Robinia

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Robinia

Bericht door Minne Bonnema. » ma 22 dec 2003, 17:53

Plan kweek Robinia loopt
stuk: bijenhouders treuren
Damwoude - Bijenhouders in Dantumadeel zijn teleurgesteld dat de gemeente de proef met het kweken van Robinia niet doorzet. De struik is geliefd bij de insecten. Het plan was om Robinia te vermeerderen rond Rinsma State in Driesum. De kosten wegen echter niet op tegen de opbrengsten, wijst een eerste studie uit. Als de proef succesvol was geweest, had het extra inkomsten voor de landbouw kunnen opleveren. Mogelijk hadden er extra arbeidsplaatsen voor de sociale werkvoorziening Trion in gezeten. Bovendien had de Robinia voor afwisseling in het landschap gezorgd.
De inbreuk die voor de Robinia-kweek op de natuur nodig is, blijkt het echter niet waard omdat het weinig arbeidsintensief is. De grond rond Rinsma State is ook niet geschikt voor de struiken. Bovendien levert Robiniahout weinig op. vergeleken met andere houtsoorten. Het haalbaarheidsonderzoek kostte de gemeente €10.000.
Uit de L'C. 22 december.
Minne.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Robinia

Bericht door Frans vanTongeren » ma 22 dec 2003, 18:48

Jammer dat het plan niet doorgaat.
Robinia pseudo acacia heeft een keihard houtlichaam en kan concurreren met tropisch hardhout. Als ik wat gedroogd robiniahout hak voor mijn speksteenkachel , merk ik hoe hard dat is.
Het groeit met de snelheid van een slachtkip in tegenstelling tot andere harde houtsoorten.
De takken en de stammen zouden wat rechter moeten worden; daaraan schijnen de biologen te sleutelen...Gentherapie wellicht.
Iedere grondsoort zou geschikt moeten zijn voor robinia ; Het is immers een vlinderbloemige boom en zorgt dus ..voor zijn eigen kostje in de grond.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Robinia

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 dec 2003, 20:15

De Rinsma State van Dirk Scheringa (voorzitter van AZ)zou moeten worden verfraaid met acacia's. Dirk Scheringa heeft vastgeweten dan die Acacia's nogal lange tenen hebben. Ik schreef er al eens over op het forum:
Een wandeling in de tuin moest voor een goede spijsvertering zorgen, maar verdrietig huilden alle bomen om het huis van Boekenverslinder. Bijna de helft van het bos was geveld door het motorzaagvirus. Uiterst besmettelijk. Het maakte een trieste stemming bij de imkerjongen los.
Boekenverslinder zelf pijnigde zijn bomen ook volop. Net had ie nog stukken van de tenen van de acacia geamputeerd. De jubeltenen wipten tegels van het pad naar de voordeur omhoog. Met bijl was ie de multi-tenige boom te lijf gegaan. Waterpasvlak lagen nu weer de tegels. Imkerjoch hoorde de acacia najanken.
Afkomstig van
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2840

Dirk (als hij een vinger in de pap heeft gehad) heeft gekozen voor het behoud van de mooie Beuken, Gele essen en Vleugelnoten op zijn landgoed. Economisch misschien minder aantrekkelijk (zeker voor insecten), maar tenenamputaties zijn dan niet meer nodig. Ik weet dat vaker adviescommissie's (bijvoorbeeld voor ruilverkaveling) tegen het planten van Acacia's zijn. Ze woekeren teveel en slokken de andere vegetatie op. Acacia's worden dan ook niet geplant.

j.p.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Robinia

Bericht door maartenkleijne » ma 22 dec 2003, 22:53

Goed robinia hout wordt als ik mij niet vergis op redelijk tot goede grond gekweekt met niet te hoog grondwater.
Een combinatie die in ons land bijna niet voorkomt.
Hij is als vlinderbloemige wel veel gebruikt als bodemverbeteraar op slechte zandgrond, maar onder die omstandigheden maakt hij veel wortelopslag en geen mooie stammen.
Het is al vijftig jaar bekend dat Robinia niet commercieel gekweekt kan worden alhier maar er zijn altijd weer mensen die het wiel opnieuw willen uitvinden.
Voor inlands hardhout maken we iets meer kans met tamme kastagne op sommige gronden, maar zeker niet in Damwoude. Dat zou voor imkers ook heel leuk zijn.

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Robinia

Bericht door Æbe » wo 21 jan 2004, 22:36

om in nederland een houtopstand rendabel te maken zal niet meevallen,de lasten zijn veelal hoger dan de opbrengst,ik denk dat we als imkers mogen hopen,dat de subsidies voor natuurontwikkeling blijven, want meestal houd de liefde voor de natuur bij de portemonnee op.het zou mooi zijn als Rijks Waterstaat langs de wegen wat meer interessante bomen zouden zetten dan populier,wilg of es,maar onze favorieten,dan is onze wegenbelasting wat minder belastend,en als ze het dan wat kleurrijk maken fleurt mens en dier er van op,en Robinia zou daar echt wel tussen passen.
groeten Æbe.


Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten