Honingzwam maak verwachting niet waar

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Honingzwam maak verwachting niet waar

Bericht door Franschman » do 14 nov 2019, 20:50

Waarde Beelievers.
Beladen met mandjes en doosjes trekken er weer horden de Franse heuvels hier in op zoek naar eetbare paddenstoelen.
Jaarlijks komen er honderden vergiftigingsgevallen voor na het eten van paddestoelen. veelal is de Groene Knolamaniet de boosdoener.
Deze paddenstoel bevat amanitine waarvan 1/200.00 g.r voldoende is om een muis te doden !
Kunnen we vast de tafel dekken om de Honingzwam te verorberen. Helaas niet !!

De Honingzwam (Armillaria mellea) dankt zijn naam aan de honingkleurige hoed,maar eten van deze paddenstoel veroorzaakt zware spijsverteringsstoornissen :shifty: , maar troost ; er is géén dodelijke afloop. :roll:
Die is er wel voor bomen die de paddenstoel draagt. Bijzonder is wel dat het hout van de aangetaste bomen door de vorming van luciferine, licht gaan geven. :o

Ach, voor de imker is er een alternatief: Eekhoorntjesbrood. Behalve deze acrobatische pluimstaart eten hier de Fransen ook graag deze grote boleet die 'Cepe' wordt genoemd. Zou er ook een suikerzwam bestaan voor bijen, of is dat louter gezwam ! :be3: In de paddestoelentijd blijven de bijen liever thuis. Geef ze eens ongelijk ? :be8:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingzwam maak verwachting niet waar

Bericht door Hans van der Post. » do 14 nov 2019, 22:46

Ik hou het maar op gekochte zwammen. :)
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honingzwam maak verwachting niet waar

Bericht door Tieme » di 19 nov 2019, 13:22

Stropharia rugosaannulata is een paddenstoel die op een stro of houtsnipperbed gekweekt kan worden. Op dit bed scheiden de myceliumdraden dan een vloeistof af die ook door bijen wordt verzameld.
In het Engels heet deze vloeistof wat oneerbiedig "mycelial piss". De bijen vinden schijnbaar dat er wel wat nuttigs in zit.

Ik heb ooit een Agarkweekje van de honingzwam van BBBeez gekregen. Dit is de enige zwam die ik tot noch toe gezien heb met dikke zwarte myceliumdraden die inderdaad 's nachts groenig oplichten. Een engerd is het. Een mooi voorbeeld van bioluminescentie is het ook.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Honingzwam maak verwachting niet waar

Bericht door tomer » di 19 nov 2019, 18:34

De echte honingzwam (armillaria mellea) is na koken gewoon eetbaar.
Maar er zijn lekkerdere paddestoelen te vinden oa eekhoorntjesbrood en andere boleten, oesterzwammen, paarse schijnridderzwammen, enz. Uiteraard moet je enkel iets plukken en eten als je er kennis van hebt en geen bossen kaalroven.
Voordat ik bijen had kweekte ik allerlei paddestoelen, oa shiitake, een zeer smakelijke en gezonde soort.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Honingzwam maak verwachting niet waar

Bericht door Franschman » do 21 nov 2019, 23:38

Hans, Tomer en Tieme worden weer bedankt voor hun reacties. Altijd leuk en een stimulans om de inspiratie bij mij weer te prikkelen. :clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten