De imkers van Belianski Luky

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
De imkers van Belianski Luky

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 okt 2003, 22:59

Dit voorjaar was ik in Slowakije. Ik (en mijn mede studiegenoten) deden onderzoek naar de grondwatersituatie en de daarop aangepaste vegetatie van het gebied Belianski Luky. Dit gebied ligt zo'n 20 km van de hoofdstad Poprad. Verder ligt het gebied aan de voet van het berggebied de Tatry.
Lopend langs de net gemaaide hooiweilanden scharrelen zwarte ooievaars je voorbij. Nader je deze grote vogels op minder dan tien meter afstand, hup dan gaan ze op de vleugels.
Belianski Luky is werkelijk een adembenemend natuurgebied waar boeren op nog nostalgische wijze hier en daar kleine stukjes land bewerken. Kleinschaligheid staat voorop. Maar helaas lijden delen van dit gebied onder verrijking van nutriënten door te intensief landbouwgebruik. De nadelige werking van kunstmest zorgt ook in Belianski Luky voor een verschuiving van de zeldzame kwetsbare (veen)vegetatie naar de zeer algemene woekerende rietvegetatie. Het veenpakket is hier en daar ook verdroogd.
De eerste dag bij het bezoek aan Belianski Luky, tja hoe kan het ook anders, zag ik een prachtige bijenstal (bestaande uit allemaal kleine bijenhuisjes), prachtige gesitueerd, met prima volken erin. Het was een blijvende stand. Het hele jaar door konden de bijen genieten van de goede gunsten van Belianski Luky. Thuis heb ik mooie stekken in de grond gepoot van Cirsium rivulare. Een schoonheid onder de distels, die ook nog eens zeer goed werd bevlogen door Slowaakse bijen.
Het deed allemaal bijzonder idyllisch aan. Pas op de laatste dag, een paar uur voor vertrek, kwam ik, puur toeval, in aanraking met twee imkers. Meteen kreeg ik een imkerkap op. (Je weet hoe dat gaat bij imkers.) Handschoenen weigerde ik aan te trekken. Arme sloebers, met een zeer primitief voorstellingsvermogen van imkeren. (Mag het in een zo'n arm land als Slowakije??? Maar natuurlijk is mijn antwoord hierop.)
Zeer gebrekkig was de communicatie tussen mij en de twee. (Onze Slowaakse tolk, Jan (een echte Slowaak) was nog in het veld.) De enige manier was om in het Duits te communiceren. Mijn Duits ist sehr schlecht. En zij konden alleen in het Duits aangeven of de moer groot genoeg was ja of te nee. Bij inspecties van enkele volken deden ze dat dan ook. Uitbundig Slowaakse kreten stoeiden dan door de lucht plus het Duitse Größe Mutter. 'Das ist wahr'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten