Slurpers en hangpootjes !

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Piet Jager » wo 03 mei 2006, 16:17

Je wilt het niet weten!

Vanmorgen was ik - ca 20 meter zijwaarts van de bijenstal - een haan aan het slachten. Even later kwam er een bij op bezoek. Zij zei al zoemend: "Laat mij toch slorpen van dat rode, dat rode daar" en ik zei in gedachten: "Ga je gang maar!" Na een paar seconden haar te hebben geobserveerd, haastte ik mij naar huis (50 meter lopen) om mijn camera te halen. Toen ik terug kwam deed ze zich nog steeds tegoed aan dat rode, dat rode daar. Een paar tellen later vloog ze op en kwam na ca een minuut terug, vergezeld van nog 2 bijen. 'k Heb toen twee bijen gelijktijdig op het karkas kunnen fotograferen.

Afbeelding

Toen dacht ik aan het verhaal van Simson uit Richteren 14 (Bijbel).
"En na sommige dagen kwam hij weder, om haar te nemen; toen week hij af, om het aas van den leeuw te bezien; en zie, een bijenzwerm was in het ligchaam van den leeuw, met honig"

Bloed is eiwit. Bijen verzamelen deze eiwitten dus kennelijk ook, althans ze zijn er niet vies van. Een levende ervaring rijker!

Afbeelding

"De pootjes lieten ze liggen,
de rest namen ze stilletjes mee"

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door apiario » wo 03 mei 2006, 16:57

"Laat mij toch slorpen van dat rode, dat rode daar"


Ze hebben er rode linsenmoes van gemaakt en het daar mee overgoten en lekker opgepeuzeld.
Wat je met bijen ook al niet meemaakt

Bertus

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Kroese » wo 03 mei 2006, 20:45

Piet Jager schreef:
Je wilt het niet weten!

Bloed is eiwit. Bijen verzamelen deze eiwitten dus kennelijk ook,
!Piet

Piet, ik hoef van jou geen honing meer.:D
Hennie.....

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Hennie Peters » wo 03 mei 2006, 21:06

Precies Hennie,

Helemaal mijn idee, stel je voor, krijg je straks ook nog de gekke bijenziekte [}:)]

groet,
Hennie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Piet Jager » wo 03 mei 2006, 22:01

Heren,

De biologische landbouw maakt gebruik van beendermeel en bloedmeel, met name als meststof in de intensieve tuinbouw. Volgens Professor Osterhaus, dé Nederlandse expert op dit gebied en de Nederlandse vertegenwoordiger in Brussel bij de Scientific Steering Committee, heeft bloed geen bewezen besmettelijkheid en afgeleide producten dus ook niet.

Bemesting van kropsla onder glas met bloedmeel en kalkammonsalpeter.

Ook in visvoeders (aan zalm, forel, paling) wordt bloedmeel verwerkt afkomstig van niet-herkauwende dieren als varkens en pluimvee.

Bloedmeel. Het is een donkerrood poeder met een verschrikkelijke geur. Een hoog eiwitgehalte van matige kwaliteit. Alleen als geur- en/of kleurstof bruikbaar in karperkorrels voor het vissen.

Etc. etc. etc, ..................

!Piet (......, die groot geworden is van bloedworst met dobbeltjes spek en stroop)

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Lammert van Beek » do 04 mei 2006, 12:40

Om het verhaal nog wat “bloederiger” te maken: ik las in een teeltbeschrijving voor druiven “Druiven buiten telen lukt alleen bij goede verzorging” het volgende bemestingsadvies: “Een grote wasdom kan bereikt worden door per plant een emmer bloed of 1 kg bloedmeel te geven”.
Waaraan dankt rode wijn haar kleur?
Lammert van Beek

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door Piet Jager » do 04 mei 2006, 12:51

Lammert,

Volgens een oud probaat recept groeven wij vroeger de nageboortes bij de druif. Een een oude mollenvanger groef eerder de gevilde mollen ook bij de druif. Puur natuurlijke eiwitten, waar ook een massa wormen op afkomen. Niet raar en waar!

!Piet

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door apiario » do 04 mei 2006, 14:07

Ja,nu je het van die kant bekijkt Piet en ik het verhaal nog eens na neus. Uit gaande van dat het geschreven woord niet altijd de waarheid is,maar toch, nu kunnen wij aan de hoeveelheid bijenhuisvestingen er weer een aan toevoegen..... Namelijk een karkas

PS. Wat beendermeel enz...enz.. Ik weet er alles van. Heb 15 jaar lang een blad geillustreerd dat ging over biologisch land en tuinbouw.

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Slurpers en hangpootjes !

Bericht door kat » do 11 mei 2006, 20:11

Bloed is eiwit. Bijen verzamelen deze eiwitten dus kennelijk ook


dus honing niet meer geschikt voor vegetariërs? of misschien enkel niet meer geschikt voor veganisten??? sterk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten