Zon, bijenvluchtjes en hoogwater

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Zon, bijenvluchtjes en hoogwater

Bericht door Frans vanTongeren » vr 30 mar 2001, 18:47

ZON, BIJENVLUCHTJES en HOOGWATER

In Deventer staat het water van de IJsel(Isala) kantje boord. De zandzakken liggen al klaar!
Wat heeft hoogwater nou met BIJEN te maken, zult u wellicht gonzig zoemen.
Wel. . , lees het volgend stukje maar eens door!
*
- Het Kerstgebeuren van '93 zal Coldewey niet gauw vergeten. In die dagen werd
zijn boerderij omringd door IJselwater.
Op eerste Kerstdag was zijn bedrijf nog met droge voeten te bereiken. Het was een zonnige, windstille dag en Coldewey vertelde mij dat de bijen flink hadden gevlogen. Daar snapte ik niets van. Het was slechts één graad boven nul!
Ik keek in het bijenschuurtje naar drie volken. De kasten stonden op blokken en in het water dat er rondom spiegelde, dreven veel dode bijen.
'Die bijen zijn nog van de zomer', stelde Coldewey mij gerust. 'Die lagen daar nog.'
Ik keek naar het zuiden. De zon schitterde verblindend op de kilometers brede IJsel en toen . . ging ook voor mij het licht op. De bijen werden waarschijnlijk aangelokt door dit schitterend lichtspel en vlogen hun ONGELUK tegemoet..
Hetzelfde verschijnsel treedt op als de zon ongehinderd kan schijnen op een gesloten sneeuwdek. De reflectie van zonlicht op sneeuw kan dan zo hevig zijn dat de bijen zelfs omgekeerd gaan vliegen, in ijskoude sneeuw belanden en wegsmelten in grafjes van 1 cm diep.
Coldewey zou zwart plastic voor zijn kasten moeten hangen als het wederom zulk 'schitterend' weer zou zijn.
Op tweede Kerstdag bereikte het water zijn hoogste stand. De weg overstroomde alsnog en Coldewey heeft zijn kasten nog twee maal 'hoger' moeten zetten. -

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten