Mijn manier van imkeren.

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » do 08 nov 2001, 12:07

(08-11-'01)
Het vorig jaar wilde een ervaren imker mij bekeren.
'Frans', zei hij, 'honingraampjes opslaan kan vééééél eenvoudiger'.
'Oh, hoezo!'
'Nou, na het slingeren, hang je ze gewoon NAT op!'.
Dat heb ik geweten. Ik zal dit nooooit meer doen.
Ik deed het omdat ik de bijen dan niet meer hoefde storen met het op de bodem zetten van een bak vol geslingerde honingraampjes. Het resultaat was altijd prachtig. Dat wel!
Alles weer messcherp zeskantig en bovendien kregen de bijen weer wat honing terug van hun 'afnemer'.
Maar allez.., dit jaar ging het anders.
De raampjes wogen meer en zagen er wat verfrommeld uit. Nadat ik ze met ijsazijn had behandeld, heb ik ze vandaag uit de komozakken gevist en tussen kranten opgehangen.
WAT EEN PLAKZOOI is dat.
De achtergebleven honing nam vocht op en de honing ging vloeien uit stukgeslingerde cellen. De komozakken werden zelfs poreus door de zuurgraad van de achtergebleven honing.
De plakvloer heb ik telkens met een spons moeten ontkleven.
Weer wat geleerd (en jullie wellicht bekeerd)!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 16 nov 2001, 12:16

(16-11-'01)
Al drie maal heb ik de krantjes van de natte HK-raampjes(08-11) moeten vervangen.
De honing blijft maar vocht aanzuigen en de raten hebben last van incontinentie! Ik zal eens aan bejaarde dames vragen wanneer zoiets ophoudt.
Vandaag heb ik zes volken lastig gevallen. De apistanstrips moesten eruit!
Een van de Gorsselse imkers wilde die ouwe strookjes wel komen ophalen om ze weer te gaan ge(mis)bruiken. Maar..daar begin ik niet aan. Tweedehands medicijnen.., dat is iets voor???
Leuk was het afscheid nemen niet. Een steek in m'n nek kon ik krijgen! Maar ja, de tandarts zegt ook dat patienten wat agressief kunnen worden in de stoel.
Dat hoort er BIJ..

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » zo 09 dec 2001, 20:10

(Zie terug naar 30-04-'01)
-
09-12-'01
Het vroor vannacht.
Het demovolk kleumt tussen glazen platen.
Het siddert en verkilt op eigen honingraten.
De morgen biedt mij zon en winterpracht.

De bijen groepen om hun majesteit.
Vorst en koude doen haar zachtjes kermen.
Haar dochters willen haar met lijf beschermen
En ik.., ik schaam mij en heb spijt.

Als ik de deurtjes voor een kind ontsluit,
zien wij, geschrokken, bruine vlekken.
Twee stille cirkels die een weerzin wekken.
Dood immers ..,is iets wat leven stuit.

Het kind kijkt sip, haar blijheid is verdwenen.
'Meid', zeg ik, 'kom' en neem haar bij de hand.
Wij lopen door het glinsterend dauwgrasland
naar zeven kasten..,waar veel bijen zijn verschenen!

'Frans', roept zij, 'die maken zeker honing!'
'Ja', zeg ik, 'door warmte in hun woning'.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » di 11 dec 2001, 17:58

Twee dagen heb ik in de keuken vast gezeten!
a.s. Zaterdag en zondag sta ik (met hoge hoed en jacquet) in de Walstraat te Deventer, temidden van het Dickens Festijn. Tweehonderd negentiende-eeuwers weten daar 120.000 eenentwintigste-eeuwers te lokken.
Maar.., de kraam moet wel vol staan met 24 soorten kaarsen, 7 soorten honing, zeepjes en niet te vergeten ..met mede!
Dus moest ik twee dagen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat besteden aan rollen gieten en dompelen van bijenwas.
Vandaag kon ik GELUKKIG weer de tuin in om een mol te gaan verrassen. Graven, klem zetten, en een emmer over de 'Thora Bora' plaatsen.
Wat een gezever allemaal, zal u wellicht denken.
Maar.., op het moment dat ik de klem op scherp zette, dacht ik na over EIGENSCHAPPEN VAN EEN IMKER..
Wat moet zo'n persoon in huis hebben om plezier aan zijn bijen te beleven. Wat moet je kunnen!
*Meer plezier buitens huis hebben dan binnen. Een buitenmens zijn.
*Je kunnen inleven in een bijenvolk. Waar genieten ze van. Waaraan hebben ze een hekel.
*Van planten houden en door hebben wanneer ze gaan bloeien. Om NIET alleen maar voorjaars-,zomer- of najaarshoning op je etiket te kunnen zetten.
*Redelijk handig zijn, want er komt veel kluswerk bij het imkeren kijken.
Raampjes in elkaar zetten, waswafels (dag Hugo)inzetten, broedkamers herstellen, isolatiemateriaal kunnen aanbrengen.
*Kijk hebben op de kracht van het zonlicht en weten wanneer je de zonnewassmelter volop kunt laten werken.
*Tegen propolis kunnen om al je werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Werken in een maanmannetjespak geeft weinig genoegen.
*Een theorie of rode draad kunnen uitzetten over jouw manier van imkeren. Een imker moet geen voortdurende twijfelkont zijn; dan zou je alleen maar bezig zijn met herstellen van ellende.
*Fantasie hebben om oplossingen te bedenken. Inventief kunnen wezen. Je geniet dan dubbel van een goed resultaat.
*Met mensen kunnen omgaan om je honing van de hand te kunnen doen. Ze moeten vertrouwen in je vakmanschap en je netheid hebben.
*Financieel.., redelijk praktisch kunnen denken. Je hebt imkeressen die het gehele land afreizen om een euro te kunnen verdienden (gelukkig is Nederland een klein landje).
*Niet teveel gefocust zijn op kwalijke stofjes in het kunstraat. Daar slaap je slecht van.
*Redelijk kunnen timmeren om een bijenstal te kunnen zetten.
*Weten hoe je honingpotjes efficient moet vullen. Je vrouw/je man zou geen drie dagen nodig moeten hebben om je plaktroep op te ruimen.
*Een redelijk sterke rug hebben of.., je kasten aanpassen aan je mogelijkheden.
-
Ik zou nog kunnen doorgaan,maar..,
Dat mag u ook!

Sipma
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 14 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Sipma » di 11 dec 2001, 22:17

Beste Frans,

Jij schreef in je stuk over gewenste eigenschappen van imkers. In de meeste herken ik mijzelf wel, maar niet in de laatste:

''Een redelijk sterke rug hebben of.., je kasten aanpassen aan je mogelijkheden.''

Als beginnend imker met rugklachten hoor ik graag voorbeelden van aanpassingen of andere tips op dit gebied!

Mieke

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » di 11 dec 2001, 23:27

Dag Mieke (met rugpijn helaas!),
Een systeem is om de Broedkamer te vervangen door twee Honingkamers op elkaar.
De broedruimte voor bijen wordt dan groter en je hoeft die twee opééngestapelde Honingkamers niet meer te verplaatsen (dus niet meer te tillen). Je werkt dan met een vergrootte broedkamer. Méér ruimte is niet nodig voor normale bijen.
De broedramen moet je nu wel groter maken. Dat kan door combiramen te gebruiken die je ietsjes moet inkorten. (combiramen zijn bedoeld voor een Br-k plus H-k)
Als half april de paardebloemen gaan bloeien, leg je een moerrooster op de vernieuwde onderbak en plaatst daar dan een derde honingkamer op, die als honingkamer gaat functioneren en dus ook hk-raampjes heeft.
Die bak valt nog te tillen!
-
Iedere morgen ga ik even (45 seconden)aan de deur hangen om weer op 'lengte' te komen. Dat scheelt pijn, sjacherijn en narigheid.
Sterkte!!!



Edited by - frans vantongeren on 11/12/2001 23:42:26

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Mijn manier van imkeren.

Bericht door Frans vanTongeren » vr 22 mar 2002, 09:48

De winter is voorbij.
Het noteren van een jaarlang 'Mijn manier van imkeren' is rond.
Toch had ik nog gehoopt op een lekker wintertje met sneeuw en ijs.
Al vijf jaar lang heb ik geen tocht kunnen schaatsen!
-
Er deed zich geen aanleiding voor om iets over 'bijen in de winter' op te schrijven.
Maar tóch.., was er ooit iets!
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=121

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten