Een nieuw begin......?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Rejati
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een nieuw begin......?

Bericht door Rejati » di 25 jun 2002, 10:50

24-06-2002 2.45uur mooi zonnig weer.
Samen met mijn vrouw ben ik op de zolderkamer met mijn aquariums bezig.
Plotseling valt het mij op dat er een stuk of vier bijen binnen tegen het raam vliegen.
Dit is zeer ongebruikelijk (er zijn hier nooit bijen) en ga meteen in de buurt op onderzoek uit.
En ja, wat ik vermoedt had en eigenlijk ook een beetje gehoopt, achter huis op een stukje gemeente grond een drukte van belang, veel, veel bijen. De eersten hebben zich al neergezet in een rozenstruik ongeveer op een meter hoogte. Maar ja wat nu, ik heb al jaren geen bijen meer en het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Eerst toch maar even mijn zakdoek er bij knopen om aan te geven dat de zwerm door mij gesignaleerd is.
Nu naar huis, want er moet toch ergens nog wel een korf in het schuurtje liggen. Eindelijk vind ik twee korven en deze met twee theedoeken en een stukje touw mee naar de zwerm. Deze heeft zich inmiddels al rustig neer gezet aan een paar takken.
Ik kan mooi de korf er onder zetten en met een paar korte rukken aan de tak valt het merendeel in korf. Nu de theedoek er over en het touwtje er omheen binden.
Wat nu, eerst de korf er maar even naast zetten en inmiddels gaan er nog weer bijen samen zitten op de zelfde plaats.
Eerst maar even wachten en een praatje maken met nieuwsgierige buurtbewoners.
Eindelijk is het tijd om weer even bij de rest van de zwerm te zien en deze sla ik dan maar even in de andere korf, je kan nooit weten, stel je voor dat daar nog net de moer bij zit……..
Zo deze er maar even naast zetten en bij beide de vliegopening open en eerst maar naar huis voor een bakje koffie. Het is eerst toch weer een hele belevenis en dan toch wel opwindend.
Na een half uurtje dan maar eens even kijken, ben toch wel benieuwd. Het lijkt erg rustig, om het vlieggat van de eerste korf zitten stertselende bijen, het ziet er goed uit.
In de tweede korf zit geen bij meer. Nu het vlieggat maar dicht met een plukje gras, korf onder de arm en naar huis. De korf zingt zo mooi, een lust om naar te horen.
Maar ja wat nu, eerst maar achter in ons tuintje zetten en maar eens omzien naar een geschikter plaatsje want ik denk niet dat de buren zo gecharmeerd zijn als ik ze daar laat staan.
25-06-2002 Nu vandaag, ze vliegen al vroeg en komen zowaar al met stuifmeel thuis.
Het lijkt gelukt te zijn, nu maar op zoek waar ik de rest van m’n bijenspulletjes heb.
Toch maar weer?
Rein.


Rejati

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een nieuw begin......?

Bericht door Frans vanTongeren » di 25 jun 2002, 12:28

Dag Reinder Jan,
Je schreef o.a...:
- De korf zingt zo mooi, een lust om naar te horen. -
R.J., je schrijft zo mooi, een lust om het te lezen!
-
Ik hoop dat je er, als 'bijker', mee dóórgaat!
('wordt vervolgd' zou mooi zijn voor de forumers)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een nieuw begin......?

Bericht door Frans vanTongeren » vr 26 jul 2002, 17:39

Op 26/07/2002 : 15:17:14 schreef REINDER JAN het volgende:
-
De zwerm doet het goed. Ze staat nog steeds achter huis. Ik heb m'n 24-06-2002 geschepte zwerm twee dagen later 'savonds een kilo suikeroplossing 1:1 gegeven. Ze zaten tenslotte ook in een lege korf zonder voorbouw. Deze week woensdag zag ik in het zonnetje veel jonge bijen voor de korf vliegen om zich te oriënteren. Gisteravond zou ik ze nog een Kg suikeroplossing geven, het weer is de afgelopen tijd ook niet zo denderend geweest en ik dacht ze kunnen wel wat gebruiken, maar ik kon de voerbak niet meer onder de korf kwijt. De korf is tot 5cm van onderen vol gebouwd. Ze halen op dit moment veel stuifmeel. Ik weet eigenlijk niet wat ik zal doen, een ring plaatsen, maar dan moet ik er een zien te bemachtigen of de korf op een onderbak van een simplexkast plaatsen en ze de korf uit laten werken in de kast, door ze flink te voeren,(of zou dat te laat zijn?) De bijen in een andere korf kloppen kan ik achter huis niet uithalen. Ik wil graag goeie maatjes met de buren blijven. Iemand nog een idee?
Rejati

Rejati

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een nieuw begin......?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 aug 2002, 10:30

Op 28-07-'02 schreef REJATI het volgende bericht:
-
WARMTE

Mijn korf staat tot twaalf uur in de zon en dat was vandaag te veel van het goeie.
Tegen een uur of elf begonnen ze een flinke baard te maken en de andere haalden veel stuifmeel.
Er waren er bij met stuifmeel die tussen de bijen buiten op de korf hun bijendans maakten.
Ik heb maar iets scheef tegen de korf gezet om ze uit de zon te houden. Om één uur is alles weer in de korf getrokken en stonden ze weer goed in de schaduw.
Afbeelding

Rejati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten