Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door pieter1 » ma 26 mei 2014, 10:54

Ik had nog een mooie grote voorzwerm geschept, en van het afgezwermde volk heb ik nog twee volle verzegelde honingkamers gehaald!
http://www.bessenkwekerij.com/2014/05/e ... zwerm.html

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door semar » ma 26 mei 2014, 13:47

dadant ramen hebben dikker houten tallen vooral de bovenlat is daar dikker,
en ook maar een broedbak.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » di 27 mei 2014, 18:46

Vandaag een kilo suiker gegeven aan een zwerm van donderdag.Aangezien ik er pas Zondag van hoorde,die dag ook geschept.
Petro

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Primus » di 27 mei 2014, 18:51

Vandaag héél de dag honing geslingerd.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch » do 29 mei 2014, 17:43

Net klaar met slingeren van een broedkamer uit mijn spaarkast.........tot mijn grote verbazing trof ik GESLOTEN DOPPEN aan op de buitenkant van een kant raam....verder brias....raam met doppen bekeken en ze stonden nog op uitlopen ook........kieler met jonge bijen gevuld en een drieramer ......moertjes laten inlopen..2 in drieramer en 1 in kieler......de oude moer is nog aanwezig ...volop eitjes.....het slechte weer hield haar gelukkig binnen :D
De geslingerde broedkamer onder het rooster op de plaats van broedkamer 2.....broedkamer 2 met veel brias boven het rooster gezet onder de 2 half gevulde honingkamers.
Zaterdag gauw een broedkamer met kunstraat tussen broedkamer 1 en 2 zetten...met het mooie weer zal de zwermneiging dan wel weer verdwenen zijn.
Opmerkelijk dat de doppen aan de buitenkant van een kantraam zaten en verder nergens.Er zit ook volop gesloten werkster broed aan de buitenkant van het kant raam.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch » vr 30 mei 2014, 19:20

13 verzegelde ramen uit de Dadant kast gehaald,5 gedeeltelijk uitgebouwde ramen aangevuld met 4 kunstraat ramen....deze honingkamer op het rooster gezet.....hierop nog eens een honingkamer met 9 ramen kunstraat gezet,gevolgd door 3 honingkamers met onverzegelde honing.....ik zou deze kunnen slingeren want ze is met het slechte weer van de afgelopen week waarschijnlijk wel voldoende ingedampt.
Maar doe het niet.......dan zou er geen spat honing meer in het volk zitten en met al dat broed ,zorgt dat meteen voor enorm veel stress.
Agressieve bijen zijn het gevolg en ze raken zo de kluts kwijt,dat al zou de dracht op gang komen dit weekend,ze niks meer halen.
Ik laat ze dus voorlopig met rust,zodat ze de 2 honingkamers helemaal kunnen uitbouwen en hier ook voorraad in stoppen...pas dan ga ik weer slingeren.
De broedkamer...1 stuifmeel raam verwijderd en een kunstraat voor in de plaats gehangen..geen enkel teken van zwermneiging,ondanks dat de broedkamer barstens vol met bijen zit......ook enorm veel darren.Wederom hangen er trossen met bijen onder de ramen....gisteren in de regen een begin van baard vorming...ze passen nog maar amper in de kast :D
Had eigenlijk wel doppen verwacht gezien het slechte weer en de over volle kast,maar nog steeds niks...2 speeldopjes,dat was alles.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 mei 2014, 21:55

Vandaag een echte bijendag.
Vanochtend de allerlaatste volken bij een teler vandaan gehaald :). Hehe. Deze iets langer laten staan zodat niet alle tegelijkertijd terug kwamen.
Vanmiddag nog drie volken overgezet voor een collega.
Vanmiddag een zwerm geschept (de derde al van het jaar). Een volk gecontroleerd op het uitkomen van een dop. Daar zat bijna geen bij meer in! Pff. Ik kijk meteen achterom en zie plotsklap een zwerm hangen die gisteren al moet zijn afgekomen. Ook meteen nog een tutende moer van de raat geplukt en die in een kooitje gedaan. De moer in de zwerm moet door het rooster zijn gegaan.
Vanmiddag gratis paletten opgehaald + worteldoek. Die paletten gaan ca. 4 jaar mee. Vanavond hiermee een van mijn vaste standen opnieuw ingericht. Eerst mierenbulten geeffend, zodat de ondergrond vlak is. Het worteldoek is om het gras tegen te houden. Ik wil af van dat gras.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » za 31 mei 2014, 19:03

Vandaag weer potten gevuld. Laat de linde maar komen. :D :be9:
Bijlagen
IMG-20140531-WA0001.jpg
Wat een heerlijk product fly bees fly.
IMG-20140531-WA0000.jpg
IMG-20140531-WA0002.jpg

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » za 31 mei 2014, 21:36

Ziet er zo goed uit Erik.

Weeg je ook wat in de potten gaat?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » za 31 mei 2014, 22:33

ja Altijd iets te veel. Beter te veel geven dan te weinig.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten