Eerste week van een imker

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
kristeln
Berichten:25
Lid geworden op:za 27 jul 2002, 13:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Eerste week van een imker

Bericht door kristeln » vr 09 aug 2002, 20:49

De eerste week als beginnend imker is er een geweest met veel ervaringen en een waarin ik veel heb opgedaan en weer veel geleerd. Eest maandag hout besteld om een bijenstal te bouwen. Dinsdag afgeleverd en begonnen met de bouw van een bijenstal voor ongeveer 8 kasten. Een hele klus. Van te voren een schets gemaakt uitgaande van plaatmateriaal van platen van 244 x 122 cm met 9 standers en 2"x3" als verbindingsprofielen en doorzichtige golfplaten om voldoende licht het hebben. Dinsdag heb ik het hele profielwerk, de vloer achter de kasten en het dak op kunnen zetten ondanks dat het af en toe regende. Vorige week had ik al 2 balken waterpas opgestald om de kasten op te kunnen stellen.
Woensdag naar de bijenmarkt in Epe, 2 uur rijden hiervandaan. Leuk zo'n bijenmarkt met allemaal gelijkgeaarde bijenliefhebbers. Daar een korf gekocht om er bij te hebben. Terwijl wij even op een bankje wat uitruste kwam een man naar mij toe met de vraag of ik bijen ging houden, wat ik beaamde en die man begon en heel verhaal en bleek de hr. J J Speelziek te zijn. Ik hoefde niet veel te vragen. Hij vertelde in 20 min. alles over bijen, aardstralen en wichelroede. Daarna afgereisd naar Koog a/d Zaam waar ik 2 tweedehands kasten heb afgehaald en terug naar Scharendijke (Zld). Ik had al eerden 1 nieuwe
spaarkast en een 6-ramer gekocht.
De volgende dag de bijenstal afgebouwd met beplating en hang en sluitwerk voor de deur aan de zijkant. Hele klus.
Vandaag aan het eind van de dag een bezoek aan Erik Speksnijder in Wolhaartsdijk gebracht. Na een glas fris en kennismaking met Erik en zijn ouders, op naar de bijen. Daar hebben we 1 1/2 uur in de bijen rondgekeken. Eerst voordoen en daarna kon ik zelf ramen lichten en bekijken met de nodige uitleg en elke vraag werd uitvoerig beantwoord. In een woord " Fantastisch". Aan het eind heb ik dan ook nog een Carnica volk gekregen in een 6-ramer met een F1 moer. Je kunt je voorstellen dat ik hier erg blij mee ben.
Na een kort afscheid, want de bijen moeten niet te lang opgesloetn zitten, weer opweg naar huis, ong. een half uur rijden. Thuis gekomen de kast direct in de bijenstal gezet en geopend. Hier waren ze zeer blij mee want toen de kast nog dicht zat hoorde ik al een hoop gezoem, ze hadden het na 3 kwartier toch aardig warm gekregen en zodra het vliegplankje werd neergeklap kwam er een aardige hoeveelheid bijen naar buiten die deels op de vliegplank en het front van de kast gingen zitten. Maar na een half uur was het rustig bij de kast dus ze zullen het wel overleven.
Al met al dus een enerverende week en moregn krijg ik nog een volk van mijn mentor dus het begin is er en nu maar bewijzen dat ik al het geleerde uit verhalen, boeken en forumrubrieken ook in de praktijk kan brengen.
Nogmaals dank aan Erik speksnijder voor zijn hulp en volk.

Joop Kristelijn

[img]../imkers/joop/stal.jpg[/img]

[img]../imkers/joop/vlechter.jpg[/img]

[img]../imkers/joop/piet.jpg[/img]

[img]../imkers/joop/weven.jpg[/img]

[img]../imkers/joop/boom.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten