Schilderen met bijenwas

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Schilderen met bijenwas

Bericht door Franschman » di 21 nov 2023, 15:57

Beste imkers,
Ofschoon ik mijn bijen heb moeten wegdoen in verband met gezondheidsproblemen, draag ik de bijen en imkerij nog steeds een warm hart toe. Vandaar dit berichtje. :D
Onlangs verscheen bij Wbooks een boek over Fajoumportretten;
Fajoum ligt in de Nijldelta in Egypte en de afbeeldingen bestaan uit houten panelen waarom de gestorvenen is afgebeeld. De panelen werden op de sarcofaag geplaatst De relatie met bijen is het feit dat de afbeeldingen met gekleurde was op een houten paneel zijn geschilderd/ met grote ogen kijken nu nog de overledenen je aan ! :o :shock:

Wasschilderen ook encousiek genoemd is een oude techniek die al voor de jaartelling bestond.! Vloeibare Bijenwas wordt voorzien van pigmenten en als een verfstof gebruikt.
In het Catharinaklooster in de Sinai heeft men ook een fraai icoon van de apostel Paulus in de genoemde techniek geschilderd. Interessant niet ? :P Ton Longayroux groet U.

Ofschoon ik wel als zondagsschilder actief ben heb ik nog nooit met was geschilderd. Wel met tempera ,waarbij eigeel dient als bindmiddel.
Fayum doodsportret jongen.jpg

Lien
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 feb 2024, 14:11
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Schilderen met bijenwas

Bericht door Lien » do 22 feb 2024, 09:46

Wat interessant,bedankt voor het delen, gahet ook eens met de kinderen proberen( dat schilderen en kleuren uiteraard :lol: )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten