Sluipzwerm

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Sluipzwerm

Bericht door Franschman » ma 04 mei 2020, 00:11

Waarde Beelievers,
Ik heb ik mijn lange imkerleven al heel wat zwermen zien gaan en komen en geschept. Dit jaar met lange tijd gure wind en droogte weinig dracht mijn tuinvolken maar met rust gelaten. Ja , toch een zwerm die in een dicht bebladerde Bol acer( globosum) was gekropen. Ik had niet veel zin dit gekke zwermpje te scheppen maar ik dacht meer aan verschalken. Daartoe een paar kasten waaronder een zesraamer opgetuigd met een raten varié van ramen met mooie, geurende kunstraat ( geen beroerde sjoemelwas ! ) en enige fraaie uitgebouwde ramen.

Er werden her en der voor de lege kasten 'verkenners of zoekertjes waargenomen en ik nam in mijn tuinstoelplaats om het verwachte spektakel eens mooi te volgen. Even mijn rug gekeerden ja hoor, de zwerm had zich kennelijk uit het dichte gebladerte onhoorbaar en onzichtbaar weten te bevrijden en een lege kast in mijn 'woningboulevard' uitgezocht.

Wat twijfelaars bezochten toch nog andere klaarstaande kasten.
Van afstand houden zoals in onze huidige Tweemetersamenleving heb ik bij de bijen niets gemerkt. :be8: :be9: :be8:
Bofkonten ! :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten