Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Embraced » do 13 jun 2013, 18:41

semar schreef: tips,
bij vurenhout; buiten en binnen beitsen, als droog de binnenzijde over schilderen met propolis opgelost in sipritus.
Dat dacht ik eerst ook... maar dat wordt afgeraden ivm de dampen die daarvanaf komen. Schijnen niet goed te zijn voor de bijen. Daarnaast dacht ik dat de bijen zowiezo zelf met propolis en was aan de gang gaan aan de binnenkant. Maar ook om die reden maak ik dus wel alvast wat vervangingsoderdelen. Mocht iets vervangen moeten worden dan heb ik het direct bij de hand.
Ik zat overigens ook nog te denken om meubelwas van bijenwas te gebruiken. Mits daar niets bijonvriendelijks is toegevoegd moet dat een heel goed alternatief zijn voor beitsen aan de binnenkant toch?
semar schreef: vertandhout, of zwaluwstaarten, trekken veel vocht ion het hout (extra kieren etc) waardoor met name daken en bodems sneller rotten.
gewoon hechthout kout op elkaar lijmen en spijkeren (gaat zeker 30 jaar mee bij goede beschermeing).
Door het met de frees te doen en een sjabloon is de kier minimaal. Zit behoorlijk strak in elkaar. Daarnaast ga ik wel houtlijm gebruiken, dus dat zorgt ook nog voor een vochtwerend effect tussen de randen. Dan wordt het ook nog eens aan de buitenkant gebeitst.. dus dat zal best meevallen dan. Maar het hout zal zo nu en dan onderhouden moeten worden. Met het onderling kunnen uitwisselen van de reserve onderdelen zal dat ook wel de levensduur verlengen.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 10:09

In mijn ervaring gaan alcohol en plexiglas bijzonder slecht samen.
Frituurolie gebruiken om de propolis van je plexiglas af te krijgen en al helemaal geen krabber! (beschadig je ook het glas).

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 14 jun 2013, 10:28

Gisteren op mijn stand 2 (naast het Middelheimpark voor wie bekend is in Antwerpen) een kuisronde gehouden. Dat zou ik al steeds doen maar het bleef ermaar bij. U kent dit fenomeen wel.
Ik sta daar met mijn bijen in een verlaten tuin die binnen twee jaar een groot groen brandneteldekbed was geworden (wel jammer) en waar de bijen nog net niet onder lagen. Dat kon zo niet langer. Groen is voor bijen geen probleem maar er zijn grenzen. Drie grote overhangende bomen en meters lange takken namen ook veel licht weg. Bovendien zijn de kasten gericht op het noorden en is de stand al wat donker.
Ik heb eerst de bomen (in totaal drie a 4 stuks) omgezaagd met mijn scherpste zaag of flink ingekort. Toen alle brandnetels eruit getrokken. Daarna een alternatief worteldoek aangebracht en vrachten houtspaanders aangebracht om de brandnetels op afstand te houden. Dat zal komende jaren wel voldoende zijn. Het miezerde heel lichtjes en de kleine bijenvolkjes die ik daar had staan vlogen minimaal. Zij stoorden mij niet. Ze kunnen nu voort.....

Een collega van mijn belde toevallig gisteren op en wilde graag met een aflegger (niet behandeld) op deze stand staan. Ik heb uitgelegd dat ik dat liever niet wilde omdat ik bij alle volken het gesloten broed eruit heb gehaald en heb bestreden. Ik voelde me wel wat een muggenschifter, maar gelukkig had hij daar begrip voor.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » za 15 jun 2013, 09:15

zeg alleen maar wat ik waarneem,
heb zo´n ouwe obsevatiekast met 3 broedramen boven elkaar,de ene zijde glas, de andere vorig jaar plexiglas.
glas krijg je schoon maar door de schuif constructie breeken de glasplaten snel door het vastkitten.
moest natuurlijk dit voorjaar de handel veer schoonmaken,
gaat prima maar krast wel sneller, heb eerst schoongemaakt met heet water,
daarna met een spiritus gedrengte lap. goed poetsen.

in de praktijd den ik dat beide niet echt jaren lang meegaan,
glas breek en ik vind plexi snel krassen.

Vriendelijke groet
semar(Sudono)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door semar » za 15 jun 2013, 09:20

Embraced schreef:
semar schreef: tips,
bij vurenhout; buiten en binnen beitsen, als droog de binnenzijde over schilderen met propolis opgelost in sipritus.
Dat dacht ik eerst ook... maar dat wordt afgeraden ivm de dampen die daarvanaf komen. Schijnen niet goed te zijn voor de bijen. Daarnaast dacht ik dat de bijen zowiezo zelf met propolis en was aan de gang gaan aan de binnenkant. Maar ook om die reden maak ik dus wel alvast wat vervangingsoderdelen. Mocht iets vervangen moeten worden dan heb ik het direct bij de hand.
Ik zat overigens ook nog te denken om meubelwas van bijenwas te gebruiken. Mits daar niets bijonvriendelijks is toegevoegd moet dat een heel goed alternatief zijn voor beitsen aan de binnenkant toch?
semar schreef:
nee, dat is juist het punt van de propolis laag, de spiritus is in een 10 minuten verdampt, en de bijtslaag wordt af/opgesloten door de laag proplis, pas het als 20 jaar toe.

Embraced schreef:[Door het met de frees te doen en een sjabloon is de kier minimaal. Zit behoorlijk strak in elkaar. Daarnaast ga ik wel houtlijm gebruiken, dus dat zorgt ook nog voor een vochtwerend effect tussen de randen. Dan wordt het ook nog eens aan de buitenkant gebeitst.. dus dat zal best meevallen dan. Maar het hout zal zo nu en dan onderhouden moeten worden. Met het onderling kunnen uitwisselen van de reserve onderdelen zal dat ook wel de levensduur verlengen.
bij mij zijn na 20 jaar de randen nog wel bruikbaar, de bodem en dak hebben vie de hoekvertanding zoveel vocht opgezogen dat ze langzamerhand uit elkaar zijn gevallen, de vliegplanken en voorste deel van de bodems zijn vervangen en de zijranden van het dak.
de zelfgemaakte kasten met koud op elkaar geljmd en ge¨pijkert hebben daar nog geen last van en die zijn 5 jaar ouder.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door p.zwartepoorte » za 15 jun 2013, 10:02

Straks ff na de opendag van de werkbij
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 15 jun 2013, 12:37

Leuk artikel van BDC over de Werkbij in Bijenhouden. Kees Verrips ziet de imkers veranderen...minder voor geld, meer door passie gedreven. Terwijl er door de crisis toch ook weer meer imkers bijkomen. Het leuke van de Werkbij is dat ze leer-en-werktrajecten aanbieden op maat. Een initiatief dat veel respect verdient.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 15 jun 2013, 16:39

Vanmiddag 3 Carnica koninginnen (mijn eerste serie in kielers) geoogst (zachtaardig en roetzwart). Eentje verkocht. De andere twee ga ik vanavond opzetten in drie-ramers waarin oxaalzuur behandelende bijen komen.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door A.A. Staals » za 15 jun 2013, 19:18

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vanmiddag 3 Carnica koninginnen (mijn eerste serie in kielers) geoogst (zachtaardig en roetzwart). Eentje verkocht. De andere twee ga ik vanavond opzetten in drie-ramers waarin oxaalzuur behandelende bijen komen.

gr.
Hebben die dan al zoveel jonge bijen dat je dat kunt beoordelen?

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 15 jun 2013, 19:28

Ad,

helemaal gelijk! Ze hebben gesloten broed, maar van de week moeten hier nieuwe koninginnen en dus moesten ze er wel uit.
Ze hadden wel gesloten broed.

Ik had iets van 10 K. uit redcellen kunnen oogsten (alleen voor Ad: uit het meest zachtaardige volk van Van Bree). Door de kou is er een deel van deze k. mislukt. Mijn schuld want had niet door de dat de nachten zo koud waren, maar dat ha dik al verteld. Niettemin zien deze k. er wel erg mooi uit en zoals gezegd erg zwart. Het is idd nog een beetje afwachten hoe zachtaardig ze blijven.

gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten