Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door HeHo » za 04 mei 2013, 18:55

vandaag volken naar de appels gebracht.
nu nog een vrachtje wegbrengen voor de bosbessen.
alles komt in een rap tempo.
Inhaalslag van moeder natuur.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 04 mei 2013, 19:12

Tja,

ik vrees ervoor. Toen ik de aardbeien plaatste was het nog erg koud en waren 'hier en daar' de zijkanten van de tunnel een metertje naar boven geschoven.
De eerste bijen die vlogen, die vlogen tegen het plastic aan. Je moet van je imkerhart dan even een steen maken. Ik schreef er al eerder over.
De eerste dagen was er nog kans op nachtvorst en gingen de gaten 's-avonds dicht (en dan de volgende dag weer op dezelfde? plek weer open?). Het zou kunnen zijn dat ze nu met dit warme weer meer open staan (tot de helft opgetrokken?). Dat zal ik morgen dus zien, maar aangezien het 's-nachts nogal koud is verwacht ik niet dat de tunnels erg open staan.
Een lid (noem hier om privacyredenen geen namen) van de KONVIB bedingt plaatsingseisen bij de teler. Zo plaatst hij zijn kasten altijd met de achterkant naar een open) zijkant. Aan de achterkant heeft hij een (klein) vlieggat gemaakt zodat de bijen rechtsstreeks naar buiten kunnen vliegen. De voorkant staat gericht in de tunnel. Dan heeft hij plastic gespannen in een soort trechter vorm waar de kast centraal instaat en de buiten 'afsluit', zodat de bijen beter de kast kunnen terug te vinden. Hij heeft nooit verlies in een tunnel, maar juist groei.

gr.
JP

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » za 04 mei 2013, 19:53

vanmorgen ff na de bijen die tussen de peren staan elk volk had 4 ramen vol met honing binnen gehaalt alleen moeten ze het verzeggelen
maar dat zullen ze wel gebruiken als de bessen bloeien
ik had er ook bio kunstraad eruit gehaalt ze bouwen dat voor geen meter uit ik had het om en om erin gehangen ze sloegen het gewoon over met bouwen
gelijk vervangen na normaal kunstraat
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door KJvS » zo 05 mei 2013, 20:56

Vandaag heb ik weer een praktijkles gehad. Deze was wederom erg leuk. Daarna ben ik mijn eigenvolk gaan inspecteren. Mijn volk is nu druk met het uitbouwen van de kunstraat in de HK. Als laatste heb ik het een en ander klaargezet voor het volkje welke ik deze week ga halen. Kortom vandaag weer in de bijen gezeten.
Bijlagen
image.jpg
Kees-Jan

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 mei 2013, 21:19

Ik weet natuurlijk niet wie hier de mentor is ,maar ik leer mijn cursisten altijd bij de eerste les ; NOOIT VOOR VOOR de volken te gaan staan , en de ramen ALTIJD verticaal te houden om het mogelijk afvallen van de Koningin te voorkomen .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 05 mei 2013, 21:47

Zoveel bijen op die persoon! Niet gestoken?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 mei 2013, 23:04

JP ook even een foto nemen van de tunnels en waar de bijen naar binnen en buiten kunnen.
Dit bepaald namelijk of een volk groeit of kleiner wordt.
Groetjes Henk.
HeHo Berichten: 228Geregistreerd: 01 feb 2010 09:53Woonplaats: Nederland
Ook Ad had mij opgeroepen om foto's te plaatsen. Ik zal dit morgen doen.

Mijn bevindingen:
Heb vanmiddag de volken gecontroleerd op aardbei.
De volken vielen me erg tegen (staan er nu een dikke twee weken)!! Ze vlogen goed, maar het kost megaveel bijen. Ze vliegen allemaal kapot tegen het plastic en/of vinden de kast niet terug. Het kost dus heel veel bijen. Als je de volken open doet dan lijkt het heel wat (de bijen verspreiden over de ramen vanwege de warmte) maar er zit relatief maar weinig broed in. Ze zijn achteruitgegaan in de hoeveelheid broed (en ook de bezetting van bijen dus). Wat een verschil met de volken op mijn thuisstand die buiten vliegen en die enorm zijn gegroeid (maar kleiner waren dan de volken die nu op de aardbei staan).
Ik heb bij 1 volk 3 ramen bijen eruit gehaald, stond nog een honingzolder op en dit was nog wel een flink volk, maar bij de rest durfde ik dat niet te doen. Ik mag in mijn handen knijpen als er nog twee a drie raampjes broed overblijft met bijen over 4 weken.

Wat ik verder opmerkelijk vond:
De bijen zijn ontzettend lief. Hadden denk ik ook wat last van warmte. Zonder kap geimkerd. Geen enkele steek gekregen.
De verhouding tussen oude bijen en jonge bijen is volledig zoek. Oude bijen zijn er bijna niet meer, jonge bijen wel (die gedwongen zullen worden om (te) snel naar buiten te gaan).
Geen enkele daarencel is belegd.
De bijen hadden wel een klein voorraadje stuifmeel weten aan te leggen.
Een volk had nog nog zeer weinig voer en hier heb ik nog een raam voer bijgehangen. Had de indruk dat ze ook terug zijn gevallen in voer (honing). Verder hebben bijna alle volken van mij losse suiker (met honing gemengd) aangeboden gekregen in een houten voerraam. Dat voer had ik nog en moest op.


Ter aanvulling: de bestuivingsvergoeding van 60 euro per drie weken lijkt mij zeker niet teveel. Als je nagaat: het kost enorm veel bijen (het volk is op sterven na dood), geen voorjaars- en geen zomerhoning!! van dergelijke volken, geen aflegger. Het zal zelfs de vraag zijn of het groot genoeg zal zijn om in te winteren. Tel je verlies...

Groet,
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 06 mei 2013, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 mei 2013, 23:08

Ik zit me toch af te vragen of je met een speciale bijenuitlaat in tunnels er niet voor kunt zorgen dat de bijen minder snel achteruitgaan en toch ook de aardbeien blijven bevliegen. Volgens mij moet dit kunnen. Ik zit dan te denken aan een flexibele slang ofzo over de grond naar buiten.


Gr.
JP

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door KJvS » ma 06 mei 2013, 08:34

JP, zo wil je je volken niet graag aantreffen bij een inspectie. Zou je hier de volgende keer weer bijen willen plaatsen? Immers buiten dat het je maar €60,00 oplevert wil je dit jouw volk dit ook niet aandoen. Heeft deze kweker vaker bijen bij zijn tunnels gehad? Wat waren daarbij de ervaringen?
Je ziet het roept bij mij vragen op maar misschien zijn er inderdaad kleine aanpassingen mogelijk die deze bestuiving wel succesvol maakt voor de volken?
Ik ben dan ook benieuwd naar succes verhalen van tunnelbestuiving.
Kees-Jan

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 mei 2013, 09:22

:( :( :( :( :(

Succesverhalen...die zijn er volgens mij niet echt.
Uh tenzij je het wellicht zo uitgevoert (met extra vlieggat naar buiten toe) zoals ik beschreef hierboven.

gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten