Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Bart de Coo » zo 19 mei 2013, 18:07

O ja, en dan nog wat. Vanmiddag op mijn insectenhotelletje in de achtertuin een goudwesp gezien. Dat zijn kleine profiteurtjes, moet je weten, want ze leggen hun eieren in andermans nest. Dus zo'n beest zit eindeloos lang op het insectenhotel zijn kans af te wachten tot ie eindelijk ergens naar binnen kan. Ik heb hem één poging zien doen, maar helaas, het gangetje was bezet door een rosse metselbij en die schoot naar buiten om het goudwespje weg te jagen. Heel aandoendlijk allemaal. Het insectenhotel wordt overwegend gebruikt door rosse metselbijen trouwens. Die zijn nu zeer actief.

Bart

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door KJvS » zo 19 mei 2013, 18:13

Vandaag op de praktijkdag een paar kunstzwemmen gemaakt. Daarna mijn eigen volken geïnspecteerd. Mijn volken hebben nog geen doppen aangemaakt en hebben momenteel nog genoeg ruimte.
Bijlagen
image.jpg
Kees-Jan

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door zanna » zo 19 mei 2013, 18:24

KJvS schreef:Vandaag op de praktijkdag een paar kunstzwemmen gemaakt. Daarna mijn eigen volken geïnspecteerd. Mijn volken hebben nog geen doppen aangemaakt en hebben momenteel nog genoeg ruimte.
Ik daarentegen ... gisteren volken geïnspecteerd, een paar kunstzwermen gemaakt en vandaag ... een eigen zwerm geschept. :be5:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 mei 2013, 19:57

Ik hoefde vandaag niks te doen in mijn bijen (afgelopen dagen al nagekeken).
Vandaag daarom de resterende Kirchainers geverfd (5 stuks; inclusief deksels en opzetstukjes) met goedkope verf van de Action (lang leve de Action :D al was het maar om hun mooie kassieres MET prachtige hoofdoekjes :) ). Vorige week al in de grondverf gezet en nu met twee lagen zijdeglans eroverheen. Alles in besmettelijk wit. Saaie kleur...maar wel goedkoop. Zelf prefereer ik hoogglans en primaire kleuren voor de bijenkasten. Een soort Aruba-steil. Maar dit keer ben ik dus gegaan voor de lage prijs.
Dit karweitje moest nog gebeuren. Want eenmaal in gebruik en daarna nog verven, komt er niet meer van en ik kan NIET tegen die gecorrodeerde kasten. Ook kan ik niet tegen isomokastjes die niet strak in de verf zitten. Uiteindelijk een half rollertje erbij gepakt (net zo als Paul) en dat schil toch een stuk dan met de kwast: veel strakker. Nadeel van die goedkope verf is dat ze niet mooi loopt, maar het zei zo. Nu nog in een paar kastjes latjes erin en dan zijn 20 kastjes klaar voor een K.

gr.
JP

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » zo 19 mei 2013, 20:54

Vandaag Kunstraat bijgemaakt met mijn eigen persje nu gemaakt van twee componenten siliconen heerlijk lost als een speer en dus geen losmidddel (water) meer nodig had toch gesmolten was om kunstdoppen te maken en moest ook nog wat kunstraat hebben dus twee vliegen in 1 klap.


met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Erik Konijn » zo 19 mei 2013, 20:55

Vandaag ook in de bijen geweest leek wel een zwerm maar had dinsdag 5 gesloten doppen en geen koningin gezien. Gisteren 21 doppen gebroken en een raam brias ingehangen uit mijn f1 vandaan.
Tweede kast koningin opgezocht en een aflegger gemaakt. Toch weer verrassingen dit jaar en weer leer momentjes. :D
Bijlagen
IMAG0424.jpg
IMAG0423.jpg
IMAG0422.jpg
Zwerm of ?
had wel een geknipte koningin

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Kroese » zo 19 mei 2013, 23:30

FerryB schreef:Vandaag Kunstraat bijgemaakt met mijn eigen persje nu gemaakt van twee componenten siliconen heerlijk lost als een speer en dus geen losmidddel (water) meer nodig had toch gesmolten was om kunstdoppen te maken en moest ook nog wat kunstraat hebben dus twee vliegen in 1 klap.


Ferry, ziet er goed uit.
Ging het goed met de 2 componenten gieten?

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » di 21 mei 2013, 12:48

Aangezien ik er morgen geen tijd voor heb,was ik toch echt van plan vandaag moeren te gaan knippen(om zwermverlies tegengaan)en eventueel kunstzwermen te maken.
Maar toen ik alleen al mijn neus om de hoek van mijn tuinhuis stak had ik al een steek te pakken. :?
De dames zijn op zijn zachtst gezegd enigzins ontriefd!
Dus heb ik het maar weer uitgesteld. :snooty:
Petro

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » vr 24 mei 2013, 20:43

Vandaag heeft een goede vriend voor mij 2.20m. aangebouwd aan mijn stal.
Ik ben hier heel erg blij mee en heb nu gelijk een stal van 5.40m. breed en dus heerlijk wat meer ruimte.
En dat is weer heel handig met de koninginnenkweek.
De bedoeling is nu om aan de nieuwe kant binnen of buiten een soort rek te bouwen voor mijn bevruchtingskastjes.
Kortom ik ben helemaal blij. Mijn vriend had bij hem thuis alles klaar gemaakt en in elkaar gezet.
Vervolgens alles genummerd en weer uit elkaar gehaald toen naar de stal gebracht en alles weer in elkaar gezet binnen twee uur helemaal klaar met de afbouw.
Ik had gedacht dat we een paar dagen bezig zouden zijn maar met al het voorwerk dat hij gedaan had was het een kwestie van bouwpakket in elkaar zetten inclusief dak.
Nu nog een goot eronder dan kan ik mijn vijver ook gelijk bijvullen :dance:
hier een paar foto's





met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door renske » za 25 mei 2013, 10:40

Ziet er mooi uit!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten