Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door FerryB » vr 21 mar 2014, 23:32

trischka schreef:
FerryB schreef:
De bijlage jacodur.jpg is niet meer beschikbaar
Vandaag en gisteren bezig geweest om Honingkamers en broedkamers te maken voor de kunststof zesramers, want die zijn nog steeds niet te koop.
Is erg leuk werk en met veel dank aan Henny Kroese die een uitstekende werktekening voor mij heeft gemaakt.
Hier een paar foto's
De bijlage Bk zesraam.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage HKzes1.jpg is niet meer beschikbaar
hallo ferry, wat is dat voor materiaal dat je gebruikt en waarmee lijm je het???

gr trischka
Kijk even een paar berichten terug daar staat de link naar het materiaal.
Ik lijm het met constructie bruislijm polyurethane (bruislijm) en dat koop ik bij de Action en dat kost iets van 3,69 per koker zie foto.
kit.jpg
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Matts Vos » za 22 mar 2014, 00:39

KJvS schreef:
A.A. Staals schreef:
KJvS schreef:Gisteren mijn volken kunnen inspecteren. Volop legsel en (open)broed. Kasten zaten ook goed in het voer.

Nu wil ik voorkomen, als de honingkamer er straks op gaat, dat massaal het suikerwater naar de honingkamer wordt verplaatst.

Zouden ze dat echt doen? Ik geloof daar niets van.

ad staals
Wat doen ze dan met het suikerwater als de dames ruimte nodig hebben in de broedkamers?
opeten?

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 mar 2014, 21:14

LUISTEREN !!!! :think: :whistle:

Afbeelding

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door jossmits » zo 23 mar 2014, 08:04

Ik kon er jammer genoeg niet bijzijn.Ik kom dinsdag pas naar nederland. Was er nog nieuws Jaap?

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 mar 2014, 09:50

Ik heb even de aanhef voor zijn lezing gekopieerd ; Colonies have been dyeing at alarming rates in de US over the last 6 yars . Attemps to find a single cause for these losses have failed .
What we know is bees are sick – very sick –comming down with a whole range of viral diseases which probably are responsible for their demise .
What we don’t fully understand is why the bees are getting so sick .
In this talk we will at the tree main proposed undrrlilying causes of bees poor health; phor Nutrilon , Pesticides , end Parasites & pathogens
We wil emphasize management methods that beekeepers have end can incorporate to mediate thise risks .

Wat ik ook begrepen heb is dat het in twee jaar tijd vernieuwen van het raten bestand zelfs schadelijk is voor je volk. De kans op (winter) sterfte neemt hierdoor toe. Op de vraag wat hij dan wel zou adviseren zei hij: ieder jaar een vijfde van je raten vervangen.
Hij zei nog heel veel meer maat dat is te veel om te benoemen . En verwees na afloop naar de site http://www.beeinformed.org

De conclusie van onderzoeken ten aanzien van Imidacloprid ; Dit is uitgevoerd met 120 volken en gedurende drie maanden de helft gevoerd met een concentratie welke overeenkomt met waarnemingen in het veld .; We vonden geen effect van Imidacloprid op de overwintering , totaal hemolymfe eiwit , fractie vitellogenine en het voorkomen van Nosema ceranae .

Ook een onderzoek naar straling is niets uitgekomen .


Regelmatig waren er natuurlijk personen welke het niet eens waren met de uitslagen van deze onderzoeken en beweren dat deze niet goed uitgevoerd zijn , en met de vraag kwamen wie dit allemaal wel niet betaald hebben . :think: Zelf denk ik niet dat de vraagstellers hier aan meegefinancierd hebben :whistle: .

Het is een zeer leerzame dag geweest , en al de forumers welke daar niet geweest zijn ( en dat zijn er heeeeeel veel ) hebben wat gemist .

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » zo 23 mar 2014, 10:58

Haha..onderzoek naar straling.

Haha...dat had de WUR ook gedaan toch?

Haha..en die menen nu ook al kennis van straling te hebben?

Haha.. Dan bouwen ze een kooi van Faraday zetten daar bijenkasten in en menen ze dat er geen radiogolven in die kooi binnendringen.
Kijken wat de bijen doen en ROEPEN:"kijk ze hebben geen last van straling"

Ze moeten hun huiswerk nog maar eens doen en iemand anders een rad voor de ogen draaien.

Ik kan niet zeggen dat bijen wel of niet last van straling hebben,maar de conclusies uit het WUR onderzoek zijn VEEL te kort door de bocht.
Een knappe afscherming dempt 50 dB dat is 10.000 keer minder straling.Wat als er meer dan 1.000.000.000.000 keer meer microgolfstraling is dan 30 jaar geleden? Poeppraat dus.en ze zetten het nog in de krant ook...misselijk!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 mar 2014, 11:38

Ik heb je op dit symposium gemist , :think: Of wilde jij je niet bekend maken .??????

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door alfa vulgaris » zo 23 mar 2014, 12:04

Wil je daarme zeggen dat je zelf niet kan nadenken en onderzoeken en je vanalles laat wijsmaken Jaap?

Geloof ik niks van.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze bij de WUR nog nooit van Charles Proteus Steinmetz hebben gehoord laat staan begrijpen wat hij heeft ontdekt.
Maar WEL grote krantenkoppen dat bijen geen last hebben van straling...dat stelt iedereen weer lekker gerust.
Laatst gewijzigd door alfa vulgaris op zo 23 mar 2014, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door A.A. Staals » zo 23 mar 2014, 12:17

Ik heb gemerkt dat JP is uitgewinterd :D

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 mar 2014, 12:59

Inderdaad Ad! Dat heb jij goed gezien. Nu kon ik het niet laten en reageer toch maar. Ik was van plan om nog eigenlijk te zwijgen met deze koude dagen. Komende tijd zal ik sporadisch een berichtje schrijven. Veel te druk met de bijen. Gisteren de eerste bijen weggebracht naar een teler met peer. Het is nog vroeg, maar in de loop van de week zal er meer beginnen te bloeien. Volgend weekend brengen we meer weg. Vanaf dan zal de peer (conference) in bloei staan. Sommige van mijn volken moeten nodig ruimte hebben en ook in het broednest. Voerramen eruit! maar het is deze week te koud. Dus dat moet later. Met dit koude weer zullen ze zelf wel wat ruimte kunnen creëren.

gr.
JP

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten