Zwerm 13 september

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Zwerm 13 september

Bericht door Albert Stoter » do 15 sep 2011, 09:55

Eregister 13 september kreeg ik een zwermmelding 's middags, en gelukkig had ik onlangs een uitgeleend 6-ramertje weer retour gekregen.

Ik kon echter helaas niet eerder dan rond 19:30 ter plekke zijn.

De behoorlijke zwerm zat tegen de stam van een knotwilgje, en ook gedeeltelijk tussen de onderste takken.

De zwerm met de schepkorf geschept (voor een groot gedeelte geveegd), maar uiteraard kreeg ik lang niet alles te pakken.

Gezien het gedrag van de bijen (stertselen bij de omgekeerde schepkorf, en onrust bij de op de stam weer verzamelende bijen) had ik de koningin wel te pakken. Da's dan toch ook wel weer mazzel.

Nu bleek alras dat eerder op de dag scheppen beter was geweest. De temperatuur was inmiddels zodanig dat de bijen ondanks de onrust liever dicht bij elkaar bleven dan de koningin opzoeken. De bijen onder de boom in het gras klommen ook liever de boom in dan op de wieken te gaan. Al met al bleef er uiteindelijk nog een behoorlijke klont in de boom zitten, grotendeels tussen de takken.

Later 's avonds nog eens gekeken, maar de status was hetzelfde.

In het voorjaar heb ik in een overeenkomstig geval het "schepkastje" (een 3-ramertje van een cursist) op een trapje gezet met een plankje tussen stam en kastje. Toen zaten 's avond alle bijen in het kastje (en had de cursist een volkje).

Eregister had ik daartoe helaas niet de middelen, en daarom de schepkorf maar laten staan. Het zou gaan regenen (hetgeen bewaardheid is geworden), en daarom maar een plastic zak over de schepkorf gebonden.

Telefonisch kon ik de volgende dag vernemen dat er steeds minder bijen op de stam zaten, en rond 19:00 heb ik de schepkorf opgedoekt en achterop de fiets mee naar huis gefietst. Er vlogen toen nog wel wat bijen bij de schepkorf rond, en wat dat betreft had ik nog wat later moeten opdoeken, maar bij het in de kast storten wil ik nog graag wat licht.

De 6-ramer stond thuis klaar met ramen met voer (honing en stuifmeel). Mij is geleerd dat het volk hierdoor de volgende dag direct weer kan wegzwermen, maar dat voorkom ik door een stukje moerrooster voor het vlieggat (zie ook http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 33&t=25164 ).

De 6-ramer stond niet direct op de uiteindelijke plek omdat ik daar zelf nauwelijks bewegingsruimte heb. De 6-ramer stond in plaats daarvan op een grote tafel zodat bijen die ik eventueel naast het kastje zou storten toch vrij gemakkelijk het kastje zouden vinden.

Ik ging er vanuit dat de bijen (gezien het tijdstip) nauwelijks nog meer zouden invliegen, maar dat was meer dan ik had verwacht (waarschijnlijk was de temperatuur ook hoger dan eregister).

Toen alle bijen uiteindelijk binnen waren heb ik het 6-ramertje op de definitieve plek gezet en het aangezicht van het vlieggat van het kastje veranderd door er een schotje schuin voor tegenaan te zetten. Ik heb eens hier op het forum gelezen (vond het met de zoekfunctie niet meer terug) dat hierdoor de bijen zich eerst opnieuw invliegen. Ik ben benieuwd. Tot nu toe zie ik nog geen bijen bij de tafel, maar het is nog vroeg.

Over een week maar eens kijken of er broed is, en (zo ja) daarna (wellicht met een potje ) inwinteren.

Hopelijk loop het met deze late zwerm beter af dan die van 26 september 2008 die overigens een stuk kleiner was (zie http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopic.php?t=9214 )

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door kbrnld » do 15 sep 2011, 11:40

Albert,

Even in reactie op je plankje bij het vlieggat zodat de bijen zich opnieuw invliegen. Op het Duitse imkerforum staat een heel onderwerp gewijd aan het over korte afstand verplaatsen van bijenkasten zonder ze eerst 6 kilometer verderop te plaatsen http://www.imkerforum.de/showthread.php ... ight=beute of zoeken op 'Umsetzung von Beuten auf kurze Distanz' . In dit voorbeeld werken ze niet met een plankje maar met bebladerde takken.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door Albert Stoter » do 15 sep 2011, 12:01

kbrnld schreef:In dit voorbeeld werken ze niet met een plankje maar met bebladerde takken.
Bedankt voor de tip, Kees Jan. Dat is dan weer wat voor een volgend experiment, mocht het weer eens zo uitkomen.

Het plankje/schotje heeft in ieder geval geen 100% geholpen, want inmiddels heb ik toch een aantal bijtjes de tafel zien inspecteren.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door bas sprengers » vr 16 sep 2011, 08:50

beste Albert, heb je enig idee waar je zwerm vanaf is gekomen? weet je iets van het afgezwermde volk?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door Albert Stoter » vr 16 sep 2011, 09:04

Nee Bas. Ik heb de mensen waar de zwerm in de tuin hing nog gevraagd of zij wisten van een imker in de buurt, maar dat wisten ze niet. Ik zoek zelden uit waar de zwerm vandaan komt. Als ik uit mezelf al weet waar er in de buurt een imker woont dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door Albert Stoter » vr 16 sep 2011, 10:47

Ik zie de bijen van de zwerm enthousiast gebruik maken van de bijenkroeg. Dat lijkt me een goed teken.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door buzzer » vr 16 sep 2011, 18:53

Albert, waar heb je die kroeg staan ten opzichte van de kast. Ik bedoel ervoor ernaast of een willekeurige plaats in je tuin. Ik heb een grote vijver op 10 meter afstand van m'n kast Zouden ze een kroeg op kortere afstand dan waarderen?
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door Albert Stoter » vr 16 sep 2011, 19:15

Bij mij gebruiken de bijen meerdere bijenkroegen, maar in dit geval betreft het een grote open regenton op ongeveer anderhalve meter onder de zwerm. Vandaar dat ik dat verkeer ook zo goed kan volgen, want bij een bijenkroeg op 10 meter kan ik niet meer volgen welke bij waar naartoe gaat. Nu gaan ze duidelijk van het 6-ramertje naar de ton en omgekeerd.
Een kroeg op 10 meter lijkt mij prima. Vooral in het voorjaar is het prettig als er dichtbij een beschutte kroeg in het zonnnetje is.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door bas sprengers » vr 16 sep 2011, 20:20

dag Albert, reden voor de vraag naar de herkomst is natuurlijk: hoe komt een volk rond 1/2 september nog tot zwermen? het boeit me enorm, wat de bijen nu nog tot zwermen aanzet. een paar weken geleden was er ook al een kleine discussie over dit thema, maar ik blijf me erover verbazen

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Zwerm 13 september

Bericht door TubaLeoVoet » wo 21 sep 2011, 18:25

Ik kom deze tijd van het jaar nog zelden bij de bijenstal vanwege het drassige weiland waar ze staat. Maar toen ik enkele weken geleden ter plaatse was om de omgevallen bomen te (laten) verzagen, zag ik een kast met veel darren, ook vreemd deze tijd van het jaar vermits ze begin juli al darren aan het slachten waren. En niet eentje, maar ongeveer 8 darren per minuut. Ik weet niet of er verder nog zwermplannen waren, ik had geen tijd om de kast open te maken en te controleren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten