snoeischaar wat takjes weg zonder dat ze het zag, pakte daarna de schepkorf op en hield die dicht onder de zwerm. Toen gaf ik een forse ruk aan de tak waaraan het bijen hing. Als een blok viel de zwerm in de schepkorf. Direct daarna sloot ik de korf bijendicht af met een juten lap. Ik zette het opgedoekte volk behoedzaam op de grond met een steen onder de rand van de korf voor voldoende luchttoevoer. Daarna bracht ik de trap terug naar het schuurtje.
De vrouw stond inmiddels bij de zoemende korf.
"Moet u die grote tuin helemaal in uw eentje bijhouden?" vroeg ik, "dat is haast niet te doen."
"Helemaal in mijn eentje meneer, daar heb ik niemand bij nodig. Mijn hele leven heb ik overal alleen voor gestaan, dus dat ben ik gewend."
"Maar u heeft toch buren. Die willen u misschien best wel helpen."
"Ach meneer, die buren hè. Die mensen loeren alsmaar in mijn tuin. Die zijn echt niet te vertrouwen. Ik ben al heel wat spullen<

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten