Hoe verkreeg ik mijn bijenstal

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hoe verkreeg ik mijn bijenstal

Bericht door Henkn » wo 05 jun 2002, 14:11

Hallo Makkers!

AfbeeldingNu ongeveer twee jaar geleden (we schrijven dan mei 2000) zitten de leden van het kerkkoor van de CG-Bethelkerk in Veenendaal bij elkaar. Er wordt die avond niet gezongen of gerepeteerd, maar het is de afsluitavond. De laatste avond voordat we met zomervakantie gaan. Ergens eind augustus zullen we weer echt gaan repeteren. Tijdens de afsluitavond zitten we alleen gezellig bij elkaar met een hapje en drankje en als mensen daar zin in hebben, worden er grappige sketjes gedaan. Omdat veel leden reeds vele jaren lid zijn van het koor en daarom elkaar al jarenland kennen, is het altijd reuze-gezellig. Die gezelligheid en saamhorigheid vind je ook steeds terug op iedere maandagavondse repetitieavond. Veel mensen zijn al sinds hun jonge jaren lid van het koor. Een mevrouw is meer dan vijftig jaar lid en heeft vanwege dat jubileum een koninklijke onderscheiding gekregen: Geridderd heet dat.

Op deze gezellige avond wordt onderling in groepjes gesproken over "koetjes en kalfjes" en 1 van de mensen zegt tegen Henk: Zeg Henk, jij hebt bijen, nietwaar? En Henk moet dat enthousiast bekennen: Ik ben hobbie-imker. En ander roept: Heb jij bijen? Dat had mijn Gert ook toen hij nog niet invalide was. En zij doet haar verhaal:

Ergens in oktober 1996 kreeg haar man Gert (hij was toen 55 jaar) een hersen-infarct. Dat had tot gevolg dat hij midden in een mensenmassa op een veiling in elkaar zakt en het bewustzijn verliest. Hij wordt met grote spoed in Coma naar de Intensive Care gebracht van een ziekenhuis. Hij blijft meer dan drie maanden in coma. Hij is dan zeer ernstig ziek. Zo zeer zelfs, dat de behandelende doktoren aan zijn vrouw adviseren, om de apparatuur maar af te zetten: Gert werd kunstmatig in leven gehouden met be-ademings-apparatuur. Maar zij weigert dat steeds en op een dag komt Gert weer waarneembaar tot bewustzijn.

Het blijkt dat hij dan deerlijk gehavend uit zijn coma ontwaakt: Hij is totaal verlamd, hij kan alleen zijn hoofd nog bewegen. Al zijn ledematen liggen of hangen stuurloos aan zijn lichaam, hij is totaal hulpeloos. De eerste tijd kan hij nog niet zelfstandig ademen, maar na verloop van tijd leert hij dat ook weer. Hij moet ook weer opnieuw leren praten. De motoriek van zijn tong is grotendeels beschadigd en ook door de slangen en buizen van de beademingsapparatuur zijn zijn stembanden deerlijk beschadigd. Ook brengt dat een grote hinder te weeg door de grote slijmproduktie. Gert kan niet goed hoesten en stikt bijna in zijn slijm. Zijn longen nemen slechts 20 procent van de functie waarr, die ze voorheen hadden.
Gert moet voor een paar jaar naar "Het Dorp" bij Arnhem, om te revalideren. Hij krijgt daar spraakles, wat betekent dat hij weer kan spreken, zei het erg moeizaam en voor de toehoorders moeilijk verstaanbaar. Er wordt hem daar een ge-avanceerde electronische rolstoel aangemeten, die hij middels een hendel en zijn kin kan besturen. Met een andere hendel achter zijn hoofd kan hij nog andere functies in zijn rolstoel activeren. Zijn rolstoel heeft onder meer een radiozendertje die in contact staat met een computer die bij hem thuis is geinstalleerd. Daarmee kan hij de voordeur open en dichtdoen. De lampen aan en weer uit. De radio, de TV, zijn PC. Zijn Personal Computer is aangepast met een lichtgevoelig toetsenbord. Middels een klein lampje aan zijn bril kan hij de toetsen daarvan 1 voor 1 aanwijzen en op die manier toch de electronische snelweg op; Een brief schrijven, imeeltjes schrijven etc. Inmiddels heeft hij ook een zgn "Pausmobiel": zo'n hoge voor rolstoelers aanpaste auto. Zijn vrouw moet echter wel de auto besturen.

Toen Gert weer onder de mensen kon komen, na een lange periode van revalidatie, kwam hij dus tesamen met zijn vrouw op de zangvereniging. Voor de koorleden was het de eerste tijd beslist heel onwennig om de vroeger zo gezonde, boomlange en brede vent, daar zo hulpeloos in een rolstoel te zien zitten

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe verkreeg ik mijn bijenstal

Bericht door Erik Speksnijder » wo 05 jun 2002, 19:45

Hoi Henk,

Een mooi verhaal en een evenzo mooie bijenstal: Gefeliciteerd!
In zo'n stal moet het imkeren nu wel van een leien dakje gaan. :D

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten