Imker geworden ????

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Imker geworden ????

Bericht door Bok »

Vandaag was het dan zover. Na 5 jaar geleden begonnen te zijn met bijen heb ik vandaag mijn eerste zwerm geschept.

Het geeft een voldaan gevoel om dit nu ook eens meegemaakt te hebben. (al was het natuurlijk mijn eigen fout)


Ik heb mijn volken nabij een kerkhof en volkstuinencomplex staan dus zwermverhindering heeft prioriteit 1. Tot vandaag alleen in het eerste jaar een zwerm gehad (die ik gemnist heb) en daarna alles kunnen beheersen.

Vanmiddag een telefoontje van de beheerder. Er hangt een grote zwerm in de boom boven een paar graven. Gelukkig was ik in de buurt. Korf op een riek gestoken en met een lange ladder de boom in.

Poging 1 Teveel takken en de zwerm kwam niet los. Wel een boel boze bijen......
Poging 2 Wat meer bijen in de korf maar even later hing de zwerm er weer.

Grrr dat gaat niet goed.

Poging 3. Snoeischaar en zo trots als een lekgestoken pauw kom ik even later 3 meter naar beneden met een grote tak met zwerm in de hand. Jammer genoeg geen foto genomen.

De zwerm in de korf laten lopen en vanavond alles in een 6 ramer over geschud.
Net 2 imkers gesproken. Imker A geeft aan direct bijvoeren en geen water geven. Imker B geeft aan kast dicht zetten niet voeren en water geven :doh:

Ik heb 5 kunstvellen en een kantraam in de kast gehangen en vind dat ze voor een paar dagen voer hebben en dat er water om de hoek is en dat ze het zelf maar moeten uitzoeken.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
groet,

Peter
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door semar »

een natuurzwerm, gooi ik altijd in direct een kast zonder opsluiten.
Natuurzwerm de eerste 3 dagen niet voeren, je kunt de zwerm de kast uit voeren nl.
De eerste paar dagen heeft het volk nog geen cellen om het voedsel op te slaan, en ze zitten zelf als vol.
heb je ze een of meer ramen uitgebouwd meegegeven dan geld bovenstaande niet.

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door Bart de Coo »

Ik schep jaarlijks vele zwermen, dus ik meen over de nodige ervaring te beschikken.

Voorlopig helemaal niet voeren. Vandaag of morgen de zwerm benevelen met oxaalzuuroplossing. De zomerdracht is volop aan de gang en het heeft flink geregend de laatste tijd. Die bijen bedruipen zich prima. Over een weekje of zo ga je eens kijken of de ramen mooi uitgebouwd worden. Beetje corrigeren als dat niet zo is. Als je ziet dat ze honing gehaald hebben, nog steeds niet voeren. Gewoon niet nodig. Als de dracht afgelopen is, zo in de tweede week van juli, dan gan je eens aan voeren denken.

Zo heb ik meer dan een maand geleden een grote nazwerm geschept. Die hebben nog geen druppel voer gehad. Het is een groot, sterk volk geworden met een flinke honingvoorraad.

Groet,

Bart
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door A.A. Staals »

Bart

Deze raad kan gelden voor jouw omgeving. Zoals reeds eerder op het forum opgemerkt is. Als je in mijn omgeving nu zwermen, broedafleggers en wat er zoal meer is, niet voert. gaan ze kapot van de honger.

ad staals
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door Eddy Geurtsen »

De zwerm heeft mondvoorraad voor een aantal dagen. Als je direct gaat voeren, kun je je wel oefenen in het scheppen van een zwerm. Mijn ervaring is dat, als je direct gaat voeren, de zwerm weer vertrekt.
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door Bok »

Vanochtend en net even wezen kijken hoe het met de dames gaat. Vanochtend zat alles binnen en zojuist zat er een flinke hoeveelheid tegen de voorkant van de kast. Er werd niet gevlogen.

Rustig afwachten maar.

@ Bart, ik wou eigenlijk met 60% mierenzuur behandelen (sponsdoekje) maar jij hebt het over benevelen met oxaalzuur. Hoeveel gebruik je hiervoor en wat voor een oplossing( gram/liter)
groet,

Peter
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door Rene K »

@Peter 30 gram oxaalzuur/liter en dan de bijen daarmee benevelen. niet door nat!
Wel zelf goed opletten (masker en handschoenen).

Rene
J-Vos
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 15:06
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Imker geworden ????

Bericht door J-Vos »

Heb vele zwermen geschept, nooit bijgevoerd in de eerste dagen. Als na een inspectie blijkt dat er gebrek is, beetje bijvoeren. Ligt erg aan de locatie en de locale dracht. hier is het absoluut nodig momenteel bij te voeren! Had een 3 ramer staan voor reserve, maar deze was gestorven voor ik er erg in had! Voer nu geregeld beetje bij, wat resulteerd in uitbreiding van het broednest en dus groei van de volkjes.

Na dag of 4 a 5 even kijken. wordt er flink gevlogen, zal er ook wel wat binnen komen. bij krapte bijvoeren!

Jannes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten