dag..darrenbroedig volk!

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

dag..darrenbroedig volk!

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 mei 2002, 11:48

DAG ..DARRENBROEDIG VOLK!

Bij de voorjaarsinspectie van volk drie, leek de koningin weinig darren bespeeld (en gekeeld) te hebben in de lente van 2001.
In haar bruidsvlucht zal zij slechts met enkelen ..haar vluchtig minnenspel hebben gedeeld!
De gevolgen kon ik zien. Kinderen kreeg ze wel, dat wel, maar .., loverboys only !
Daar moest ik over denken. Hoe los je zoiets op?
Pas toen de paardebloemen gingen bloeien, snoerde ik een reisriem om de kast, het vlieggat stopte ik dicht met een reep schuimplastic en daarna zette ik de mannencrèche drie meter voor de bijenstal, op balkjes in het gras.
Nu zouden de werksters àf gaan vliegen op het buurvolk dat ik 'half' had gezet. De bejaarde zussen van de darren zouden er met stuifmeel en nectar binnen kunnen vliegen zodat deze inbedeling bij de buren, hen niet de kop zou kosten.
Na het wegtrekken van de soepele, groene, plastic reep, ging dit inderdaad gebeuren.
De volgende dag was het merendeel van de werksters uit de mannenkast verdwenen. Een paar verpleegsters bleven achter om de jongens te verzorgen.
Ik zette het darrenvolk op een ander plaatsje in de bijenstal en trachtte de koningin met haar onbevruchte eiproductie uit het paleis te verwijderen. Zoeken werd het, maar vinden werd 't niet..
De bovenste BK bleek vol te zitten met uitlopend darrenbroed en de onderste BK had slechts uitgebouwde raampjes ... zónder inhoud.
De ramen met 'foute borelingen' heb ik een nachtje in de diepvries gehangen; dat heftige gefriemel om geboren te worden zónder toekomst, is niet om aan te zien.
Die bultige broedramen leg ik in mei in de zonnewassmelter.. àls deze bol ooit weer gaat stralen.
Omdat de onderbak geen drupje nectar bevatte , liet ik die maar staan. De darren zouden daar verkleumen en verstillen dacht ik.
Na drie dagen kropen ze nóg rond.
Dat moederloos, voedsel- en zusterloos rondkruipen deed me geen goed. Ik zocht de schepkorf op, sloeg de bijen àf in de strooien mand en spande er een juten lap om.
Na een nachtje 'dollen in de diepvries' kon ik hen toen begraven.
Zucht...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten