Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jaap v.Popering » za 05 jan 2013, 09:18

FerryB schreef:
Nadeel is dan weer dat die lat er niet meer tussen uit kan.
Wanneer je in de zijkanten een gaatje boort ,en dan met een verwijderbare pen ( spijker ) de lat kantelbaar maakt ,is die ook uit te nemen .

Japp v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 12 jan 2013, 00:02

Pruttel pruttel...

Vandaag dan eindelijk mijn nieuwe handwasketels kunnen testen. In Belgie heb ik maanden om een geemailleerde ketels gezocht. Niet te vinden: of roestig, of te duur of te ver weg of te klein of van het verkeerde materiaal. Noem maar op. Ik schreef al van alluminium potten met putten in de bodem en meer van dat soort idioterie.

Op mijn rondreis door het noorden van Nl afgelopen Kerstperiode voor een zacht prijsje twee prachtige nog als nieuw uitziende ketels kunnen kopen! Een met leuk ouderwets grijs wolkjes motief :D (voor degen die daar gevoelig voor is).
Niettemin is die grijsjes wolkjes pan ietsjes vettig van binnen zo lijkt het wol....of het komt door de ribbeltjes? en de was plakt er niet zo aan was dan in een gladde pan of plastic emmer. Maar mss. is dit ook een eigesnchpa van het emaille. Niettem,in ik ben er zeer over te spreken!! over beide pannen!

Ik moest van die grote pannen hebben omdat ik de ruwe was allemaal in van die grote klompen heb op 15 L emmer formaat. Vanavond een van de grote blokken opgekookt (op mijn fornuis) op de allerlaagste stand. Vervolgens alles door een grote Al zeef met panty gegoten en opgevangen in de grijze wolkjes pan. Ging ideaal. Was is in een keer schoon! Vervolgens de grijze wolkjespan nog een beetje opgewarmd....en de was allemaal keurig uitgegoten in 200ml boter kuipjes die ik al heel lang verzamel. Lekker recycleren, daar houd ik van. Om ruimte te besparen heb ik alle bakjes kruislings op elkaar gezet op het aanrecht. Na ongeveer een uurtje kun je de was er zo uit wippen. Je kunt de boter kuipjes dan opnieuw gebruiken. Resultaat prachtige schone was. Net echte goudstaafjes.
Staafjes die alsnog een miniscuul residue vertonen op de bodem, gaan zo de pan weer in bij een volgende ronde.

25 en 26 januarie gaan we kunstraat maken met de vereniging. We mogen per imker 5 kg was nemen in staafjes van max. 250 gr. men doet dit elk jaar, maar het is de eerste keer dat ik mee ga doen. Ben dus zeer benieuwd. Er zijn vier persen en we gaan in twee dagen meer dan 1000 raten persen! :D


gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door alfa vulgaris » za 12 jan 2013, 00:36

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Pruttel pruttel...

Resultaat prachtige schone was. Net echte goudstaafjes.
Fotoooooo :dance: (met kluis natuurlijk)

Ik ben zwaar voor belachelijk lang laten bezinken.Dan spreek ik over uren.
Ben er bijna zeker van dat er nog heel wat rommel afzinkt.

Ik zit er ook nog wel eens aan te denken om was eens onder druk door een zeer fijn(nieuw) smeeroliefilter te persen van 5-10 micrometer
Dan Is bijna al het stuifmeel eruit vrees alleen dat vele schimmelsporen,die ik er het liefst uit heb,dan helaas wel meekomen omdat deze nog kleiner zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 12 jan 2013, 01:20

Ter aanvulling op mijn vorige reactie...

zonet alle boterkuipjes geleegd...
de eerste kuipjes waren goudgeel van onder tot boven, de laatsten nog maar de helft vol met was (rest water) en fijn vies bezinksel aan de onderkant. De panty haalt niet alles eruit en ik had het kunnen weten want ik zeef al jaren was door een panty. Bovendien heb ik veel te veel in de was lopen roeren op het einde...
Alternatief is dat ik de was nog een paar keer opkook en overgiet door pantys.....maar dat is allemaal werk en tijd en ik wil juist van dat systeem af! Ik kan ook de was laten afkoelen in de pan en het dan het grote blok eruit halen en dan de viezigheid eraf krabben....maar krabben vind ik al helemaal niks! Teveel gedoe.

Niettemin zijn positieve punten te melden met het boterkuipjes systeem.
De was is er nog zacht uit te halen (stolt mooi aan alle kanten) en de onderkant (plus min 5 mm) kan ik er dan zeer gemakkelijk afsnijden met een gewoon mes. Gaat snel en gemakkelijk :D . Er blijven nog aanvaardbare klompjes over. Mss ga ik over gaan op 500 mg boterkuipjes. Dan blijft er iets meer was over. En voortaan iets minder water gebruiken.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door alfa vulgaris » za 12 jan 2013, 03:08

Ik smelt het eerst met water en giet ik het door een oude honingzeef laten stollen en afkrabben,mag best wat troep blijven zitten.
Daarna met water paar uur op het petroleumstel de boel laten bezinken en zorgen dat er net geen vel op de was komt dan gecontroleerd afkoelen laten stollen en weer afkrabben.Als je het water laat koken kan je van voren af aan beginnen want dat "roert" het bezinksel weer door de was.
Ben ik niet tevreden met het resultaat doe ik de laatste stap nog eens.

Ik maak gebruik van bezinken.
Bezinkingssnelheid is afhankelijk van deeltjesgrootte,deeltjes concentratie en soortelijke massa van de deeltjes.
Geduld dus,dan krijg ik hele mooie gele blokken

Als je er kaarsen van wil maken beweren sommigen dat je het au bain marie nog een keer moet verhitten om het laatste water uit de was te dampen zodat je kaarsen niet knetteren.

Een theezeef gebruik ik ook nog wel eens.Panty heeft het nadeel dat ze rekt en de mazen dus groter worden.
Bij de echt kleine deeltjes moet je of gaan persen door een heel fijn filter of bezinken anders krijg je ze er niet uit.
Er zit ook propolis door de was dat kan je er niet uitzeven want dat is vloeibaar bij die temperaturen,maar propolis is wel zwaarder dan was en dat kun je dus laten bezinken.

Als je echt niet wil krabben kan je ook afromen met een sleef maar dan gooi je meer was weg met de troep.
Ik heb op het moment hooguit een kilo was per jaar dus dat is niet mijn methode.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Kroese » za 12 jan 2013, 11:43

de was au bain marie verwarmen met een laagje water onderin. dan in een schone emmer gieten.
Een dikke deken erom heen, en dan heel langzaam laten afkoelen. De meeste prut zakt dan uit in het water. Er zit dan nog maar een heel dun laagje stofvuil aan de onderkant. De was koelt heel langzaam in de deken, en gaat ook niet barsten. Dat dunne vuil laagje steek ik er met een beitel af, en je hebt dan perfect schone was.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Primus » za 12 jan 2013, 13:03

Om de was te laten afkoelen gebruik ik een lege bijenkorf, ik leerde dat van een nog oudere :lol: imker en het werkt perfect. Plaats de pot met was op de grond en plaats er gewoon een (lege) bijenkorf overheen, die isoleerd schijnbaar meer dan genoeg om de was zeer langzaam te laten afkoelen. Probeer maar uit.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door alfa vulgaris » za 12 jan 2013, 21:21

Kroese schreef:Dat dunne vuil laagje steek ik er met een beitel af, en je hebt dan perfect schone was.
Ik prefereer een verkrabber,zo'n stalen driehoek.
Kan je heel mooi laagje voor laagje afkrabben en met de punt de pitjes uitkrabben

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 12 jan 2013, 22:48

Ik prefereer een verkrabber,zo'n stalen driehoek.
Kan je heel mooi laagje voor laagje afkrabben en met de punt de pitjes uitkrabben
Prefereer ik ook, maar al met al schiet het niet op dat gekrab of gekap. Ik weet het, ik ben ongeduldig en wil een professionele methode :P .

gr
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? Deel 2

Bericht door Eddy Geurtsen » za 12 jan 2013, 22:52

Een professionele methode? Deze dan: als de was is gestold, maar door het goede isoleren toch nog wel handwarm, dan kun je met een stevige kaasschaaf de onderkant mooi afschaven.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten