Kleinere mannen minder mans ?

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door bee-tree » ma 06 mei 2013, 09:46

Met kleinere mannen bedoel ik darren die uit werkstercellen ontstaan. Johan Joustra de boeiende schrijver van 'Het Bijenboek' schreef in 1941
dat er aan getwijfeld werd of kleinere darren in staat zijn om te paren. De koningin zou haar achterlijf niet ver genoeg naar onder kunnen
buigen om het copulatie-orgaan van de kleinere dar te kunnen bereiken. De koningin zit tijdens de paringsvlucht op de 'rug'van de dar.
Wie van jullie weet of de visie op dit seksueel probleem nog steeds zo is ? Ik hoop dat ook kleinere darren geschikt zijn om hun mannelijke
opdracht te vervullen. Waarom koester ik die stille hoop ? Dat zit zo: Nota bene eind maart toen het dit jaar nog winters koud was,
liepen al om 12 uur in de morgen een tiental 'ondermaatse' darren energiek rond bij de vliegspleet. Ze maakten korte vluchtjes want
in de wind was het amper 6 graden. Bij de vliegspleet was het 12 graden of hoger door de flinke instraling.
Tegen mijn eigen advies in opende ik de kast. Ontgoocheling volgde. Er was alleen bultbroed in werkstercellen. Conclusie: darrebroedige koningin.
Wat te doen ? Johan Cruyff schoot...... me te binnen met zijn 'elk nadeel heeft z'n voordeel'. Ik heb de koningin braaf door laten leggen tot 24 april,
met de gedachte "Vroege darren geven vroege bevruchtingsmogelijkheid" Op 24 april heb ik haar laten inslapen.
In het moederloze volk heb ik een raam broed in alle stadia gehangen , vol met jonge en oude bijen. Beetje apiquard op de raten. Er viel geen
enkele dode. Ik moest me beheersen om al na enkele dagen te kijken of er redcellen gebouwd werden. Pas na 9 dagen, toen de tijd verstreken was
waarin redcellen kwetsbaar zijn, heb ik voorzichtig, zonder beroking en zonder handschoenen aan en zonder kap op, het raam even bekeken. Ze deden
niet moeilijk. Er stond op een vrije plek van de raat een fraaie grote dop. Helaas maar eentje. Morgen 7 mei 2013 komt het moment van de waarheid.
Zal ze tuten nu ze geen rivales zal 'horen' kwaken ? Zal ze een geschikte man vinden ? Er zijn bij ons nog geen 'modale' darren op stap, wel 'sub-modale'
Sorry voor die benamingen Groeten Zjef

Propolis
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 mei 2013, 09:51
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door Propolis » ma 06 mei 2013, 15:03

Ik ben een nieuwe deelnemer op dit forum.
Om het ijs te breken ga ik over dit onderwerp graag even nadenken en ga ik mijn licht opsteken bij een naburige bijenstal van een botanische tuin.
Op deze warme dag wens ik iedereen een voorspoedig seizoen toe met het imkeren.
Propolis.

Propolis
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 mei 2013, 09:51
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door Propolis » di 07 mei 2013, 10:03

Gisteren gaf ik als als aspirant nieuwkomer een reaktie, omdat ik dacht op de juiste wijze te zijn ingelogd.
Ik heb mij op een verkeerde wijze toen ingelogd en kwam met mijn reaktie op de verkeerde Forum plek.
Dit heb ik nu recht gezet en wil graag deelnemen aan dit forum met de naam Propolis.
Edit: Ik heb het vorige bericht op je naam gezet (Eindbeheerder)
Mogelijk zijn kleinere darren zowiezo niet goed in staat om de koningin de benodigde tijd van bevruchten in de lucht te dragen.
Hierdoor is de tijd te kort, omdat er een vroege landing plaats vindt.
Is dit geluid ook aan andere bekend of moet ik dit als een mythe over mannetjes zien?
Groeten Propolis.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door semar » di 07 mei 2013, 10:40

bee-tree schreef: De koningin zit tijdens de paringsvlucht op de 'rug'van de dar.
Zjef

volgens mij maak je een denkfout.
de darren worden door de moer aangetrokken als ze bronstig is en de angelkamer opent, dan duiken er direct verschillende mannetjes op de een na de ander en niet andersom.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
Queen-Bee-Hives06.jpg
plaatjes zeggen...

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door bee-tree » vr 10 mei 2013, 08:35

Moi Dominique, ook al uit je broeierig nest ? Ik al vanaf 5 uur. Dank zij de bijen trap ik al 4 dagen dauw. Volken naar het Koolzaad.
Bedankt dat je me hoop hebt gegeven dat ook kleinere darren kunnen paren. Maar paren is niet hetzelfde als copuleren.
Volgens jouw schitterende foto moet het paren kunnen lukken, maar op de foto is niet te zien dat de edele delen van de dar 'enteren' aan de koningin.
Het lijkt gestuntel. De huidige natuurwetenschap eist sterke bewijzen, ze is niet tevreden met aanwijzingen. Dus er moet een you tube filmpje komen
om ook de hardnekkigste twijfelaar te overtuigen. Overigens: jouw opmerking dat het mijn bedenksel is dat de koningin liftend op de rug van de dar
paart, is niet juist. Het staat op blz. 100 van 'Het Bijenboek'van Johan Joustra, letterlijk: "De koningin zet zich op de brede rug van de uitverkoren dar,
buigt haar achterlijf omlaag en omsluit aldus het geslachtsorgaan dat ver buiten het lichaam van de dar uitsteekt" Als voetnoot schreef Johan in 1941
dat het nog niet wetenschappelijk was bewezen. Wie weet hoe dit beeld ontstaan is ? Het zou wel eens afkomstig kunnen zijn van Aristoteles,
de beroemde Griekse wijsgeer, die leefde van 384 tot 322 voor Christus, leermeester van Alexander de Grote.
Aristo bedreef niet proefondervindelijke wetenschap, maar intuitieve, dus bedacht hoe de natuur in elkaar zat, kreeg invallen en ingevingen.
Hij beschikte niet over de waarnemingstechnieken van tegenwoordig. Hij moest zich redden met slechts enkele waarnemingen.Zijn verstand bracht hem ver.
In onze middel(matige) eeuwen (500-1500 na Chr.) hadden zijn geschriften zo veel gezag dat men nauwelijks proeven deed om te ontdekken of het klopte.
Door de hoge vlucht van de onderzoekstechniek zoals de digitale fotografie , hoeven we niet meer in fabeltjes, mythen en sprookjes te geloven. Zij
dienen als boeiende ontspanningslectuur. Zo vind ik het beeld van de koningin , ontspannen zittend op de rug van een van haar minnaars, veel eleganter.
Misschien behoort het tot het voorspel , de paarvorming, het paren, wat uiteindelijk moet leiden tot de copulatie-act waarbij de dar moet bengelen.
Momenteel hebben de 'submodale'darren bij huis het rijk voor zich alleen, nu de andere op het Koolzaad zijn.
De dichtsbijzijnde imker is een verwoed 'koppensneller'; geen dar krijgt de kans om de kop boven het 'maaiveld' uit te steken.
Ik hoop je binnenkort te melden of de koningin, die zich op 7 mei jongstleden heeft gemeld, succesvol gepaard en gecopuleerd heeft. Groeten Zjef

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 10 mei 2013, 09:06

Heeft Dhr Joustra in zijn boek soms de darren van een leggende werkbij bedoelt? zie mijn bijdrage onderstaande link.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ij#p151911

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door bee-tree » za 11 mei 2013, 08:34

Moi Jaap, Johan heeft het alleen over darren uit eitjes va een onbevruchte en uitgelegde koninginnen.
Moi Propolis. Net als Jaap bedankt voor je meedenken. Je had Aristoteles goed van repliek kunnen dienen als je in de vierde eeuw voor Chr.
geleefd zou hebben . Ook had je een goede discussiepartner van Johan Joustra kunnen zijn, 75 jaar geleden. Dan had hij die voorstelling van de bruidsvlucht
wellicht niet in zijn boek opgenomen. Maar dan was zijn boek minder lezenswaardig geweest en had het ons niet geprikkeld om eens uit te
zoeken hoe bepaalde denkbeelden ontstaan zijn. Ik heb je via e-mail al opgeroepen om over het internetmeer te surfen.
Helaas ben je vergeten om naar mijn submodale darren te kijken toen je een week geleden op die zomerse middag bij me op bezoek was
terwijl ik druk bezig was de volken reisklaar te maken. Dan had je kunnen zien dat die kleinere darren eigenlijk '' ietsiepietsie kleinere darren'
genoemd hadden moeten worden . Een paar millimeter korter en smaller hoeft ze niet minder mans te maken. Ik vond ze zelfs
energieker en minder koukleumiger dan de modale darren, want ze waren zich al aan het oefenen onder de 10 graden. Waarvoor ? Om een maagdelijke koningin
die nog geen kans heeft gehad haar vleugels in conditie te brengen, bij de eerste uitvlucht op hun "schouders" te nemen? Dan kan ze zittend op de rug
'vliegles' krijgen. Op de rug van een kleinere dar kan ze zelfs beter 'smans borst omarmen dan op de bredere rug van zo 'n dikke lobbes. Dus onderschat ze niet.
Ondanks dat je 10 jaar geleden gestopt bent met je hobby, krijg je, dank zij het imkerforum, weer zin om het boeiende leven der honingbij en solitaire bijen
te gaan bestuderen in je eigen prieeltje met de laptop op je schoot. Bovendien gaat per 1 december 2013 een moratorium in op het gebruik van bepaalde
neonicotinen gedurende 2 jaar. Dan moet blijken of de vruchtbaarheid van de koninginnen en darren weer toeneemt en minder volken sterven.
Daardoor minder teleurstelling en de brui aan bijenhouden geven zoals 10 jaar geleden. Groeten. Zjef

P.S. Je doet het landelijk bestuur een plezier als je in kinderen liefde voor de natuur wekt , met name het bijenhouden,door ze naast de proza-ische
werkelijkheid ook kennis te laten maken met de po-etische werkelijkheid.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door Jaap v.Popering » za 11 mei 2013, 09:16

bee-tree schreef: . Ook had je een goede discussiepartner van Johan Joustra kunnen zijn, 75 jaar geleden.

.
Hij is destijds wel bij mijn vader op bezoek geweest , maar toen was ik nog zo klein dat hij mij waarschijnlijk niet heeft begrepen :lol: :o en dan helemaal in Zeeland .

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door semar » zo 12 mei 2013, 09:27

bee-tree schreef: want ze waren zich al aan het oefenen onder de 10 graden. Waarvoor ? Om een maagdelijke koningin
die nog geen kans heeft gehad haar vleugels in conditie te brengen, bij de eerste uitvlucht op hun "schouders" te nemen? Dan kan ze zittend op de rug
'vliegles' krijgen. Op de rug van een kleinere dar kan ze zelfs beter 'smans borst omarmen dan op de bredere rug van zo 'n dikke lobbes. Dus onderschat ze niet.
.

het is verleidelijk menselijke sentimenten en op bijen te projecteren maar er zitten wel wat dingen in wat je schets.

Bijen hoeven niet in conditie te komen om te vliegen dat zijn ze of ze zijn het niet (kruipers)
als de moer op de rug van een dar ´s mans borst kan omarmen dan kan de dar natuurlijk niet meer vliegen. :wink:
als de moer niet bronstig op de vleugels is kijken de heren zelfs niet naar haar om.
pas als ze de angelkamer opend en in de lucht de boodschap ´ja, ik wil´ hangt pas dan vormd zich een darrenkogel en werpen de heren zich de een na de ander op haar voor de korte paring de explosie van het geslachtsorgaan, het opklimen van de volgende etc.

de evolutie heeft er voor gezorg dat de mannen uitgerust zijn met hun enorme oogen ( om je beter te kunnen zien mijn kind)
en extra reukvermogen in hun langere antenes (om je beter te kunnen ruiken mijn kind) en wellicht een grooter postuur als soort van lijfwacht (wel een heel ongelukkige koningin die door een vogel wordt opgesnapt terwijl zo veel dikkere smakelijke hapjes om haar heen vliegen).

anders waren die aanpasingen vast wel omgedraaid??

het misverstand komt vast uit de tijd dat het boek werd geschreven (1941) toen de er nog mannenwerk en vrouwenwerk was bij de mens en de rolverdeling en wat men daarmee van een individu verwachte nog niet door de emancipatie was gewijzigt. de oorlog en emancipatie heeft het beeld van man-vrouw toch wel enorm aangepast (bij ons mensen dan).

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kleinere mannen minder mans ?

Bericht door bee-tree » ma 13 mei 2013, 10:12

Goede morgen Dominique, wat een geweldige reactie. Ik ben onder de indruk. Je hebt toch zeker niet
de kerkgang overgeslagen om je begeesterende 'preek' aan mij te richten ? Ik ben het voor 90 procent
met je uitleg eens zoals het ontstaan van denkbeelden over de omgang tussen mannen en vrouwen.
Politiek en religie en economie en filosofie enz. kunnen de rolverdeling bepalen. Wij brengen die dan op dieren over.
Ik zit al een paar uur achter de computer. Mijn ogen beginnen te branden (van de straling ?) Ik moet nu even naar buiten.
Wat mooi dat dit onderwerp zo vreedzaam besproken kan worden. Er heerst geen sfeer van gelijk willen hebben.
Ik hoop dat niemand het GOH noemt; gefilosofeer is een toepasselijker woord.
Semar, je hoort nog van me. Zjef P.S. Gisteren heb ik de computer niet aan gehad. Ik was down doordat een koppel Gaaien
het nest van een Zanglijsterpaar met halfwas jongen heeft leeggeroofd. We moeten harder worden; de natuur is hard ook al
ziet ze er momenteel stralend uit. Ik beklaag net als jij de koninginnen die tijdens hun bruidsvluchten verongelukken doordat
ze een prooi worden van vogels. We moeten natuurlijke verliezen leren accepteren .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten