Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door imker Marinus » ma 03 mar 2014, 23:23

Hans van der Post. schreef:
imker Marinus schreef:Gisteren twee volken verenigd, 1 buckfast, de ander onbekend. Koningin van het volk van onbekende afkomst gevonden en verwijderd. Wat me opviel was dat beide volken al erg groot :o :o waren, beiden meer dan 10 straatjes vol. [...............]
Waarom heb je dan verenigd? als die volken zo groot waren??
Inderdaad heb JIJ kans dat je een zwerm rond half april krijgt.
Ik vind dit toch merkwaardig. :think:
Leg mij en andere eens uit waarom nu en waarom bij zulke grote volken te verenigen.
10 Straatjes bijen = per volk zes a zeven ramen broed als dit uitloopt 12 ramen bijen per volk :!:
Ha Hans,

De reden is eenvoudig, ik wil verder met buckfast. Nu zijn de volken nog redelijk klein (dacht ik) en kon ik de koningin nog vinden (natuurlijk zat ze op het laatste raam). Er zijn natuurlijk ook andere opties, bijvoorbeeld het volk verkopen. Maar dat is toch lastig, mijn volken zijn lastig te bereiken, een paar honderd meter over een smal kronkelend bospaadje. Oorspronkelijk wilde ik beide volken verenigen en alleen de ene koningin weghalen. Uiteindelijk heb ik het volk waar ik niet verder mee wil gesplitst, een deel met koningin in een 6-ramer en het andere deel verenigd (hopelijk verkleint dat een beetje de kans op een zwerm). Ik deed dat de volken groter waren dan ik dacht. De 6-ramer heb ik naar een andere plek gebracht (en geloof me, dat was een heel gesjouw door het bos zo zwaar was de kast.). Het volkje in de 6-ramer zal ik mogelijk te koop aanbieden, het staat nu bij een bevriende imker.

Uiteindelijk maakte ik de opmerking vooral om de mensen er op te attenderen dat de volken al wel eens groter kunnen zijn dan gedacht en dat er al darren zijn.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op di 04 mar 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 mar 2014, 23:32

Citaat:
Uiteindelijk maakte ik de opmerking vooral om de mensen er op te attenderen dat de volken al wel eens groter kunnen zijn dan gedacht en dat er al darren zijn.
Ja Marinus dat is bij jou volken het geval. Dit hoeft niet voor heel Nederland te gelden.
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door imker Marinus » di 04 mar 2014, 10:02

Hans van der Post. schreef:Citaat:
Uiteindelijk maakte ik de opmerking vooral om de mensen er op te attenderen dat de volken al wel eens groter kunnen zijn dan gedacht en dat er al darren zijn.
Ja Marinus dat is bij jou volken het geval. Dit hoeft niet voor heel Nederland te gelden.
Heb je helemaal gelijk in Hans. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Het zou me niet verbazen als het te maken heeft met de temperatuur die niet zo laag is geweest deze winter. De volken zijn daardoor wat eerder op gang gekomen. Net als de natuur, die is ook wat sneller dan vorig jaar. Er komt al flink wat stuifmeel binnen (ik moet wel bekennen dat ik ze flink gevoerd, beide volken wel 20 kilo suiker, droog wel te verstaan) Toen ik eind december beide volken met oxaal behandelde waren ze 6 straatjes groot, toch flink wat bijgekomen in de afgelopen maanden.

Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door jasper-k » vr 07 mar 2014, 13:02

weet je ook zeker dat het darren zijn van dit jaar?
Er zijn ook voorbeelden van grote volken waarin de darren mee mogen de winter in, ik heb vorig jaar met het oxaal druppelen ook darren gezien in de tros en niet aan de koude buitenrand... :shock:
Een volkje op 6 ramen in een compacte tros is misschien wel 12-15 ramen bijtjes die vrijuit door de kast rennen.
Ik zou voorlopig nog voorzichtig zijn met aantallen schatten, ieder volk verliest nu nog een hoop bijen...

groeten
Met vriendelijke groet, Jasper

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door imker Marinus » vr 07 mar 2014, 16:09

Ha Jasper,

Een goede vraag. Ik kan niet uitsluiten dat het darren van vorig jaar betreft. Wel zag ik vorige week ook wat darrenbroed.

Je opmerking over de compactheid van de tros snijdt natuurlijk ook wel hout. Al moet ik zeggen dat ze eind december niet zo compact zaten. De temperatuur lag zo rond de 5 graden, eerder iets erboven dan eronder. Ook is de temperatuur nog niet enorm veel hoger dan toen.

Morgen maar eens kijken hoe ze vliegen.

Vriendelijke groet,

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 mar 2014, 19:34

Ik heb nu al mijn volken bekeken , en ben vrij goed de winter door gekomen , veel grootte maar toch ook enkele kleinere volken .
Ik heb ze allemaal tien kilo suiker gevoerd ,en een gedeelte heeft op dit moment zelfs meer op voorraad dan ik gevoerd heb . Er is dus in de herfst nog veel nectar binnen gehaald .
Ook zijn er volken waar het broednest al tegen het voer aankomt , en was het een noodzaak om aan de zijkanten een raam voer te verwijderen en een leeg raam voor in de plaats te hangen om zodoende ruimte hiervoor te creëren , en met deze ramen voer andere volken welke een te kort dreigen te krijgen weer te helpen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » vr 07 mar 2014, 20:19

Hallo Jaap,

Ben je niet vroeg met controleren? Moet je je volken inzetten voor de bestuiving?
Ik wil pas kijken als de temp boven de 15 graden is en dat is het hier nog niet geweest.
We imkeren pas twee jaar dus komen we net kijken. Twijfel blijft er altijd, doen we het goed of niet. :think:
In ieder geval 90 % de winter door gekregen.

Erik

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 mar 2014, 21:00

De meeste volken gaan naar het fruit ,wat dit jaar denkelijk vroeg zal zijn , en de rest heb ik verkocht en dan moet je toch ook een controle uitgevoerd hebben .
Overigens doe ik dit elk jaar zodra ik het geschikt vindt . Wanneer het ( bij voorbeeld ) volgende week 15 graden of meer is ,en er staat wat meer wind , vind ik dat minder geschikt omdat je bijen dan over de raten gaan hollen .

Jaap v P

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » vr 07 mar 2014, 22:00

Jaap v.Popering schreef:De meeste volken gaan naar het fruit ,wat dit jaar denkelijk vroeg zal zijn , en de rest heb ik verkocht en dan moet je toch ook een controle uitgevoerd hebben .
Overigens doe ik dit elk jaar zodra ik het geschikt vindt . Wanneer het ( bij voorbeeld ) volgende week 15 graden of meer is ,en er staat wat meer wind , vind ik dat minder geschikt omdat je bijen dan over de raten gaan hollen .

Jaap v P
Jaap hoeveel volken heb jij eigenlijk?
En zoals ik van de week al zei mijn bijen hebben nu meer voer dan toen ik ze inwinterde.
vandaag een paar volken nagekeken en er zit veel verse nectar in.
Ik zal ze zeer binnenkort ruimte moeten geven of een Honingkamer erop anders is er geen ruimte voor het broednest.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 mar 2014, 22:18

Ik ben wegens mijn leeftijd aan het minderen ,maar het lukt nog niet zo goed . Wanneer ik in de herfst gebeld wordt van er hangt een bijenzwerm , kan ik niet laten om deze op te halen ik heb nog een dikke vijftig volken
Op dit moment ruimte geven doe je het best met een vel kunstraat of uitgebouwd raat , direct naast het broednest .

Jaap v P

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten