Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2013, 12:36

Vandaag, op terugreis van de orthodontist, even bij de bijenwinkel geweest zonder kassa (maar waar je wel moet betalen :lol: ). Hier fluoriserende plaatjes gekocht om te merken. Geel en rood, 3.90 euro per 100 merkjes. Mijn vorige had ik nog bij Van Dam gekocht in Jubega meer dan 10 jaar terug. Daar was spiritus overheen gevallen en hierdoor zijn ze onbruikbaar geworden. Helaas. Bovendien zijn die fluoriserende merkjes veel beter te zien! Ook heb ik apifonda gekocht (22.50) waarmee ik de koninginneteeltkastjes komende week mee ga voorzien. Ik deed dat altijd met suiker, maar dit jaar voor het eerst met apifonda (ambrosia)!

Groet,
JP

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » wo 08 mei 2013, 18:01

Vandaag maar na maanden de damwand op me bijenstand gelegd want het dekzeil was niks meer
Het is gelijk stuk lichter wel bui op me gehad maar ik moest door
Ook maar de hk terug geven aan de volken op het fruit zonder rooster om te zorgen dat ze wel gaan uitbouwen
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Primus » wo 08 mei 2013, 18:11

jelte,

Waar ga jij voor bijenmateriaal? Ik ging vroeger in Herentals maar die is ook al weer gestop nu zit ik zo'n beetje zonder winkel. ja, heb nog wat spullen van het Bijenhof Kortrijk gekocht, helaas is de verzending daar superduur. Mijn intresse gaat naar een leverancier in de omgeving van Antwerpen. In kalmthout is er ook nog eentje maar da's ook al snel 40 km van Ranst.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2013, 18:45

Dag Cyriel,

Tja dat is niet zo gemakkelijk.
We hebben een verenigingslid zitten in Kruibeke met een winkeltje (dependance van Bijenhof!). Leuke mensen maar wel klein winkeltje. Mevrouw is altijd bereid om te iets te bestellen voor je. Kleine dingetjes (kappen, kunstraat, etc) heeft ze altijd wel op voorraad. Mijn advies hier: altijd bellen of dingen op voorraad zijn en dan is er niks mis mee. Hier kun j eoo was en honing inleveren.

Dan zit er in Mechelen nog een winkel (noem geen namen). Daar ben ik vandaag geweest. Maar alleen in uiterste noodgevallen ga ik hier heen. Het is er vies en personeel is onrepresentatief als je het mij vraagt. Sommige spullen liggen er zo lang dat ze al roestig zijn terwijl ze nog moeten worden verkocht. Het spijt me heel erg om te zeggen, maar ik kan er niets iets anders van maken. Ooit moet dit een bloeiende zaak zijn geweest waar imkers van gans Mechelen en Antwerpen kwamen.

Dan heb je nog een winkel in (de buurt van) Sint Niklaas (nog nooit geweest maar zou ik wel eens graag heen willen).

Ook schijnt er een nieuwe zaak te zitten net over de grens bij Breda? Volgens mij moet deze dit voorjaar open zijn gegaan. Ligt in die zin op de route als ik in Nederland kom.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Erik Konijn » wo 08 mei 2013, 19:38

Is dat niet de Bijenboederij in Strijbeek?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 08 mei 2013, 19:53

Zou kunnen. Is iemand er al geweest?

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » vr 10 mei 2013, 12:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vandaag, op terugreis van de orthodontist, even bij de bijenwinkel geweest zonder kassa (maar waar je wel moet betalen :lol: ). Hier fluoriserende plaatjes gekocht om te merken. Geel en rood, 3.90 euro per 100 merkjes. Mijn vorige had ik nog bij Van Dam gekocht in Jubega meer dan 10 jaar terug. Daar was spiritus overheen gevallen en hierdoor zijn ze onbruikbaar geworden. Helaas. Bovendien zijn die fluoriserende merkjes veel beter te zien! Ook heb ik apifonda gekocht (22.50) waarmee ik de koninginneteeltkastjes komende week mee ga voorzien. Ik deed dat altijd met suiker, maar dit jaar voor het eerst met apifonda (ambrosia)!

Groet,
je kunt altijd gewoon nagellak gebruiken jelte.

met welke raammaat werken jullie?
anders is holtermann mischien iets,
prima materiaal snelle levering en excelente kwaliteit.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » vr 10 mei 2013, 20:32

Vandaag voor het eerst een starter met 20 larfjesgemaakt.
Gelukkig heb ik twee weken geleden alsnog een raszuivere Buckfastmoer met volk kunnen overnemen van een collega.
Het volk is een geselecteerd volk dat vorig jaar als darrenvolk opgesteld stond op het bevruchtingsstation van de Hoven.

Afgelopen week had ik in een ander Buckvastvolk bultbroed en na controle bleek die dus moerloos te zijn.
Ik heb me ook aangemeld voor Ameland met 8 moeren dus tja dan is dit een mooi moment om het te doen.
Ben reuze benieuwd hoeveel doppen er aan geblazen zijn morgen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 10 mei 2013, 21:15

je kunt altijd gewoon nagellak gebruiken jelte.
Mijn opa gebruikte ook altijd nagellak.
Maar ik heb nu dure officiele fluoriserende merkjes (wel erg goed zichtbaar!).
Ik heb vandaag de eerste twee gebruikt: gele fluoriserende merkjes op moeren van vorig jaar (die moeren heb ik overgenomen en waren niet gemerkt). Een van de moeren glipte uit mijn handen en vloog direct onder de paletten waar mijn volken opstaan. Ik moet dat ook niet weer buiten doen, maar binnen in de auto ofzo. Gelukzalig kwamen de moeren teruglopen en kon ik haar weer pakken maar voor hetzelfde geld was het einde oefening.
Bij een derde zeer groot volk (ook overgenomen moer en daarom niet gemerkt) daarvan kon ik de moer onmogelijk vinden (zaten teveel bijen op de ramen). Nu maar twee roosters gelegd en over drie dagen nog maar eens zien.

Groet,
JP

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » za 11 mei 2013, 16:19

Vannmorgen na de opendag van ielgat geweest gelijk bodems en daken mee genomen voor me segerbergers dan kan ik de volken splitsen
Dan komen er gelijk hoop volken bij :)dit jaar maar geen honing jaar
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten