Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erick » vr 21 nov 2014, 21:33

10 struikjes Rhamnus frangula [vuilboom] geplant in de toekomstige "bloei weide voor bijen"
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Erik Konijn » vr 21 nov 2014, 21:57

Nu de koudere periodes weer aan gaan breken is het tijd om de versmalling van de vliegopening weer weg te nemen .
dit tegen het mogelijk beschimmelen van de raten waar vooral de kantramen last van kunnen hebben .

Jaap ben je dan niet bang voor muizen invasie?

Noord
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Noord » vr 21 nov 2014, 23:33

als de vliegopening niet hoger als 9 mm is ,kunnen ze er niet door kruipen naar binnen.

gr Noord

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 nov 2014, 09:19

Nee ik ben niet bang voor muizen . Ik controleer 2 x per week mijn volken aan de buitenkant en een enkele keer heb ik wat problemen .
Bij mij zijn de vliegopeningen niet hoger dan 8 mm en de breedte doet er dan niet toe .

Over de voorgeschreven vliegopening halen wij de bijenbijbel er maar weer bij ik citeer ; Met het oog op muizen mag de ingang niet wijder zijn dan een hoogte van 1/2 cm , doch dit geldt alleen voor kasten die buiten overwinteren .einde citaat ..
.Op de bouwtekening van .G.A.R.van Veen ( welke bij het boek behoort ) staat de vliegopening getekend op 7 mm bij een houtdikte ( ook dat is van invloed ) van 16 mm.

Jaap v P

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » zo 23 nov 2014, 14:28

Ik heb vandaag even bij mijn volken in de zon gezeten.Bijen op me armen,handen,wangen neus en oren.En natuurlijk in mijn haar.
Gezien het hebben van f16's in het voorjaar,blij(heel blij)met mijn Buckfastjes,zeker die van Ferry Bantjes,daar kan je tussen slapen! :D
Petro

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » zo 23 nov 2014, 19:03

petro schreef:Ik heb vandaag even bij mijn volken in de zon gezeten.Bijen op me armen,handen,wangen neus en oren.En natuurlijk in mijn haar.
Gezien het hebben van f16's in het voorjaar,blij(heel blij)met mijn Buckfastjes,zeker die van Ferry Bantjes,daar kan je tussen slapen! :D
Petro
Ik heb dit jaar zulke geweldige koninginnen gekweekt van die moer waar jij ook een F1 van hebt en hoop dat ze de winter overleeft en ik nog een jaar met haar kan kweken.
Het is een geselecteerde P0 moer van 12012.
Hier vind je trouwens de officiele pedigree jouw koningin is een dochter van de B30(FB) :be8:
http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homa ... 29.12.html
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door renske » zo 23 nov 2014, 22:16

Jaap v.Popering schreef:Nu de koudere periodes weer aan gaan breken is het tijd om de versmalling van de vliegopening weer weg te nemen .
dit tegen het mogelijk beschimmelen van de raten waar vooral de kantramen last van kunnen hebben .

Jaap v P
Bedankt voor de tip.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door petro » vr 05 dec 2014, 09:05

Ik heb even gespiekt van bovenaf(doorzichtige dekplaten) Heel diep tussen de raten wat beweging.
Op de bodemplaten best nog wel mijtenval,doch veel minder na de laatste behandeling.(half oktober)

Tot nog toe lijkt alles nog steeds goed te gaan.
Petro

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Gerard Boswinkel » za 13 dec 2014, 14:20

Vandaag eerste sessie uitgevoerd van de oxaalzuurbehandeling. Temperatuur om 8 uur vanochtend 3°C. Ideale temperatuur en dijen perfect op de tros en vlogen bijna niet op. In totaal 11 volken behandeld en alle volken in leven. Morgen de thuisstand nog even en dan ben ik voor 2014 klaar met de bijen. Dan gaan we weer uitkijken naar de reinigingsvlucht.

Groeten....................

Gerard Boswinkel
Laatst gewijzigd door Gerard Boswinkel op za 13 dec 2014, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Gerard Boswinkel » za 13 dec 2014, 14:21

Vandaag eerste sessie uitgevoerd van de oxaalzuurbehandeling. Temperatuur om 8 uur vanochtend 3°C. Ideale temperatuur en dijen perfect op de tros en vlogen bijna niet op. In totaal 11 volken behandeld en alle volken in leven. Morgen de thuisstand nog even en dan ben ik voor 2014 klaar met de bijen. Dan gaan we weer uitkijken naar de reinigingsvlucht.

Groeten....................

Gerard Boswinkel

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten