Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Embraced » wo 12 jun 2013, 20:18

Het wordt een Langstroth, ik heb de tekeningen en werkomschrijving uit het boek "building beehives for Dummies" :shhh: :shhh:

Ik ga voor een 8 raams versie. Lijkt mij het beste formaat om mee te beginnen. Daarbij moet het in mijn achtertuin komen te staan dus dat leek me meteen ook eigenlijk wel groot genoeg.

Het hout ben ik nog niet over uit. Ligt aan de verkrijgbaarheid en de prijs natuurlijk. Ik zat te denken aan gewoon vuren, en dan de buitenkant goed bijtsen.. Dat is toch europees naaldhout?? Maar, dat modiwood is dan ook wel iets om naar te kijken.

Tips en suggesties zijn welkom, ik doe dit ook voor het eerst maar heb er ontzettend zin in.

Ik heb al een tijdje een setje liggen waarmee ik heel makkelijk zwaluwstaart verbindingen kan maken met een bovenfrees. Beetje mooie buitenbeits over het hout zodat de nerven mooi naar buiten komen en ik heb een mooie kast voor de dames en mijzelf :dance: :dance: :dance:
:music-rockout:
Embraced

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Embraced » wo 12 jun 2013, 20:19

O ja.. en ik ben van plan er aan de achterkant met plexiglas afdekbare raampjes in te maken. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard namelijk :P
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Ewout » wo 12 jun 2013, 20:38

Voordeel van Modiwood/Plato tov vuren is dat je het niet hoeft te verven/beitsen/behandelen als je dat niet wilt. Het is onder druk/stoom verduurzaamt waardoor het hardhout-kwaliteit (Klasse I/II) heeft gekregen. Ziet er heel mooi natuurlijk uit, en als je net als ik niet zo van verven houdt scheelt dat ook weer. Je kunt hem wel oliën (lijnolie bijv), dan blijft de kleur beter behouden en komt de nerf ook mooier uit. Doe je dat niet dan wordt hij grijzig (vind ik ook wel mooi)
Laatst gewijzigd door Ewout op wo 12 jun 2013, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Ewout » wo 12 jun 2013, 20:41

Embraced schreef:O ja.. en ik ben van plan er aan de achterkant met plexiglas afdekbare raampjes in te maken. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard namelijk :P
Ik zou glas overwegen, zeker als je zwarte bijen gaat houden - die gebruiken zeeer veel propolis. Propolis verwijder je het beste met bio-ethanol, maar je loopt het risico dat je plexiglas daar dof van wordt.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Embraced » wo 12 jun 2013, 20:46

Ewout schreef:Ik zou glas overwegen, zeker als je zwarte bijen gaat houden - die gebruiken zeeer veel propolis. Propolis verwijder je het beste met bio-ethanol, maar je loopt het risico dat je plexiglas daar dof van wordt.
Da's ook een punt ja..

Nog tips voor een goede plek om het benodigde hout vandaan te halen?? Ik heb wat moeite met het vinden van echt brede planken.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Ewout » wo 12 jun 2013, 20:52

Brede planken zou ik eigenlijk afraden... Je kunt van die brede 'timmerpanelen' bij de bouwmarkt kopen, maar die trekken vaak snel krom (zeker in buitenlucht en een kast die ook van binnen een hoge luchtvochtigheid heeft). Dan zul je dus moeten verlijmen uit kleinere planken. Ik heb zelf ooit een tweedehands lamellofrees aangeschaft om een aanrechtblad vlak te verlijmen, die is ook voor het verlijmen van planken tot grotere panelen heel erg geschikt. Je kunt ook gewoon voor rabatten gaan natuurlijk...

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 12:07

Embraced schreef:Het wordt een Langstroth, ik heb de tekeningen en werkomschrijving uit het boek "building beehives for Dummies" :shhh: :shhh:


Het hout ben ik nog niet over uit. Ligt aan de verkrijgbaarheid en de prijs natuurlijk. Ik zat te denken aan gewoon vuren, en dan de buitenkant goed bijtsen.. Dat is toch europees naaldhout?? Maar, dat modiwood is dan ook wel iets om naar te kijken.

Tips en suggesties zijn welkom, ik doe dit ook voor het eerst maar heb er ontzettend zin in.

Ik heb al een tijdje een setje liggen waarmee ik heel makkelijk zwaluwstaart verbindingen kan maken met een bovenfrees. Beetje mooie buitenbeits over het hout zodat de nerven mooi naar buiten komen en ik heb een mooie kast voor de dames en mijzelf :dance: :dance: :dance:
tips,
bij vurenhout; buiten en binnen beitsen, als droog de binnenzijde over schilderen met propolis opgelost in sipritus.

vertandhout, of zwaluwstaarten, trekken veel vocht ion het hout (extra kieren etc) waardoor met name daken en bodems sneller rotten.
gewoon hechthout kout op elkaar lijmen en spijkeren (gaat zeker 30 jaar mee bij goede beschermeing).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 12:16

Embraced schreef:O ja.. en ik ben van plan er aan de achterkant met plexiglas afdekbare raampjes in te maken. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard namelijk :P

dit zijn mooie ontwerpen,
heb het dadant exenmplaar in gebruik.
prima kwaliteit heerlijk om te gluuren.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Bijlagen
holtermann.jpg
holterman1.jpg
showkast dadant1.jpg
showkast dadant.jpg
showkast

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 12:19

Ewout schreef:
Embraced schreef:O ja.. en ik ben van plan er aan de achterkant met plexiglas afdekbare raampjes in te maken. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard namelijk :P
Ik zou glas overwegen, zeker als je zwarte bijen gaat houden - die gebruiken zeeer veel propolis. Propolis verwijder je het beste met bio-ethanol, maar je loopt het risico dat je plexiglas daar dof van wordt.

propolis kun je prima met spiritus propolisvrij krijgen.
het krast wel eerder.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Ewout » do 13 jun 2013, 14:42

Spiritus is toch ook alcohol? In mijn ervaring gaan alcohol en plexiglas bijzonder slecht samen.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten