Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door renske » di 21 okt 2014, 16:16

Vanochtend spanbanden om de kasten en de golfplaten die erop liggen gedaan. Hopelijk vallen er geen dikke takken op met de storm.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » vr 31 okt 2014, 19:26

Genoten van het uitzicht voor mijn stal :D
Bijlagen
stal.jpg

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » za 01 nov 2014, 13:17

20141101_105322_resized.jpg
We houden ons doodstil
Even wat opruimen en grasmaaien. Alle bijenkasten vliegen en volop leven in de tuin.
Bijlagen
20141101_105332_resized.jpg

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door JackC » zo 02 nov 2014, 18:59

vandaag muizenroostertjes geplaatst; waren de bijen eerst niet zo blij mee. Leverde me zelfs de eerste wintertijd-steek op. :be5: Later vanmiddag leken ze al gewend, maar sommigen hadden nog steeds moeite met binnen komen. :be2:

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door bee-tree » wo 05 nov 2014, 07:24

Vandaag probeer ik te controleren of er in 'wat volken, die ik de honing heb laten houden, nog 'n koninginnerooster ligt.
Gister was het eerste wat ik elke dag doe, achter de kasten langs de muizenvallen controleren,
zodra het om half acht licht is. Gister weer twee Halsbandmuizen verhuisd naar 'n Natuurmonumentenbos , 2 km verderop,
om inteelt te vermijden. Elke dag is deze activiteit 2 % van de door de dokter aanbevolen lichaamsbeweging.
Daarna de mansgrote zonnewassmelter met toebehoren onder dak gebracht.
'n Half uur blad geharkt voor de composthoop. Forumberichten gelezen. 'n Entemologe (insectenonderzoekster)
'n e-mailbericht gestuurd met de vraag tegen welke parasieten de neo-nicotinen gericht zijn. Zij doet veldproeven
voor 'n bedrijf in Amsterdam dat bestrijdingsmiddelen(?) maakt. Het fijne er van durfde ik nog niet te vragen.
Ze was nog niet bekend met de Kleine kastkever. We hebben het maar gezeliig gehouden op 't terrasje tijdens Adrillen.
Gistermiddag uit m'n 50 vogelboeken vijf boeken vluchtig doorgenomen om wat meer te weten te komen over het
gedrag van spreeuwen ,van wie ik hoop, dat hun rondvluchten op warme middagen boven het terrein waarop
de bijenvolken staan, niets te maken heeft met bijen vangen.
Ik heb 'n voorlopig antwoord gevonden in het boek "De Spreeuw". (Zie topic: Ooievaar bijengevaar ?) :b10: :b10: :b10:

P.S. Ook nog appels geraapt, radijsjes op azijn gezet, veldzuring geplukt voor rauwkost, Witte honingklaver en Teunisbloem
gezaaid op 'n overstapplaats voor kano's, enz.

Ajpol
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 18:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Ajpol » wo 05 nov 2014, 08:43

Heb jij een mansgrote zonnewassmelter? Toevallig ook op een foto? Ik zoek nog inspiratie om zo'n ding zelf te bouwen.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door bee-tree » wo 05 nov 2014, 10:16

Ajpol schreef:Heb jij een mansgrote zonnewassmelter? Toevallig ook op een foto? Ik zoek nog inspiratie om zo'n ding zelf te bouwen.
Ja, maar nog niet op 'n foto. Ik zal je de maten binnenkort geven en andere eigenschappen. Dan heb ik misschien
ook 'n foto laten maken. Momenteel staat hij in de schuur, maar voor 'n ge-interesseerde zoals jij, wil ik hem
weer in "werking" opstellen. De inhoud is geschikt voor 3 lagen raampjes.; 3 keer 3 broedkamerramen of 3 keer 5 honingkamer-
raampjes van standaardformaat, dus 9 broed- of 15 honingkamerramen. Dan kun je zelf al inschatten hoe breed en hoe diep
en lang hij MINSTENS is, want ik heb de ruimte voor de wasbroodslee niet meegerekend.
Hij staat op 'n lange platte (steen ?)kruiwagen die ik 's morgens op het Zuid-Oosten richt, tussen 12 en één uur op het Zuiden en
in de namiddag op het Zuid-Westen. Alleen op het Zuiden richten, is soms óók voldoende.
Op de kruiwagen rust het uiteinde op het uiteinde van 'n broedkamer om hem geschikt schuin te laten staan. Zjef :b10: 3

P.S. Heb je nog vragen waar ik aan moet denken ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Hans van der Post. » do 06 nov 2014, 14:11

bee-tree schreef:[..........]Gister was het eerste wat ik elke dag doe, achter de kasten langs de muizenvallen controleren,
zodra het om half acht licht is. Gister weer twee Halsbandmuizen verhuisd naar 'n Natuurmonumentenbos , 2 km verderop,
om inteelt te vermijden..
Welke muizen :be2:
Meen dat je in het noorden van het land woont
!Hans.

Ajpol
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 18:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Ajpol » do 06 nov 2014, 19:50

Mooi bee-tree. Hoe meer info hoe liever. In eerste instantie was mijn uitgangspunt de maat van het raam dubbelglas dat ik nog heb staan. Maar dat ding is behoorlijk zwaar. Wat weer ten koste van de handelbaarheid gaat. Zie je foto graag tegemoet.
Albert Jan

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door bee-tree » do 06 nov 2014, 20:46

Hans toch ! Ik praat al 't hele jaar over die fraaie "Micky Mouse", de Apodemus flavicollis, die sinds 'n jaar
of zes vanuit Duitsland het Oosten van Nederland koloniseert. Ga er maar van uit dat deze soort inmiddels
gevonden kan worden van Bad Nieuwe Schans tot Maastricht.
Ik woon weliswaar in Noord-Nederland waar óók jij woont, maar Nederland is ondanks z'n relatief kleine oppervlak
toch 'n Noord-Westen en Zuid-Westen en Zuid-Oosten en Noord-Oosten en Midden rijk. Als de weervrouwen en mannen het
over het Noorden hebben, bedoelen ze de kuststrook van Noord-Holland en Friesland en een stuk van Groningen.
Als ze het over het Noord-Oosten hebben, bedoelen ze het Oosten van de provincie Groningen,waar wij wonen,
en daaronder Drenthe en Overijssel en Gelderland.
Als je de schitterende mono-grafie over de Halsbandbosmuis goed gelezen hebt, dan zie je dat niet alleen de Vijlener bossen
in Zuid-Limburg door deze soort gewaardeerd wordt, maar ook de parklandschappen en bossen van met name
ons gebied Westerwolde, dat pal tegen de Duitse grens aan ligt. In de tijd van Napoleon behoorde 't tot het
Wester-Ems Département. De Ems oftewel de Eems ligt 15 km Oostwaarts van ons. Het bekenstelsel in de "Heerlijkheid
Westerwolde" is te beschouwen als de bedding van de oer-Eems. Je zou de nieuwe gemeente na fusie van de Oost-Groninger
gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde en Oldambt en Stadskanaal en Pekela de naam "Gemeente Wester-Eems" kunnen'
geven om geruzie te vermijden over de naam. Van mij mag ze in het nieuwe wapen de Apodemus flavicollis dragen. :o Zj.

P.S. Apo betekent in het Grieks: bij ' vandaar dat het Griekse Apis vertaald is tot bij. Overigens apo is 'n adjectief, maar apis
'n zelfstandig naamwoord . demus = volk flavis = geel collis = band of kraag.
Dus je kunt deze fraai getekende muis noemen : De bij het volk (levende) gelekraagdragende (muis).
Als je die in de bijenkast op bezoek krijgt, ben je meteen de Varroa"s kwijt.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten