Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 nov 2014, 00:55

citaat B3: Als je die in de bijenkast op bezoek krijgt, ben je meteen de Varroa"s kwijt.
en ook je bijen. :be2:
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door bee-tree » vr 07 nov 2014, 09:38

Ajpol schreef:Mooi bee-tree. Hoe meer info hoe liever. In eerste instantie was mijn uitgangspunt de maat van het raam dubbelglas dat ik nog heb staan. Maar dat ding is behoorlijk zwaar. Wat weer ten koste van de handelbaarheid gaat. Zie je foto graag tegemoet.
Albert Jan
Albert-Jan, doe dat raam voorlopig niet weg. Ik gebruik momenteel sinds een paar jaar een overbodig GLAZEN voorzetraam
omdat het oorspronkelijke plexiraam troebel was geworden en scheuren vertoonde door het weer en het zonlicht.
Het was lang niet zo zwaar , maar het trok krom waardoor er kieren ontstonden.
Het huidige zwaardere glazen raam leer je wel ergonomisch hanteren. Ik laat het zijdelings over de zware bak
heenglijden als ik hem ga vullen , leeg maken en weer sluiten..
Om het glas niet besmeurd te laten worden met propolis en raatresten. heb ik onder het glazen raam NOPPENFOLIE liggen,
Als een lijkkleed ligt die over de 'doodskist', want daar lijkt m'n zonnewassmelter op. Voorlopig vinden daar schimmels en
bacteriën en stofmijten en eitjes van wasmotjes hun 'droevig' einde in. Misschien ook de sporen van gevreesde microben,
want het wordt met de huidige bedekking stukken warmer dan met plexiglas. Zjef :auto-iroc:

P.S. Ik moet nog de precieze maten opnemen, al komt het niet op 'n millimeter aan. Mijn glazen raam steekt over de bak
aan 3 kanten 10 cm uit. De bovenste rand van het raam heeft 'n sponning waardoor het raam niet weg kan glijden.
De overstekende randen van het raam functioneren als aangrijpingspunten.
Met mansgroot bedoel ik plusminus 175 cm, inclusief de ruime wasslee en handvaten van de plateaukruiwagen ._____________
| O

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door bee-tree » vr 07 nov 2014, 10:21

Hans van der Post. schreef:citaat B3: Als je die in de bijenkast op bezoek krijgt, ben je meteen de Varroa"s kwijt.
en ook je bijen. :be2:
Hans toch ! Dat heb je zeker bedacht voor jouw cursisten waarvan sommigen misschien alles letterlijk nemen
en nog niet gespeend zijn van imkerhumor. :be2: :b10: 3

P.S. Ik wil je nog bedanken voor de site over de Halsbandbosmuis waar je ons op attent gemaakt hebt.
Vanmorgen na een goede nachtrust interpreteerde ik jouw zin "Je woont toch in het Noorden" anders dan
gisteren na een vermoeiende werkdag. Gister meende ik in jouw zin te beluisteren dat je twijfelde of het
wel Halsbandbosmuizen zijn die zich zo thuis voelen rond mijn bijenvolken. Reden? :In het artikel wordt bewust
onze regio niet genoemd. Reden ? Ter bescherming van de voor Nederland 10 jaar geleden
zeldzame soort ? Inmiddels verovert(?) ze Nederland. Gelijk met haar is het Bosuilenbestand toegenomen.
Gister sprak ik iemand die ze al jaren geleden in Ens in de Noord-Oostpolder aantrof. Daar zet ik vraagtekens bij.
Wel is ze al tot Assen gevorderd. Het is 'n enorme springster, nog beter dan de kleinere A.sylvaticus. Daarom
worden beide soorten... Springmuizen... genoemd. De A.flavicollis kan wel sprongen van 3 meter maken, recht vooruit.

Mijn twijfel aan de bedoeling van Hans z'n draadje is weggenomen dankzij een goede nachtrust,

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » vr 07 nov 2014, 18:47

Ajpol schreef:. Hoe meer info hoe liever.
Hier dan een foto van mijn zonnewassmelter . Hier hang ik 12 ramen in en bij heldere zonneschijn zit de was s'avonds in de schaal .
Bijlagen
zonnewassmelter.jpg

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » vr 07 nov 2014, 19:58

Ajpol schreef:. Hoe meer info hoe liever.

Hier mijn zonnewassmelter uit gevoerd met plexiglas. Heb nu veranderd in gewoon glas.
Plexiglas gaat werken kan ook komen doordat het uit 2 delen bestaat met verbindingstuk.
Bijlagen
IMAG0399.jpg
IMAG0398.jpg

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door ndj » vr 07 nov 2014, 21:54

Dat deed je dan wel heel laat vandaag. :o Of was dat eer maanden geleden. :be2:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 nov 2014, 22:53

ndj schreef:Dat deed je dan wel heel laat vandaag. :o Of was dat eer maanden geleden. :be2:
Kijk naar de achtergrond. :whistle:
!Hans.

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door ndj » za 08 nov 2014, 01:29

Ik dacht dat ik dat had gedaan.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » za 08 nov 2014, 09:02

Had nog geen foto bij de hand van de nieuwe situatie , dus wat heb ik vandaag gedaan? Een nieuwe foto genomen. :D
Bijlagen
20141108_084936_resized.jpg

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » za 08 nov 2014, 13:05

Haha...beslagen venster.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten