Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » zo 26 mei 2013, 14:57

Oke het is niet vandaag maar toch;morgen eindelijk weer in mijn bijenvolken,moeren knippen en kunstzwerm(en) maken.
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » di 28 mei 2013, 00:42

Ik heb dus drie volken.(1,2,3 :) )
Van volk 1 wou ik de moer knippen,van 2 een kunstzwerm maken en moer knippen en 3 de moer knippen.
Ik dacht zorg dat ik er om 9 uur ben,heb ik nog even de tijd om in de tuin te werken tot een uur of 11.
Toen ik op de tuingroep kwam hoorde ik al dat het anders zou gaan dan ik had verwacht(zoemen).Bij het betreden van mijn tuin zelf zag ik een grote wolk bijen boven mijn tuinhuisje.
Volk 1 vond schijnbaar dat het lang genoeg had gewacht en was op de vleugels gegaan.Als de wiederweerga Hk en rooster afgenomen en Bk ingedoken,waar totaal geen broed inzat.Bleek dat ik bij de laatste controle de moer per ongeluk in de Hk had geplaatst,boven het moerrooster.
Wat in dit geval goed uitpakte daar de moer niet bij de zwerm zat en die dus terug sloeg op de kast.
Ondertussen in Hk de moer gezocht(en gevonden)geknipt en in 10 ramer Bk geplaatst met een flink aantal bijen,uitgebouwde ramen en voer/stuifmeel.
De dames waren op zijn zachtst gezegd niet ammused door het hele gebeuren,ik heb dan ook menig steek opgelopen.
Petro

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door jomme » di 28 mei 2013, 01:00

Te gek Petro!
En heb je nu broed in je honingzolder?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door petro » di 28 mei 2013, 01:05

De Hk (dadant,12 raams) zat op anderhalf raam eitjes na helemaal vol met gesloten broed,en een 10 tal doppen(waarvan drie gesloten)
Petro
jomme schreef:Te gek Petro!
En heb je nu broed in je honingzolder?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 jun 2013, 12:03

Cyriel vroeg laatst meende ik in deze rubriek naar welke bijenwinkels ik heen ging. Gisteren voor het eerst naar de Bijenboerderij in Strijbeek geweest. Eerlijk is eerlijk, ik stond perplex van de prachtige accomodatie. Een Bijenhuis 4.0 zeg maar, maar dan op maat! Of een 2013-variant van het historische Melona Santpoort. Ook de grote L-vormige bijenstal (waar wel 200? volken kunnen staan) is indrukwekkend en vormt een schitterend geheel met de winkel. En toen ik er was kwamen nog meer dertigers langs. Je hebt dan het gevoel dat je niet de enige bent. Hoveniers waren bezig met de aanleg van een bijentuin met ronde looppaadjes. Vriendelijk en behulpzaam personeel, die graag hun ervaringen wil vertellen maar ook luisterde naar mijn ervaringen.
Is er dan helemaal geen kritiek? Jawel hoor: zo staan er niet altijd prijzen bij alle artikelen (is wel fijn als je prijzen kunt screenen), is het nog niet mogelijk meteen een rekening te bekomen waar de gekochte artikelen opstaan en waren sommige zaken uitverkocht (alhoewel mijn artikelen allemaal op voorraad waren). Maar dit zijn kinderziektes denk ik.
Warm aanbevolen!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 06 jun 2013, 09:32

Afgelopen twee dagen bijna eindeloos met bijen geweest (blij dat de linde nog niet bloeit, maar met 10 dagen zal dat wel het geval zijn)...
Dinsdag zijn de (Carnica) K. uitgelopen van onze gemeenschappelijke teelt van een bevriende imker collega en ik. Deze koninginnen zijn van het Vlaamse honingproject.
Een puik resultaat. Van de 32 zijn er uiteindelijk 25 K. overgebleven die nu in kirchainers zitten. 2 dopjes waren niet aangenomen en 2 misgegaan met inkooien en drie K. lagen dood in het kooitje, maar wel uitgekomen. Nu afwachten met aanparing, maar het weer is goed.
Helaas heeft de teelt mij veel jonge bijen gekost: een eerste teelt twee weken terug is verkleumd (was een erge koude nacht). Nu heb ik alle kastjes in huis gevuld en gehouden. En door mijn stommiteit is ook nog eens een deel afgetapte jonge bijen gestikt in de emmer waar ik de bijen had afgeslagen. Dom. Dom.

gr.
JP

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » vr 07 jun 2013, 14:58

Gisteren de plateau s voor ameland gemaakt plek voor 12 moertjes
Bijlagen
image.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Bonanzapark
Berichten:37
Lid geworden op:ma 31 dec 2012, 16:53
Imker sinds:1978
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Bonanzapark » vr 07 jun 2013, 17:31

Hallo Paul,

Je plateau,s zien er goed uit tot aan de bovenzijde.
Waarom mijn opmerking, je kunt ze tijdens het vervoer niet stapelen door de uitstekende draadeind en de midden balk.
De auto en ook het kleine vrachtauto heeft een laadvloer waar niet alle kastjes en plateau,s kunnen staan dus het wordt stapelen.
Het is alleen als een positieve opmerking mijnerzijds bedoeld en voor de wegbrengers een stuk gemakkelder.

Groeten uit het Bonanzapark

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 07 jun 2013, 17:36

Mss nog twee extra balkjes (met licht hout) erop doen die boven bout uitkomen.

Gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 07 jun 2013, 17:47

Vanmiddag op mijn bevruchtingsstand 8 volkjes in kirchainers/kieler nagekeken. De 4 kirchainers stonden er sinds vorige week vrijdagavond (1 week geharmoniseerd). De 3 3-ramers en 1 6-ramer stonden er al langer.

Maar liefst alle volkjes aan de leg. 100% score. Op moment lijkt veel te lukken. Prachtige donkere Carnica koninginnen. Meteen allemaal gemerkt. Er vloog 1 moer uit de krulspeld voordat ik hem kon pakken en ik had stampvoetend het nakijken. Volk weer gedicht en na een kwartier alsnog de moer eruit kunnen pikken. Geluk. Met name met het materiaal uit de kirchainers ben ik erg blij mee. Enorm zachtaardig, geen een steek gehad.

Twee moeren uit de 3 ramers hadden nog geen larfjes, terwijl de andere moer al gesloten broed had.

Gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten